Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Men nu vänder du ju på förutsättningar. Det är inte bara en ekonomisk och militär kris som pågår i Ukraina, det är i allra högsta grad en demografisk. Vad gäller mobiliseringen så för det första betvivlar jag starkt dina siffror på 1,2 miljoner man tillgängliga. Det tar slut efter den stundande offensiven om man inte når någon framgång. Det är ganska många överens om och om man lyssnar på bruset så är det också uppfattningen i Washington.
Kriget hade tagit slut för Ukrainas del förra sommaren om inte USA och NATO valt att ge Ukraina ett enormt stöd på alla fronter. Man är inne på sin tredje eller fjärde iteration av armé vid det här laget.
Och detta att ryssarna har större delen av sina militära resurser i Ukraina är ju bara trams. Jag tror att de läckta dokumenten talade om t.o.m. 99% av styrkorna där.
Ja, det var en begränsad styrka man började med. Dessutom gick kontrakten ut framåt sommaren 2022. Troligtvis valde man inte tidigt att förlänga dem utöver standard för att inte avslöja för mycket om framtida planer. Sedan har man mobiliserat men många kommer från den ursprungliga gruppen. Annars är de flesta reserver. Dessa har inte än deltagit i någon större utsträckning utan det mesta av fotarbetet har utförts av tjetjener, separatiststyrkor och Wagner framför allt. Märk väl att separatisterna numera ingår i den reguljära armén och har inte direkt varit framträdande i sista månadernas strider. Det är främst Wagner med stöd av ryska armén i form av artilleri och flygunderstöd m.m. som stridit. Den stora delen av de mobiliserade har ägnat sig åt att gräva ner sig längs hela konfliktlinjen.
Och där är ryktena från initierat håll att det handlar om fler än 300K soldater. Det man väntar på egentligen är Ukrainas offensiv där man inte verkar vara speciellt oroade. Det är först när den är avklarad som ryssarna kommer att inleda någon form av operation vad det nu kan vara. Men ryktena säger också att Kreml vill ha ett slut på kriget efter det. Kort sagt, ryssarna är kanske mer angelägna att Ukrainas offensiv kommer igång än vad ukrainarna själva är.
Där har jag som sagt mina tvivel. Jag tror det här tjatet om F16 har två syften. Dels naturligtvis att Ukraina faktiskt skulle behöva flygstridskrafter särskilt för en offensiv men dels också för att kunna försvara en försening av eller rent av skjuta fram en framtida offensiv på obestämd tid.
Läs innantill: Hela den ukrainska krigsorganisationen beräknar jag till 1,2 miljoner. Det gäller alla, inklusive städaren på någon garnison i Lviv.
Det är en del andra grejer också där jag tycker att du inte har torrt på fötterna, jag har inte så mycket tid just nu till utläggningar, så jag ska bara punkta några av dessa (sorry!)
1. Det är klart att en offensiv medför förluster. Den kommer dock att pågå tills den kulminerar, därefter får man rekonstituera och fylla på. Jag hade planerat min ukrainska offensiv efter mängden ammunition och hur länge den räcker för att genomföra intensiva operationer. Rykten säger att man har tillräckligt för fyra månader - ja, då bör det hela dras igång ngn gång i juni (med tanke på rapustitsan) och har man mindre resurser, så drar man igång den senare (givet att allt annat är klart).
2. Det finns inga skäl att se offensiven som en metafysisk tilldragelse där antingen Ryssland eller Ukraina kommer att gå under. Det är en offensiv. Det handlar för Ukrainas del om att skapa förutsättningar för en strategisk seger i ett senare skede (vilket förslagsvis sker genom att situationen i Krim på sikt blir ohållbar för ryssarna). Ukraina måste agera med denna offensiv som en duktig biljardspelare: Det handlar inte bara om att få ned ett av kloten i påsen - det måste också ske på ett sådant sätt att det vita klotet studsar tillbaka i ett bra läge inför nästa stöt. Det är det jag menar med nå
operativ framgång för att skapa strategiska förutsättningar för seger genom en motoffensiv. Vad ryssarna måste göra är naturligtvis att förhindra detta.
3. De ryska reguljära styrkorna har varit involverade på alla frontavsnitt. Det är bara vid Bachmut där Wagner kanske varit dominerande.
4. Tjetjenerna som faktiskt varit mycket lite engagerade i regelrätta bataljer har idag huvudsakligen delegerats rollen som militärpolis och ordningsmakt på ockuperat område i Cherson och Zaporizjzja. Där kan de nog göra "nytta", eftersom både ryska soldater och ukrainska civilpersoner är rädda för de tjetjenska polisbataljonerna.
5. Flygplanen kommer när de kommer (om de kommer). Det finns inget skäl att ställa in offensiven bara för de inte råkar vara på plats. Givetvis skulle de vara bra att ha redan nu, men man kan inte få allt här i världen - de kommer att göra nytta senare. Det här kriget kommer att pågå under flera år.
6. Kriget kommer att ta sin tid - och vad som sker i år (ryssarnas vinteroffensiv, ukrainarnas kommande motoffensiv) är inte boken själv, utan ett par kapitel i en lång roman.