Citat:
Fet text: Har ofta sett detta nämnas i olika sammanhang, men det är oklart för mig vad man kunde tänkas ge ryssen i utbyte, och varför. För att förtydliga — det är ju knappast "förhandlingar" om bara den ena sidan ställer krav och får igenom dem.
Det ska sägas att jag inte ifrågasätter att Ukraina skaffar sig en bättre position inför eventuella "förhandlingar" om de lyckas pressa Ryssland riktigt hårt militärt. Det går kanske att "förhandla" om det sista, typ tillbakadragande, men det förutsätter väl att ryssarna slipper något. Ett värre öde, typ.
Det ska sägas att jag inte ifrågasätter att Ukraina skaffar sig en bättre position inför eventuella "förhandlingar" om de lyckas pressa Ryssland riktigt hårt militärt. Det går kanske att "förhandla" om det sista, typ tillbakadragande, men det förutsätter väl att ryssarna slipper något. Ett värre öde, typ.
Här kan du se hur Japan och USA förhandlade om hur Japan skulle ge upp. Förkortad version
1 Först krävde de allierade vilkorslös kapitulation
2 Japan kom med massa krav
3 Happy baboom över Hiroshima och Nagasaki, samt ryssarna anfaller
4 Japan säger vi kan ge upp om vi får behålla Kejsaren
5 El presidente Truman säger OK.* - För handlingen klar. Japan fick i genom en sak.
6 Love and peace in all time - kanske inte riktigt sant
https://www.osti.gov/opennet/manhattan-project-history/Events/1945/surrender.htm
Så det kommer förhandlas i detta krig också om inte Ryssland faller ihop, så det inte finns någon att förhandla med. Ett globalt kärnvapenkrig kommer sätta stopp för förhandlingar ochså
Det har redan flera gånger förhandlats mellan parterna, som jag sade tidigare
1 Vete-transport Genom vår älsklings (not) despot och turk Erdogan
2 Krigsfångar - Troligen genom röda korset
3 Fredsförhandlingar - misslyckade. - I Grodno? Israels premiärminister var bl.a inblandad
Så det kommer hända igen. Att det inte skulle ske några förhandlingar är bara en bisarr våt dröm för några.
Om de ska bli riktig fred så måste man tyvärr nå upp till de minimilistiska krav ryssarna har. Annars är det stor risk att vi får se repris på det här kriget om 10-30år.
Ett bra ex på ett land som var krossat men fick vara med vid fredsbordet och lyckades mycket bra var Frankrike efter Napoleon. Så jag kan tänka mig att fredsfördraget kan bli ganska milt om Putin skickas till "St Helena". Det kommer inte bli ett mellanstopp på "Elba". Och Ryssland får en ny ledning, samt att de säger fuck off till Kineserna.
*Sen funderar USA i alla fall att göra sig med Kejsaren. Men bestämmer sig inte att göra det. Aus, Eng och andra blir sura. Och efter det har det varit en evig debatt om hur skyldig var kejsaren.