Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
NATO är en allians som ett land kan välja att gå med i om man vill. Det är helt frivilligt. NATO finns i Europa eftersom det finns länder i Europa som valt att gå med i NATO-alliansen.
En allians i Europa är frivillig – Sverige och Finland har exempelvis valt att stå utanför NATO.
I Ryssland däremot är en allians inte frivillig. När Moder Ryssland bestämmer att man ska ordna en allians, så skapar man en allians – vare sig de "allierade" vill det eller inte. Rysslands och Belarus allians med Ukraina ska förstås på det sättet. Ryssland bombar Ukraina fram till att det inte finns en levande själ kvar som säger nej till en allians.
På grund av skillnaden i hur Europa och Ryssland ser på allianser så är det lätt att förstå varför ryssarna är så oroliga över NATO. De tror att NATO är en allians (med den rysk definitionen) och att de själva förr eller senare kommer tvingas in i den, på samma sätt som de tvingar andra länder in i sina allianser.
Jag ska försöka tolka dig. Du menar alltså att Nato är frivilligt och därmed "gott" eller åtminstone mindre "ont" än den strategi som Ryssland kör med? Man skulle med andra ord säga att du sympatiserar mer med Väst än med Ryssland? Kan det vara så att du ogillar Putin, kanske till och med avskyr honom? Tycker du att Ryssland borde lämna Ukraina och be om ursäkt?
Jag hoppas jag beskrev dig hyfsat rätt i vad du tycker. Låt nu höra på vilket sätt detta förändrar någonting överhuvudtaget. Bör vi informera Putin om det? Allt kanske är ett olyckligt missförstånd.