Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Jag ska försöka tolka dig. Du menar alltså att Nato är frivilligt och därmed "gott" eller åtminstone mindre "ont" än den strategi som Ryssland kör med? Man skulle med andra ord säga att du sympatiserar mer med Väst än med Ryssland? Kan det vara så att du ogillar Putin, kanske till och med avskyr honom? Tycker du att Ryssland borde lämna Ukraina och be om ursäkt?
Jag hoppas jag beskrev dig hyfsat rätt i vad du tycker. Låt nu höra på vilket sätt detta förändrar någonting överhuvudtaget. Bör vi informera Putin om det? Allt kanske är ett olyckligt missförstånd.
Du behöver inte hålla på att tolka mig. Gott och ont kan du tala om när du ser Spindelmannen eller Robin Hood. NATO är en allians som det är helt frivilligt att gå med i. Är du ett land som känner att du behöver stöd vid en eventuell invasion, så är NATO organisationen för dig. Om du är ett land i Afrika som känner att du vill ha en plattform för handelsutbyte, jamen då är kanske Afrikanska Unionen (AU) organisationen för dig. Är du emot de höga bensinpriserna, ja då kanske Bensinupproret på Facebook är organisationen för dig. Men om du väljer att stå utanför alla dessa organisationer så är det ingen som kommer och fredsbombar in dig i sin organisation, utan man rycker på axlarna och låter dig och ditt land ta de beslut ni vill ta.
Ryssland fungerar helt annorlunda när det gäller allianser. Putin vill bygga en ny stormakt i Sovjet-stil, och fredsbombar sina kommande allianskamrater tills de går med.