2023-10-16, 12:46
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Du missar att Ukrainas fjärrbekämpning behöver inte paus. Att man slaktar ryskt artilleri i drivor behöver inte paus. Att skjuta sönder logistik och inkommande förstärkningar behöver inte paus.

Ukraina satsar inte på att ta terräng längre i någon större omfattning då de vinner distanskriget stort. Bara att fortsätta nöta ur ryssen tills det blir mycket enklare att avancera.

Ryssens anfall vid avdriika var en desperat handling av den som inser att den sakta förlorar på sikt.

Därför som rysstrollen ber på sina bara knän om förhandlingar rnu i tråden.

Vi kan hoppas på det. Det hänger på vilja och förmåga i väst att skicka materiel och i slutändan gubbar om Ukrainas tryter.

Orosmolnet är en trumph seger i USA. Å andra sidan minskar det lite nu med regeringsskiftet i Polen. Inte för att Polen varit dåliga på stöd hittils, tvärt om. Men med en ny västorienterad uttalat demokratisk rgering inom kort kommer stödet från Polen att öka än mer. Synnerligen viktigt då Polen är den slagkraftigaste enheten i närområdet.
Citera
2023-10-16, 13:02
Medlem
raskenss avatar
Några km från Avdiivka. Killing fields. Ryss som filmar och går omkring bland ryska lik och utslaget pansar.

https://x.com/wartranslated/status/1713839827748053157?s=20
Citera
2023-10-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Några km från Avdiivka. Killing fields. Ryss som filmar och går omkring bland ryska lik och utslaget pansar.

Ja, dom körde rakt in i Ukrainarnas kill zone. Jävla amatörmässigt.
Citera
2023-10-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Historiskt sett saknar just sådana grupper fullständigt vilja och förmåga att göra uppror. En del av dem har kontakter att muta sig ur situationen det är allt. Uppror kommer alltid underifrån och de flesta unga arga underklassmän är redan skickade.

Politisk vilja och förmåga är att samla upp stadsborna i storstäderna och skicka dem att dö skrikande av skräck vid fronten tillsammans med de bonnpojkar, underklass, etniska minoriteter och brottslingar man hittils skickat.

Jag tror ledningen i kreml har den viljan och förmågan om läget blir desperat. Inte för att det kommer att ändra på någonting i slutändan. Båda sidor har redan kort sig trötta och vi kommer endast få se marginella förändringar framöver.

ryssen tar en mindre stad till. Ukraina spränger Kerchbron. Sådana saker. Inom kort är man i ett läge då man behöver paus och tid att bygga upp resurser igen.
Jag är mer än övertygad om att Putin aldrig någonsin skulle chansa på att sätt vapen i händerna på den yngre befolkningen i de asfalterade områdena. Risken är alldeles för stor att det ska tändas en gnista.

Om det blir en allmän mobilisering lovar jag att skriva ut varenda sida av den här FB-tråden och äta upp dem.
Citera
2023-10-16, 13:17
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Om översättningen stämmer är hans kommentarer anmärkningsvärda och avvikande med tanke på vad han bevittnar. Någon kanske kommer att slänga fram förklaringsmodellen att det handlar om försvarsmekanismen "östeuropeisk svart humor". Jag köper inte den förklaringsmodellen.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2023-10-16 kl. 13:19.
Citera
2023-10-16, 14:55
Moderator
vfs avatar
Släpp oljetjafset NU/Mod
Citera
2023-10-16, 15:03
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vilket är helt ok att tro. Och hade han bara sagt "Jag har kommit till slutsatsen att Ukraina kommer att förlora." så hade det inte varit några större problem. Men när han gång på gång säger att kriget kommer att vara slut inom 2 veckor och att Ukrainas militära förmåga är helt slut, när den uppenbarligen inte är det, ja, då får han leva med att folk hånar honom för att han har fel hela tiden. Eftersom han har fel hela tiden. Kriget har inte tagit slut en enda gång än. Och Ukraina är inte dom som har pressats bakåt det senaste året.

Det rimliga hade ju varit att med tanke på hur många liv som skördas och Ukrainas avsaknad av riktiga framgångar att man förhandlade. Det är nog därav han trott att kriget skulle vara över mycket snabbare. Zelinskys dumhet och envishet saknar ju motstycke i historien. Han borde satt sig vid förhandlingsbordet för längesen. Hans fantasi om att Ryssen ska lämna över Krim etc. är ju bara barnsliga fantasier. Speciellt som befolkningen i dessa områden inte ens vill ha med honom att göra.
Historien kommer att döma Zelinsky bra mycket hårdare än Putin tror jag. Det är jag rätt säker på. Han är en korrupt landsförrädare som inte bryr sig ett skit om sitt eget folk.
Citera
2023-10-16, 15:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det handlade om Putins vilja att offra fler ryssar. Den verkar vara stark.
Människor är det billigaste krigs-matrielet/matrialet.
Citera
2023-10-16, 15:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Om översättningen stämmer är hans kommentarer anmärkningsvärda och avvikande med tanke på vad han bevittnar. Någon kanske kommer att slänga fram förklaringsmodellen att det handlar om försvarsmekanismen "östeuropeisk svart humor". Jag köper inte den förklaringsmodellen.

Många ryska soldater vet nog att det är kört
Citera
2023-10-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det rimliga hade ju varit att med tanke på hur många liv som skördas och Ukrainas avsaknad av riktiga framgångar att man förhandlade. Det är nog därav han trott att kriget skulle vara över mycket snabbare. Zelinskys dumhet och envishet saknar ju motstycke i historien. Han borde satt sig vid förhandlingsbordet för längesen. Hans fantasi om att Ryssen ska lämna över Krim etc. är ju bara barnsliga fantasier. Speciellt som befolkningen i dessa områden inte ens vill ha med honom att göra.
Historien kommer att döma Zelinsky bra mycket hårdare än Putin tror jag. Det är jag rätt säker på. Han är en korrupt landsförrädare som inte bryr sig ett skit om sitt eget folk.

Påminner om att det är Putin som invaderat Ukraina - INTE TVÄRTOM, vilket alla ryssapologeter verkar ha fått för sig. Inget av det här är Zelenzkys fel, och samtiden har med all rätt redan dömt Putin. Dessutom: vad finns det att förhandla om anser du? Ska man snacka ut ryssen från Donetsk, eller vadå?
Citera
2023-10-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Människor är det billigaste krigs-matrielet/matrialet.

Ja, i Ryssland. I många andra länder är dock utbildade soldater värdefulla. Men i Ryssland, nej, där är alla bara kanonmat.
Citera
2023-10-16, 15:57
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Hela den civiliserade världen har redan fördömt Putin och han kommer att gå till historien som Rysslands sämste ledare som med ett idiotiskt angreppskrig förstörde Ryssland för generationer.

Ryssland i dag är paria och enbart några får rövhålsländer stöder deras krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in