2022-02-28, 22:48
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
haha

Nato-sultanen Erdogan spelade precis... Putin judo!

Turkiet kommer att neka passage för ALLA krigsfartyg genom sina sund mot Svarta havet.

Så det som började som en eventuellt anti-Ryssland-operation förvandlades till en anti-nato operation.

ryska fartyg finns REDAN i Svarta havet.

Lysande.

Trump när EU och kurderna ville att USA skulle starta krig mot Turkiet för att "skydda kurderna som kämpat ner IS": "Fuck you, Turkey is over NATO ally". Turkiet kände sveket när Trump var borta och har nu närmat sig Ryssland.
Citera
2022-02-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Finnarna är hårda. Sitter i sen vinterkriget.

Tråkigt bara när vi enligt avtal med finnar (om jag förstått det rätt) måste ingripa om finnarna får ”militära konsekvenser” riktade mot sig. Eller avtalet kanske bryts då? Någon som vet något om det?
Citera
2022-02-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Putin bör väl kunna dömas till krigsförbrytelser eller? Ursäkta min okunskap i ämnet. Men punkterna ”deltagande i planering, inledning och förandet av anfallskrig och ”anfall mot civilbefolkningen” uppfylls ju åtminstone. Möjligt att även ”bruk av förbjudna vapen eller krigsmetoder” kan bli aktuellt framgent.

Hur är det med tribunalen i Haag. Är det enbart krigsbrott begångna i forna Jugoslavien som hanteras där?

Här finns en artikel om detta: https://www.theguardian.com/world/20...tion-the-hague
Citera
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Inte omöjligt. Internationella domstolen i Haag utreder redan Putins krig.

Svårt att se att han överlämnar sig självmant dock Men ja som jag kunnat läsa mig till så är det ju solklara krigsbrott han gör sig skyldig till om man jämför med andra case.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vete fan om jag är fjollig eller inte. Jag brukar inte bli rädd, men nu blev jag fan nojig när shuno pratar om kärnvapen.
Källa?
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det meddelades för bara någon timma sedan att åklagare vid Haag-domstolen kommer inleda utredning, då det finns skäl att tro att krigsbrott och brott mot mänskligheten begåtts.

Källa finns i media.

Putin bryr sig nog väldigt lite... hur ska det få dit honom?
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
NATO är en allians som ett land kan välja att gå med i om man vill. Det är helt frivilligt. NATO finns i Europa eftersom det finns länder i Europa som valt att gå med i NATO-alliansen.
En allians i Europa är frivillig – Sverige och Finland har exempelvis valt att stå utanför NATO.

I Ryssland däremot är en allians inte frivillig. När Moder Ryssland bestämmer att man ska ordna en allians, så skapar man en allians – vare sig de "allierade" vill det eller inte. Rysslands och Belarus allians med Ukraina ska förstås på det sättet. Ryssland bombar Ukraina fram till att det inte finns en levande själ kvar som säger nej till en allians.

På grund av skillnaden i hur Europa och Ryssland ser på allianser så är det lätt att förstå varför ryssarna är så oroliga över NATO. De tror att NATO är en allians (med den rysk definitionen) och att de själva förr eller senare kommer tvingas in i den, på samma sätt som de tvingar andra länder in i sina allianser.

Jag ska försöka tolka dig. Du menar alltså att Nato är frivilligt och därmed "gott" eller åtminstone mindre "ont" än den strategi som Ryssland kör med? Man skulle med andra ord säga att du sympatiserar mer med Väst än med Ryssland? Kan det vara så att du ogillar Putin, kanske till och med avskyr honom? Tycker du att Ryssland borde lämna Ukraina och be om ursäkt?

Jag hoppas jag beskrev dig hyfsat rätt i vad du tycker. Låt nu höra på vilket sätt detta förändrar någonting överhuvudtaget. Bör vi informera Putin om det? Allt kanske är ett olyckligt missförstånd.
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Varför tjatar du om detta hela tiden. Ukraina har inte sökt NATO-medlemskap och inte Sverige heller. Du borde tänka lite innan du skriver.
Trådar på FB borde ha vissa inträdeskrav så att man slipper korkade frågor.

Läs punkt 23 och kom inte tillbaka förrän poletten har trillat ner.

Citat:
https://www.nato.int/cps/en/natolive...texts_8443.htm
Citera
Medlem
Erdogan är för djävla smart. Även om Turkiets ekonomi har gått åt helvete så kan man lita på att det finns balls.
Citera
2022-02-28, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ja ett krig mellan Sverige och Norge skulle utgöra ett skandinaviskt inbördeskrig eftersom vi så pass lika.

Definitionen av inbördeskrig är att det sker i ett land
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Det är nog de få babbar som trots allt hamnade i Ukraina under flyktingvågen som nu står där på andra sidan gränsen istället för att kämpa för sitt värdland. Istället söker sig parasiterna nu till ett friskare värddjur och står nu där med utsträckta händer i väntan på att pengarna ska ramla ner i dom som manna från himlen.

Kanske vore en rysk invasion av Sverige att föredra med den vetskapen...
Citera
Medlem
Någon segerartikel av nån snubbe som råkades släppas lite för tidigt.

https://web.archive.org/web/20220226...775162336.html

"Därför att uppbyggnaden av en ny världsordning – och detta är den tredje dimensionen av aktuella händelser – accelererar, och dess konturer syns allt tydligare genom den anglosaxiska globaliseringens utbredda täckmantel. En multipolär värld har äntligen blivit verklighet – operationen i Ukraina är inte kapabel att samla någon annan än västvärlden mot Ryssland. Eftersom resten av världen ser och förstår mycket väl - det här är en konflikt mellan Ryssland och västvärlden, detta är ett svar på Atlanticisternas geopolitiska expansion, detta är Rysslands återkomst av sitt historiska rum och sin plats i världen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in