2023-05-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Fet text: Har ofta sett detta nämnas i olika sammanhang, men det är oklart för mig vad man kunde tänkas ge ryssen i utbyte, och varför. För att förtydliga — det är ju knappast "förhandlingar" om bara den ena sidan ställer krav och får igenom dem.

Det ska sägas att jag inte ifrågasätter att Ukraina skaffar sig en bättre position inför eventuella "förhandlingar" om de lyckas pressa Ryssland riktigt hårt militärt. Det går kanske att "förhandla" om det sista, typ tillbakadragande, men det förutsätter väl att ryssarna slipper något. Ett värre öde, typ.

Här kan du se hur Japan och USA förhandlade om hur Japan skulle ge upp. Förkortad version

1 Först krävde de allierade vilkorslös kapitulation

2 Japan kom med massa krav

3 Happy baboom över Hiroshima och Nagasaki, samt ryssarna anfaller

4 Japan säger vi kan ge upp om vi får behålla Kejsaren

5 El presidente Truman säger OK.* - För handlingen klar. Japan fick i genom en sak.

6 Love and peace in all time - kanske inte riktigt sant

https://www.osti.gov/opennet/manhattan-project-history/Events/1945/surrender.htm

Så det kommer förhandlas i detta krig också om inte Ryssland faller ihop, så det inte finns någon att förhandla med. Ett globalt kärnvapenkrig kommer sätta stopp för förhandlingar ochså

Det har redan flera gånger förhandlats mellan parterna, som jag sade tidigare

1 Vete-transport Genom vår älsklings (not) despot och turk Erdogan

2 Krigsfångar - Troligen genom röda korset

3 Fredsförhandlingar - misslyckade. - I Grodno? Israels premiärminister var bl.a inblandad

Så det kommer hända igen. Att det inte skulle ske några förhandlingar är bara en bisarr våt dröm för några.

Om de ska bli riktig fred så måste man tyvärr nå upp till de minimilistiska krav ryssarna har. Annars är det stor risk att vi får se repris på det här kriget om 10-30år.

Ett bra ex på ett land som var krossat men fick vara med vid fredsbordet och lyckades mycket bra var Frankrike efter Napoleon. Så jag kan tänka mig att fredsfördraget kan bli ganska milt om Putin skickas till "St Helena". Det kommer inte bli ett mellanstopp på "Elba". Och Ryssland får en ny ledning, samt att de säger fuck off till Kineserna.

*Sen funderar USA i alla fall att göra sig med Kejsaren. Men bestämmer sig inte att göra det. Aus, Eng och andra blir sura. Och efter det har det varit en evig debatt om hur skyldig var kejsaren.
Citera
2023-05-25, 11:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och detta är då ett sätt att säga att det synsättet är fel. Vilka vapen som syns vid fronten har inget att göra med om huruvida en offensiv har startat eller inte.
Visst kan man göra en offensiv utan nya vapen. Det görs småskaliga sådana hela tiden.

Men pratar vi inte om den stora superduper offensiven som ska göras med de nya vapnen från de allierade? Då behöver man använda vapnen också.

Det enda vi sett är att man mjukar upp ryssarna en del med djupa attacker. Nästa steg är spränga alla baser närmare fronten. Sedan bomba fronten hårt och börja köra. Jag ser det som att offensiven startar när man börjar köra. Det andra är förberedande arbete.

Du kan förstås ha vilken definition du vill. Det är en åsikt och inget är rätt eller fel.
Citera
2023-05-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Varje dag är det vår skyldighet att granska HBTQ-federationens förlustsiffror för att bilda oss en uppfattning om hur länge Ryssland förmår driva sitt bögkriminella krig mot Ukraina. Vårt kritiska sinnelag får inte grumlas av onödig homofobi.

Senaste dygnet inrapporteras jämna och goda 500 eliminerade bögfascister vilket då innebär att totalt 205.260 har befriats.

Kalkylen signalerar att 300.000-gränsen passeras den 4 december.

Det är fortsatt ganska ojämna siffror för materiella förluster. 3 stridsvagnar och 8 bepansrade fordon är något klent men den senaste tidens tendens beträffande utslaget artilleri står sig gott. Vi har hela 20 st förstörda bögiga artilleripjäser samt bra siffra för förstörd specialutrustning, 4 st. sådana.

Fortfarande har woke-kulturen och mångfalds-ivrarna sitt grepp över Kreml, men inte länge till. Förändringarna kommer att bli explosionsartade.

Rysslands sista starka förmåga - artilleriet - monteras successivt ner. Excalibur lär göra underverk med sin höga precision.

Ukraina har inte bråttom, de blir starkare hela tiden som Rysslands kapacitet minskar.
Citera
2023-05-25, 11:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du är imponerad alltså.

Att Ukraina fortsätter striderna förefaller inte ha några uppenbara självklara motiv, eftersom kampen de för mot en överlägsen motståndare för varje dag gör att de hamnar i en svagare och mer osjälvständig position. Man kan förstås invända att man hoppas på fler och bättre vapen från väst, men för varje dag som går så blir landet mer förstört och vapnen ska på ett eller annat sätt betalas.

Att ryssarna fortsätter kommer sig av att de nöter ned det Ukrainska motståndet i en sådan relation till sina egna förluster att de kommer att lyckas förinta de ukrainska stridskrafterna. Så uppfattar jag det. Det är ryssarna som bestämmer hur striderna ska föras, och de för dem då på det vis som är mest fördelaktigt för dem.

Det är som en bisarr dröm att läsa dina inlägg. Tror du att det ska bli som du vill om du bara upprepar det tillräckligt många gånger?

Ryssland har ju förlorat initiativförmågan. De kan inte längre agera, utan endast reagera på vad Ukraina hittar på.

Ryssland har hemfallit åt återkommande resultatlösa försök att terrorisera Ukrainas civilbefolkning med drönarattacker.

That’s it
Senast redigerad av Clay Allison 2023-05-25 kl. 11:33.
Citera
2023-05-25, 11:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns verkligen inga garantier för det, men det vore åtminstone ett hypotetiskt sätt att komma runt problemet med åtalspunkterna mot de ansvariga. Ett annat ledarskap skulle möjligtvis kunna pressas till villkorslösa förhandlingar, förutsatt att ett ryskt nederlag står för dörren.

Hävda sanktioner skulle kunna vara någorlunda rimligt med Putin, Shojgu et al ur vägen. Nu tror jag visserligen inte att det blir så i första taget.
Vid en rysk kollaps så startar blaimstormingen. Putin kommer försöka dumpa hela ansvaret på militära ledningen och avsätta dem under förödmjukande former. Frågan är om Shojgu lägger sig platt eller kämpar emot och tar makten med hjälp av armeen.

Det finns många bollar i luften och det kan gå hur som helst.
Citera
2023-05-25, 11:36
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Ryssland har lägsta inflationen i Europa konstateras det nu. Sanktionerna funkar verkligen!
Ja krig och isolering verkar ju fantastiskt lönsamt och bra för ekonomin!

Fler med lika dåligt ekonomi som Ryssland borde ta efter.

Smart gjort av Putin.
Citera
2023-05-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är som en bisarr dröm att läsa dina inlägg. Tror du att det ska bli som du vill om du bara upprepar det tillräckligt många gånger?

Ryssland har ju förlorat initiativförmågan. De kan inte längre agera, utan endast reagera på vad Ukraina hittar på.

Ryssland har hemfallit åt återkommande resultatlösa försök att terrorisera Ukrainas civilbefolkning med drönarattacker.

That’s it
Han är för korkad för att fatta det. Ingen ide och försöka förklara för han. Det är någon konstig drömvärld han lever i ljusår från verkligheten. Antagligen skulle han behöva hjälp och är sjuk.
Citera
2023-05-25, 11:41
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Visst kan man göra en offensiv utan nya vapen. Det görs småskaliga sådana hela tiden.

Men pratar vi inte om den stora superduper offensiven som ska göras med de nya vapnen från de allierade? Då behöver man använda vapnen också.

Det enda vi sett är att man mjukar upp ryssarna en del med djupa attacker. Nästa steg är spränga alla baser närmare fronten. Sedan bomba fronten hårt och börja köra. Jag ser det som att offensiven startar när man börjar köra. Det andra är förberedande arbete.

Du kan förstås ha vilken definition du vill. Det är en åsikt och inget är rätt eller fel.
Precis. Det är vad han menar med det uttalandet. Som i första punkten, det finns ingen exakt tidpunkt när man kan säga att exakt då började offensiven. Så han vill då säga att den redan, så smått, har börjat.

Och eftersom det inte finns någon riktig definition så har jag inte någon. Nån gång, snart förhoppningsvis, kan vi säga att nu har offensiven definitivt startat, men det går inte riktigt säga när exakt den startar.

Och ska man vara pedantisk så är jag rätt säker på att minst en Bradley är (var?) inblandad i den pågående motoffensiven vid Bakhmut, släpptes nån video där i början där det tydligen var en sån ute och röjde.
Citera
2023-05-25, 11:44
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Han är för korkad för att fatta det. Ingen ide och försöka förklara för han. Det är någon konstig drömvärld han lever i ljusår från verkligheten. Antagligen skulle han behöva hjälp och är sjuk.
Oavsett vilka motbevis som presenteras för honom, bilder, filmer, kartuppdateringar, officiella rapporter, oberoende rapporter, så fortsätter han bara som en papegoja "Men jag tror inte att det är så.".

På något vänster så lyckas han ju erkänna att han bara tror saker, men ingenstans går det in att han kanske tror fel...
Citera
2023-05-25, 11:48
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du är imponerad alltså.

Att Ukraina fortsätter striderna förefaller inte ha några uppenbara självklara motiv, eftersom kampen de för mot en överlägsen motståndare för varje dag gör att de hamnar i en svagare och mer osjälvständig position. Man kan förstås invända att man hoppas på fler och bättre vapen från väst, men för varje dag som går så blir landet mer förstört och vapnen ska på ett eller annat sätt betalas.

Att ryssarna fortsätter kommer sig av att de nöter ned det Ukrainska motståndet i en sådan relation till sina egna förluster att de kommer att lyckas förinta de ukrainska stridskrafterna. Så uppfattar jag det. Det är ryssarna som bestämmer hur striderna ska föras, och de för dem då på det vis som är mest fördelaktigt för dem.

Har du någon fin bild som visar hur någonting från de senaste stödpaketen nötts ned?
Någon Bradley som står i brand? En utskjuten LEO kanske? CV9040? Archer? AMX10?
Challenger?

En annan analys är att Ukraina inte demilitariserats utan blivit betydligt mer militariserat och starkare än vad de var 24 feb 2022 och att Ryssland i sin tur kämpar lite med att fylla upp med motiverad personal.
Citera
2023-05-25, 11:53
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här kan du se hur Japan och USA förhandlade om hur Japan skulle ge upp. Förkortad version

1 Först krävde de allierade vilkorslös kapitulation

2 Japan kom med massa krav

3 Happy baboom över Hiroshima och Nagasaki, samt ryssarna anfaller

4 Japan säger vi kan ge upp om vi får behålla Kejsaren

5 El presidente Truman säger OK.* - För handlingen klar. Japan fick i genom en sak.

6 Love and peace in all time - kanske inte riktigt sant

https://www.osti.gov/opennet/manhattan-project-history/Events/1945/surrender.htm

Så det kommer förhandlas i detta krig också om inte Ryssland faller ihop, så det inte finns någon att förhandla med. Ett globalt kärnvapenkrig kommer sätta stopp för förhandlingar ochså

Det har redan flera gånger förhandlats mellan parterna, som jag sade tidigare

1 Vete-transport Genom vår älsklings (not) despot och turk Erdogan

2 Krigsfångar - Troligen genom röda korset

3 Fredsförhandlingar - misslyckade. - I Grodno? Israels premiärminister var bl.a inblandad

Så det kommer hända igen. Att det inte skulle ske några förhandlingar är bara en bisarr våt dröm för några.

Om de ska bli riktig fred så måste man tyvärr nå upp till de minimilistiska krav ryssarna har. Annars är det stor risk att vi får se repris på det här kriget om 10-30år.

Ett bra ex på ett land som var krossat men fick vara med vid fredsbordet och lyckades mycket bra var Frankrike efter Napoleon. Så jag kan tänka mig att fredsfördraget kan bli ganska milt om Putin skickas till "St Helena". Det kommer inte bli ett mellanstopp på "Elba". Och Ryssland får en ny ledning, samt att de säger fuck off till Kineserna.

*Sen funderar USA i alla fall att göra sig med Kejsaren. Men bestämmer sig inte att göra det. Aus, Eng och andra blir sura. Och efter det har det varit en evig debatt om hur skyldig var kejsaren.

Intressant exempel med Frankrike efter Napoleonkrigen. Saken där var väl dock att man förhandlade med "L'ancien régime" och restaurerade kungadömet. Perioden med revolution och kejsardöme sågs bara som en parentes och det bästa sättet att återinsätta och få acceptans för "L'ancien régime" var nog att de fick ett bra fredsavtal. De 100-dagarna, där Napoleon fick fullt folkligt stöd, inträffade ju mitt under fredsförhandlingarna i Wien, och segrarna insåg nog att för att detta inte skulle upprepas, var man tvungen att i princip ta med "L'ancien régime" som en segrarmakt, de hade ju besegrat revolutionen. Detta ledde också till en lång fredsperiod mellan stormakterna i Europa. Nästa försök, Versaille 1919, där man tryckte ned den besegrade rejält, var ju som vi vet ingen bra idé, då det inom relativt kort tid ledde till en ny och etter värre konflikt mellan stormakterna.

I Rysslands fall har jag svårt att se att motsvarande kan ske, det finns ingen gammal "vettig" regim att falla tillbaka på bara för att man tar bort Putin. (med vettig menar jag i linje med segrarmakterna, konservativ kungamakt 1815, demokrati nu). Jag tror snarare man ska se det som förhandlingarna/hanteringen av Tyskland (Väst) och Österrike efter VK2, där man från segrarmakternas sida (de västliga) genom ekonomiskt och politiskt stöd skapade grogrund för demokrati. Det tog väl cirka 10 år innan de var på banan och man kunde släppa på tyglarna, men sen har det ju gått bra.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2023-05-25 kl. 11:56.
Citera
2023-05-25, 11:53
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror det finns ett skäl till varför det hålls hemligt.

CV90 har vi dock sett skeppas genom Europa och befinner sig för närvarande i Slovakien, 10 mil från Ukrainas gräns.
https://twitter.com/region776/status/1661552607289315328

Min gissning är att det mesta skeppas genom Europa hela tiden och sedan hålls det hemligt av förklarliga skäl var de används eller tänkt ska användas.

Hela Ukrainafronten känns som en Maskirovka just nu.
Ja man försöker nog maskera och smyga med trupper och material. Undrar hur mycket information Ukraina får av lokalbefolkningen i turisternas ockuperade områden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in