2023-05-25, 11:56
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är fler än så, precis på samma sätt som det är fler än vad ryska mod ljuger om.

det är naturligtvis orsaken till att ryssarna förlorat hälften av den terräng de tagit (och lite fräkt dessutom i stort utropat som evigt ryskt rerritorium)

du gör åtskilliga efterblivna räknefel.

1000 bekräftade döda wagner soldater,(enligt bbc) 20’000+ (enligt pissgroty) 40’000+ enligt andra estimat.

så du kan bara baserat på rysstrollmatematik komma närmare ukrainska siffror än dina egna efterblivna försök….
Nej, jag baserar det delvis på BBC Russias och Mediazonas uppgifter.
Citera
2023-05-25, 11:59
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vid en rysk kollaps så startar blaimstormingen. Putin kommer försöka dumpa hela ansvaret på militära ledningen och avsätta dem under förödmjukande former. Frågan är om Shojgu lägger sig platt eller kämpar emot och tar makten med hjälp av armeen.

Det finns många bollar i luften och det kan gå hur som helst.

Svårt att se Shoigu som drivande i något. Han lufsar runt eller läser innantill från papper. Framstår som den perfekta marionetten. Kan vara lämplig att ta på sig skuld.
Citera
2023-05-25, 12:02
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vem skulle vara överens om att det tar slut efter offensiven?

Oavsett hur det går i sommar så håller den demokratiska världen på att förbereder nästa stödpaket. Vi börjar få en indikation på vad som kommer i höst men mycket av detta stöd kommer nästa år.

Vi har inte fått se några av de fordon som lovades i början av året på fronten. Oavsett vad UAF gör så kommer de inte parkera dem i ett garage på obestämd framtid. Alternativet till en offensiv hade varit att förstärka befintliga förband. Det har man inte gjort så det blir troligen en offensiv.

Ryssland kan inte använda majoriteten av sin arme till en invasion. De har en massa trupper som behövs på andra ställen. Massor med folk jobber med flygvapnet och flottan som endast deltagit på en blygsam nivå. Sedan behöver en diktatorisk polisstat många kombattanter för att slå ner folk som säger fel saker. RAF har dock kastat in alla resurser som inte är kritiska på annat håll. Invasionen är prioritet och alla resurser går dit. Då är soldaterna bara en liten del av helheten.
Sist var det Politico som hade en hel artikel om att Washington och Vita huset diskuterat en frusen konflikt. Alltså, det finns en hel del sådant i senaste tidens artiklar och från andra kanaler.

Ryssland har en värnpliktsarmé. De har precis mobiliserat delar av den på en imponerande kort tid faktiskt då jag tror att de europeiska medlemmarna i NATO skulle få svårigheter att göra detsamma inom samma tidsrymd. Nu har man alltså övat på det och ryssarna kan säkert få ihop en bra bit över en miljon soldater vid en allmän mobilisering om det skulle krävas.
Citera
2023-05-25, 12:03
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nato/USA har endast skänkt Ukraina andrahandsutrustning än så länge. Det är många äldre vapensystem som varit på väg bort och ändå ska skrotas. Ska de börja skänka vapen på allvar så bli det ett helt annat läge.

Kan du själv ge en uppskattning på hur många % av Rysslands resurser som är involverade i Ukraina då utan att bli tramsig själv?

Det är självklart att de har så mycket resurser de bara kan i området. Annars hade attackerna gått så mycket bättre för dem. Detta harvande de håller på med nu visar bara att de behöver mer resurser och det kan inte Ryssland ge dem.

Det var ingen begränsad styrka. Det handlade om ca 180st BTG's. Uppskattningsvis ca 70% av Rysslands totala markkapacitet. Detta vet vi. Det är fakta från Shojgu själv inledningsvis.
Ryssland har en värnpliktsarmé är det korta svaret.
Citera
2023-05-25, 12:03
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är som en bisarr dröm att läsa dina inlägg. Tror du att det ska bli som du vill om du bara upprepar det tillräckligt många gånger?

Ryssland har ju förlorat initiativförmågan. De kan inte längre agera, utan endast reagera på vad Ukraina hittar på.

Ryssland har hemfallit åt återkommande resultatlösa försök att terrorisera Ukrainas civilbefolkning med drönarattacker.

That’s it

Tack det samma!

Det är förstås omöjligt att exakt veta hur det står till, men det mesta tyder på att det är som jag beskrivit. Jag vet inte vad du menar med att ryssarana förlorat initiativförmågan. Det mesta verkar ju gå planenligt. Terrorattacker är det Ukraina sysslar med när de går på vansinniga upptåg som intåget mot Belgorod. Det är kanske sådant du menar är prov på initiativförmåga.
Citera
2023-05-25, 12:11
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Läs innantill: Hela den ukrainska krigsorganisationen beräknar jag till 1,2 miljoner. Det gäller alla, inklusive städaren på någon garnison i Lviv.

Det är en del andra grejer också där jag tycker att du inte har torrt på fötterna, jag har inte så mycket tid just nu till utläggningar, så jag ska bara punkta några av dessa (sorry!)

1. Det är klart att en offensiv medför förluster. Den kommer dock att pågå tills den kulminerar, därefter får man rekonstituera och fylla på. Jag hade planerat min ukrainska offensiv efter mängden ammunition och hur länge den räcker för att genomföra intensiva operationer. Rykten säger att man har tillräckligt för fyra månader - ja, då bör det hela dras igång ngn gång i juni (med tanke på rapustitsan) och har man mindre resurser, så drar man igång den senare (givet att allt annat är klart).

2. Det finns inga skäl att se offensiven som en metafysisk tilldragelse där antingen Ryssland eller Ukraina kommer att gå under. Det är en offensiv. Det handlar för Ukrainas del om att skapa förutsättningar för en strategisk seger i ett senare skede (vilket förslagsvis sker genom att situationen i Krim på sikt blir ohållbar för ryssarna). Ukraina måste agera med denna offensiv som en duktig biljardspelare: Det handlar inte bara om att få ned ett av kloten i påsen - det måste också ske på ett sådant sätt att det vita klotet studsar tillbaka i ett bra läge inför nästa stöt. Det är det jag menar med nå operativ framgång för att skapa strategiska förutsättningar för seger genom en motoffensiv. Vad ryssarna måste göra är naturligtvis att förhindra detta.

3. De ryska reguljära styrkorna har varit involverade på alla frontavsnitt. Det är bara vid Bachmut där Wagner kanske varit dominerande.

4. Tjetjenerna som faktiskt varit mycket lite engagerade i regelrätta bataljer har idag huvudsakligen delegerats rollen som militärpolis och ordningsmakt på ockuperat område i Cherson och Zaporizjzja. Där kan de nog göra "nytta", eftersom både ryska soldater och ukrainska civilpersoner är rädda för de tjetjenska polisbataljonerna.

5. Flygplanen kommer när de kommer (om de kommer). Det finns inget skäl att ställa in offensiven bara för de inte råkar vara på plats. Givetvis skulle de vara bra att ha redan nu, men man kan inte få allt här i världen - de kommer att göra nytta senare. Det här kriget kommer att pågå under flera år.

6. Kriget kommer att ta sin tid - och vad som sker i år (ryssarnas vinteroffensiv, ukrainarnas kommande motoffensiv) är inte boken själv, utan ett par kapitel i en lång roman.
Fundera en stund över följande. Det kommer från en ukrainsk nyhetskanal;
The Interior Ministry wants to make it physically impossible to leave Ukraine illegally.

This was stated by Minister Igor Klymenko, answering a question about the scale of flight of draft dodgers abroad.

"The question is before us how to equip the border so that people cannot pass through it. We, together with our international partners, are doing everything to technically equip all our western borders. These are heat traps and video cameras that will be installed along the entire border line. and they will signal to us that there is an attempt to cross the border," Klymenko said in an interview with RBC-Ukraine.

Recall that he also stated (https://t.me/stranaua/106510) that the authorities are preparing a bill on punishment for those who left Ukraine during the war.

https://t.me/stranaua/106517

http://ctrana.media/
Alltså, Ukraina har inga 1,2 miljoner tillgängliga helt enkelt. Man har hållit på med tvångskommenderingar sedan förra sommaren. Speciellt har man inriktat sig på minoriteter men man har även tvingats ta universitetsstuderande på sista tiden. Man lider också av allmänna demografiska problem. Många arbetsföra har flytt landet och man tappade en hel del när Ryssland införlivade de fyra oblasterna i öster.

Ryssland har en värnpliktsarmé och man har visat att man är kapabel att samla en betydande styrka på relativt kort trots att landet inte varit mobiliserat på länge. Jag är övertygad om att man med en allmän mobilisering skulle få ihop en duglig armé väl rustad att möta en NATO-armé på det europeiska slagfältet.
Citera
2023-05-25, 12:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är väl inte omöjligt att dom flyttas ut till något ställe där dom tänker sig att själva göra en motoffensiv? Att bara ligga och trycka defensivt är kanske inte det man tänker sig att Wagner ska användas till. Och det hade ju varit kul om dom skickar in den fantastiskt moralstarka vanliga armén där. Så fort det dyker upp en Ukrainsk större styrka så springer dom för allt vad tygeln håller och Ukraina tar tillbaka hela "Bakhmut" på två dagar.
De riktiga Wagneroperatörerna ("gamla Wagner") ska till Sudan nu. Ett mycket lukrativt kontrakt har tecknats mellan Prigozjin och general Dagalo, ledare för rebellrörelsen RSF (ex Janjaweed). Dagalo är känd för sina krigsförbrytelser och massmord på civila, så herrarna kan nog komma överens. Prigozjin får dessutom ett helt land att styra och ställa med. Jag tror redan att Wagner är på plats, eftersom RSF bröt vapenvilan igår och sköt ned ett sudanesiskt attackflygplan, vilket de inte har lyckats med tidigare.

Fortsättning följer.
Citera
2023-05-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Nej, jag baserar det delvis på BBC Russias och Mediazonas uppgifter.

Nej, nej det gör du inte.

Du baserar det på din oförmåga, med en gnutta ryska vranyo.

Din källa talar ju för att det är så.
Citera
2023-05-25, 12:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tack det samma!

Det är förstås omöjligt att exakt veta hur det står till, men det mesta tyder på att det är som jag beskrivit. Jag vet inte vad du menar med att ryssarana förlorat initiativförmågan. Det mesta verkar ju gå planenligt. Terrorattacker är det Ukraina sysslar med när de går på vansinniga upptåg som intåget mot Belgorod. Det är kanske sådant du menar är prov på initiativförmåga.

Men det är ju t ex Ukraina som nu bestämmer var kriget kommer föras. Snart inleds Ukrainas offensiv, och Ryssland kan inte göra ett skit åt det, mer än i bästa fall försvara sig där. Mer troligt, fly i panik, desertera eller ge sig till fångenskap. Vi har sett det förr.

Ryssland kan skicka iväg fler iranska drönare och de sista 'ostoppbara' Kinzhalerna mot civila mål i försök att hämnas. Där har du Ryssland.
Citera
2023-05-25, 12:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Har du någon fin bild som visar hur någonting från de senaste stödpaketen nötts ned?
Någon Bradley som står i brand? En utskjuten LEO kanske? CV9040? Archer? AMX10?
Challenger?

En annan analys är att Ukraina inte demilitariserats utan blivit betydligt mer militariserat och starkare än vad de var 24 feb 2022 och att Ryssland i sin tur kämpar lite med att fylla upp med motiverad personal.

Nej. Jag har inga bilder på det. Jag har i och för sig inga bildbevis på att de grejor som lovats till Ukarina kommit fram heller, men jag utgår från att de finns på plats ändå.

Att grejorna skickats kommer ju sig av att det de tidigare haft är förstört och det är inte säkert att de ukrainska styrkorna är bättre utrustade nu än vad de var från början, då de hade sådant de tränat med i många år. Ja vi får se hur den omtalade motoffensiven faller ut.
Citera
2023-05-25, 12:18
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Putins mardröm lever vidare.

The Freedom of Russia Legion is claiming to have “Demilitarized” or Destroyed an entire Motorized Rifle Company of the Russian Armed Forces earlier today, with a Russian MRC usually consisting of 3 BMP-2/3s with 3 Mounted-Infantry Squads; the Legion further stated that Video Evidence of the Operation will come soon.
https://twitter.com/sentdefender/status/1661042414142865416

Hela operationen var en bluff och avsedd att avleda från förlusten i före detta Bakhmut. Förbanden bestod av ukrainska militärförbanden Kraken och Azov. De blev tillintetgjorda inom några timmar. Det mest besvärande var att de hade amerikansk militärmateriel. Därav tystnaden i västerländsk media. Dessutom måste Zelenskys anhang och CIA ha ett totalt förakt för soldaterna i operationen, då de skickades iväg på ett rent självmordsuppdrag enbart i medialt propagandasyfte (ukrainsk media).

Citat:
Citat:
Russia Defeats Belgorod Suicide Mission, Claims 50K Ukr KIA Bakhmut, Mulls Offensive; Xi, Russian PM

https://www.youtube.com/watch?v=f6-iNlSu1xk
Citera
2023-05-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Sist var det Politico som hade en hel artikel om att Washington och Vita huset diskuterat en frusen konflikt. Alltså, det finns en hel del sådant i senaste tidens artiklar och från andra kanaler.

Ryssland har en värnpliktsarmé. De har precis mobiliserat delar av den på en imponerande kort tid faktiskt då jag tror att de europeiska medlemmarna i NATO skulle få svårigheter att göra detsamma inom samma tidsrymd. Nu har man alltså övat på det och ryssarna kan säkert få ihop en bra bit över en miljon soldater vid en allmän mobilisering om det skulle krävas.

Det finns inget behov av att mobilisera en värnpliktsarme i europa.

ryssland stångar sig blodig mot europas (kanske) fattigaste land.
Natos stående styrka är i dagsläget på ca 100`000 man i europa. varav 8st BTGs.

ryssland har hafft svårigheter att mobilisera i ungefär ett års tid i ukraina...
Det är som en sjuk fantasi att jmf kapacitet och förmåga. lite ssom att tro att du skulle ha ens en chans mot en genonomsnitliga högstadieelev....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in