2023-12-20, 10:33
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Kanske P är smartare än du tror när han kommenterar. Han har full koll, men inte operativ längre.
Han har ägnat stor del av sitt liv som officer. med inriktning på underrättelse och taktik för att slå ut ryssland under kalla kriget och nu.

P verkar vara totalt livsfarlig som befäl. Underskattar fienden Ryssland, överskattar sin egen/Ukrainas förmåga och vidhåller dessutom sin felaktiga slutsats in i det sista.

https://omni.se/paasikivi-rysk-smartgrans-kommer-nas-under-2023/a/KnW5Oo

https://omni.se/paasikivi-ukraina-forsoker-hitta-de-ryska-svagheterna/a/2B4KjR
Citera
2023-12-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Har du missat att Ryssland inte accepterade att Nato skulle etablera sig i Ukraina? Nato’s arrogans öppnade dörren för Ryssland att påbörja ett preemptive war.
ja det är just detta synsätt som är problemet med ryssland, de accepterar inte att deras grannländer vill stå på egna ben, o slippa styrning från kreml, likt en maffia som vill ha rätt till makt över sin omgivning, acceterar man det synsättet så är det såklart fel att typ finland går med i nato, om man översätter det till den lilla världen: är du ok med att din granne har makt över ditt hem o familj,,?
Citera
2023-12-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
De här artiklarna och folket som säger att Putin kommer attacker Nato är ju sjuka i huvudet. Hur kan Ryssland ens få till soldater för och attackera flera länder? Det är fysiskt omöjligt och USA propaganda.
Vänta och se, jag tror risken finns att putin ger sig på ett natoland, han är extremt riskbenägen,, finns flera troliga scenario: börja som upprustning vid gräns mot något valfritt natoland, misstag av lokalt befäl sätter igång någon som sedan escalerar, alternativt: Ukraina tar tillbaka krim, skjuter sönder bron med vapen från väst, vilket gör att putin helt tappar omdömet,,,etc etc
Citera
2023-12-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Helt fel analys från ett putin freak ,, detta var ett glasklart hot av kärnvapenanvändning i syfte att avskräcka väst från inblandning i Ukraina,,släpp relingen o inse vad det är för kreatur du gjort till herre,,,

Dessvärre talar du för döva öron i detta fall. Skickade länk redan igår till "JohnClark" om detta med kärnvapenskramlet från ryssen:

https://www.brookings.edu/articles/russia-nuclear-threats-and-nuclear-signaling/

Att diskutera huruvida ryssen hotat omvärlden med kärnvapen är lika intressant som att diskutera huruvida ryssen anfallit Ukraina. Men ryssvänner försöker allt de kan för att ta bort fokus från det fiaskokrig Ryssland startat och de enorma negativa konsekvenserna detta krig fått för Ryssland som före 2022-02-24 faktiskt var accepterat som en av storspelarna på den politiska världsscenen. De är förvisso fortfarande ett land "på agendan", men numer i den bemärkelsen att de måste hanteras. Såsom man måste hantera Covid eller annan farsot. Samarbeta med dem vill bara diktaturer. Så kan det gå om man är dum i hela huvudet.
Citera
2023-12-20, 10:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Men hur skall det gå till? Ockupera ett land kräver många 100.000-tals soldater och Ryssland har väl bara max 1 miljon soldater kvar?
Beror helt och hållet på var man lägger terrornivån.

Ryssland har lång erfarenhet av ockupation och vet var de ska lägga nivån för att människor inte ska orka göra motstånd.

Denna siffra som florerar anser jag vara felaktig och avser hur en krigsmakt ska ockupera ett land där alla är emot dem. Det är inte så det fungerar i verkligheten.
Citera
2023-12-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag liksom du lever också med drömmar och fantasier!
Hur det går i Ukraina, det skiter jag i, men andra saker är viktigare.
Mitt önsketänkande är att Putin ockuperar Sverige, och sedan förvisar alla "svenska" blattar till någon idag totalt obebodd del av Sibirien eller ö i Norra Ishavet.
Detta är ju inte särskilt troligt, men man kan ju alltid hoppas.

Problemet är nog bara det att det nog är större risk att han förvisar alla "etniska svenskar" som är vana vid frihet och yttrandefrihet. De utgör nog ett större problem för den ryska ockupationsmakten än de du tänker på.
Citera
2023-12-20, 11:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Ryssland invaderade Ukraina för att de ville gå med i NATO. Det var NATO som orsakade detta krig inte tvärtom.
Är inte det lite samma logik som araberna kör när de dödar en kvinna för att hon vill knulla med någon annan än mördaren?
Citera
2023-12-20, 11:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag liksom du lever också med drömmar och fantasier! Hur det går i Ukraina, det skiter jag i, men andra saker är viktigare. Mitt önsketänkande är att Putin ockuperar Sverige, och sedan förvisar alla "svenska" blattar till någon idag totalt obebodd del av Sibirien eller ö i Norra Ishavet. Detta är ju inte särskilt troligt, men man kan ju alltid hoppas.

Ryssland gör ju tvärt om. De flyttar in asiater och muslimer i östra Ukraina nu. Mariupol förvandlas snabbt till en Sovjetisk mångkulturell stad. Vita kristna Européer ersätts av mörka asiatiska muslimer. Samma sak hände med Karelen efter att Moskva erövrade det. Så hur du kan hoppas på motsatsen är helt obegripligt. Om Ryssland ockuperade Sverige så skulle våra asylmigranter bli deras allierade och plundra, våldta, mörda i de svenska områdena. Som Tjetjener och asiater gör mot Ukrainarna.

Ryssland islamiseras också snabbt; Putin själv är gift med en muslim.
Citera
2023-12-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vid ett anfall utan föregående varning besegras västvärlden med lätthet av Rysslands kärnvapen. Väst har ingen andraslagsförmåga eftersom det inte kommer att finnas någon kvar som kan ta de demokratiska besluten att använda kärnvapen. Därför är kärnvapenavskräckningen en myt.

Du är medveten om att både England, Frankrike och USA har ubåtar med kärnvapen antar jag.
Citera
2023-12-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du är medveten om att både England, Frankrike och USA har ubåtar med kärnvapen antar jag.

Och att de inte kan användas utan mandat från respektive nations parlament.
Citera
2023-12-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Och att de inte kan användas utan mandat från respektive nations parlament.

Det vet vi ingenting om.
Citera
2023-12-20, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det vet vi ingenting om.

Tror du att man sätter vilken fanjunkare som helst vid kontrollerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in