2023-10-16, 11:39
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ser ut som Polen får ny regering, en ny omständighet som alla aktörer behöver förhålla sig till. Skiftet är inte en lika stor faktor som USA:s presidentval men nog så viktig då Polen är spindeln i nätet.

Jag har lite funderingar till er som kan Polen.
Kan USA lita på Tusk? Nu tänker jag inte från perspektivet att Tusk är en ny Orban, Erdogan eller Fico utan mer lik en Scholz, att Tusk har en dold agenda där han bromsar, saboterar och till slut spelar ut "det är nog dags att börja förhandla"-kortet. Kan USA verkligen lita på den mannen?

Vad väntar Estland, Lettland och Litauen? Kan de sårbara baltstaterna lita på att Tusk är en ledare som tar ansvar? Förra regeringen var en sann vän till baltstaterna och enade gruppen.

Hur kommer Tusk att hantera Lukashenko? Jag förväntar mig att Polen håller Lukashenko i frysboxen och fortsätter att sätta regimen under stor press. Börjar Tusk att försöka tina upp Lukashenko kommer jag att bli mycket orolig.

Jag förväntar mig att Tusk löser "spannmålskonflikten" med Ukraina omgående. Förra regeringen skämde ut sig, även om den hade rätt i sak. Båda länderna agerade fel men sättet som Polens PM presenterade landets position var gräsligt. Allierade samarbetar inte på det sättet. Tusk får reparera skadan och visa att han klarar att ta ansvar.

Givetvis måste Tusk förr eller senare bekänna färg var han står i förhållande till krigsförbrytaren Putin. Nämner Tusk ordet "förhandlingar" i något sammanhang kommande året kommer jag att bli mycket orolig.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2023-10-16 kl. 11:42.
Citera
2023-10-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Den olja man säljer eller sålde, har krympt i omfattning.
Vad tror du händer om man stänger av flödet? Stänger "kranen".
Flödet måste fortgå i borrhålet, rör, ventiler, ja hela systemet.
Vad tror du händer med råoljan som står still, med alla dessa olika komponenter i systemet?

Ett alt hade varit att lagra råoljan. Men det är mycket svårt eller rent av omöjligt, då dessa lagringsutrymmen inte finns, i den omfattning som krävs.
Båtarna och det korta avståndet till Europa, gjorde logistiken möjlig.
Pipelines till Indien/Kina, finns inte i denna omfattning, för att kunna ersätta bortfallet.

Som Norsk(?) så visste du allt detta redan. För norrmän är duktiga och kan saker som handlar om olja, då detta är en viktig inkomstkälla för Norge.

Eller hur? Mr helylle norsk...

Om man lagrar råoljan i en tank upp på marken eller nere i jorden där den redan ligger spelar ingen roll. Den försvinner aldrig. Låt oss som KAN DET produsera olja så kan ni fortsätta att produsera polkagrisar och dalahästar.

Det blir bättre så.
Citera
2023-10-16, 11:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Att ryssarna fortfarande genomför förflyttningar av artilleripjäser dagtid. Finner inga ord...
Men med tanke på alla övningar, på öppet fält, som ryssarna stolt visat upp år efter år förklarar en del. Man krigar som man övar

https://twitter.com/NOELreports/status/1713578712224919625
Självklart att man måste flytta på dem. När man skjuter så är det ofta frågan om minuter innan det börjar dimpa ned granater från positionen man skjutit ifrån.

Det är bättre att parkera utanför räckvidden för fiendens artilleri och bara köra närmare när man planerar att skjuta. Sedan kör man omedelbart tillbaka längre från fronten.
Citera
2023-10-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ja jösses, inte undra på att ryssens försök att ta Avdiivka var ett sånt fiasko, när Ukraina har tillgång till sådan eldkraft. Kaboom, Ivan!

Det lär vara en gammal film på ett ryskt artillerianfall. Det är alltså Ukraina som blir mos.
Citera
2023-10-16, 11:59
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ser ut som Polen får ny regering, en ny omständighet som alla aktörer behöver förhålla sig till. Skiftet är inte en lika stor faktor som USA:s presidentval men nog så viktig då Polen är spindeln i nätet.

Jag har lite funderingar till er som kan Polen.
Kan USA lita på Tusk? Nu tänker jag inte från perspektivet att Tusk är en ny Orban, Erdogan eller Fico utan mer lik en Scholz, att Tusk har en dold agenda där han bromsar, saboterar och till slut spelar ut "det är nog dags att börja förhandla"-kortet. Kan USA verkligen lita på den mannen?

Vad väntar Estland, Lettland och Litauen? Kan de sårbara baltstaterna lita på att Tusk är en ledare som tar ansvar? Förra regeringen var en sann vän till baltstaterna och enade gruppen.

Hur kommer Tusk att hantera Lukashenko? Jag förväntar mig att Polen håller Lukashenko i frysboxen och fortsätter att sätta regimen under stor press. Börjar Tusk att försöka tina upp Lukashenko kommer jag att bli mycket orolig.

Jag förväntar mig att Tusk löser "spannmålskonflikten" med Ukraina omgående. Förra regeringen skämde ut sig, även om den hade rätt i sak. Båda länderna agerade fel men sättet som Polens PM presenterade landets position var gräsligt. Allierade samarbetar inte på det sättet. Tusk får reparera skadan och visa att han klarar att ta ansvar.

Givetvis måste Tusk förr eller senare bekänna färg var han står i förhållande till krigsförbrytaren Putin. Nämner Tusk ordet "förhandlingar" i något sammanhang kommande året kommer jag att bli mycket orolig.
Namnet Donald Tusk bådar ju inte gott.
Citera
2023-10-16, 12:03
Medlem
Slackoffs avatar
Den nordkoreanska ammunitionen har kommit fram till de ryska soldaterna.

https://nitter.net/astraiaintel/status/1713598127779815920#m
Citera
2023-10-16, 12:13
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Namnet Donald Tusk bådar ju inte gott.

Fd europeiska rådets ordförande så han har stor erfarenhet från maktens korridorer med "the big boys". Dock är han en östeuropé och tyvärr tänker dom inte som oss i östeuropa. Man får vara inställd på bl a oväntade vändningar och rena utpressningar.
Citera
2023-10-16, 12:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Att ryssarna fortfarande genomför förflyttningar av artilleripjäser dagtid. Finner inga ord...
Men med tanke på alla övningar, på öppet fält, som ryssarna stolt visat upp år efter år förklarar en del. Man krigar som man övar

https://twitter.com/NOELreports/status/1713578712224919625
Artilleriet ska förflyttas hela tiden. Efter att du avfyrat så har du kanske 10minuter på dig max innan fienden räknat ut var artilleriet befinner sig och svarar på elden. Då ska man redan vara på väg bort från ställningarna. Rysslands problem verkar snarare vara att deras artilleri är helt statiskt och man gör nästan aldrig några förflyttningar.

Dom skjuter och lägger några kvistar över pjäserna för att "gömma" dom, som att det skulle fungera. Att kamouflera artilleriet hjälper ingenting om man tänker använda det. Signalspaningen beräknar artilleriets bana och med dagens teknologi vet dom nästan direkt exakt varifrån det avfyrats. Ukraina har fördel med lite västerländskt artilleri som har längre räckvidd än det ryska och kan beskjuta det ryska artilleriet utan att direkt bli träffade.
Citera
2023-10-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det lär vara en gammal film på ett ryskt artillerianfall. Det är alltså Ukraina som blir mos.

Du får visa bevis på det där, annars utgår jag ifrån att det är en vatnik-lögn som allt annat du postar.
Citera
2023-10-16, 12:32
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, men så får man vel borra ett nytt hål då om brunnen är plugged och man inte lyckas öppna den igen.
Oljan (värdet) ligger där nere fortfarande. Vad är det du inte fattar?

Hela debatten börjar i att jag kommenterar Snapcounts inlägg.
Ursprungligen postat av Snapcount
Kom en ny artikel på det där med Rysslands intäkter igår :

Russlands president Vladimir Putin trenger et nytt marked for gassen Europa ikke lenger vil ha, men Kina blir ingen fullgod erstatning, skriver Bloomberg.

Selv om Kremls «best case»-scenario – der nåværende og planlagte prosjekter når full kapasitet – skulle slå til, vil Kina dekke bare rundt to tredjedeler av volumene som tidligere ble sendt til Europa. Videre vil prisene være lavere, og leveransene vil fortsatt være flere år unna og kreve massive investeringer.

Kina som framtida kund :

– Jeg ser ingen stor sjanse for at Russland vil inngå en ny gassavtale med Kina i år, til tross for iveren på russisk side. Beijing har allerede økt russisk energiimport siden krigsutbruddet, men EUs problemer med overavhengighet er helt klart en viktig lekse for Kina, sier direktør Kevin Tu i analyseselskapet Agora Energy Transition China.

https://www.finansavisen.no/energi/2...i-kinas-hender

Finns mer i artikeln.
… [ Visa mer ]

Citat:
Precis. Det är helt orimligt och tro att Kina, Indien m fl skulle kunna ersätta EU och väst som kunder.
Det är så absurt tänkt, att en cykeltur till månen är mera realistiskt.

Om du begriper någonting, så borde du fatta att man inte kan ersätta mängden råolja som Väst köpt av Ryssland, genom att transportera den i piplines, som inte klarar denna volym.

Detta går du in och kommenterar med att slutligen, det kan lagras i marken. Idiot!

Jag har i steg förklarat att systemen inte klarar att stå still. Så de måste köras.
Att det inte finns utrymme att lagra all råolja.

Vad är det i detta som du inte fattar?
Stäng systemen och du har mycket stora framtida problem att få igång oljefälten.
Inte minst, alla rör och kopplingar, ventiler m.m. är körda.

Jisses vilken korkad människa(?) du är.
Citera
2023-10-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Historiskt sett saknar just sådana grupper fullständigt vilja och förmåga att göra uppror. En del av dem har kontakter att muta sig ur situationen det är allt. Uppror kommer alltid underifrån och de flesta unga arga underklassmän är redan skickade.

Politisk vilja och förmåga är att samla upp stadsborna i storstäderna och skicka dem att dö skrikande av skräck vid fronten tillsammans med de bonnpojkar, underklass, etniska minoriteter och brottslingar man hittils skickat.

Jag tror ledningen i kreml har den viljan och förmågan om läget blir desperat. Inte för att det kommer att ändra på någonting i slutändan. Båda sidor har redan kort sig trötta och vi kommer endast få se marginella förändringar framöver.

ryssen tar en mindre stad till. Ukraina spränger Kerchbron. Sådana saker. Inom kort är man i ett läge då man behöver paus och tid att bygga upp resurser igen.

Du missar att Ukrainas fjärrbekämpning behöver inte paus. Att man slaktar ryskt artilleri i drivor behöver inte paus. Att skjuta sönder logistik och inkommande förstärkningar behöver inte paus.

Ukraina satsar inte på att ta terräng längre i någon större omfattning då de vinner distanskriget stort. Bara att fortsätta nöta ur ryssen tills det blir mycket enklare att avancera.

Ryssens anfall vid avdriika var en desperat handling av den som inser att den sakta förlorar på sikt.

Därför som rysstrollen ber på sina bara knän om förhandlingar rnu i tråden.
Citera
2023-10-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om man lagrar råoljan i en tank upp på marken eller nere i jorden där den redan ligger spelar ingen roll. Den försvinner aldrig. Låt oss som KAN DET produsera olja så kan ni fortsätta att produsera polkagrisar och dalahästar.

Det blir bättre så.

Säg det till Venezuela - de har världens största oljereserver och deras oljeproduktion har kollapsat.

Från 3,5 miljoner fat per dag till runt 500.000 miljoner fat per dag.

Tror du detta är planerat av Venezuelas regering?

Du glömmer också att för att en oljekälla ska producera så måste den pumpas löpande. Om du slutar pumpa så kan du inte senare bara börja pumpa igen. Då måste du borra och tillföra ny utrustning.

Slutar du pumpa i 1-2 år så kan det ta 5-10 år innan du är tillbaka på samma produktion igen även att du vet exakt vart oljan finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in