Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Det är fullkomligt meningslöst att mitt under brinnande krig försöka göra sig en bild av det totala antalet förluster på personalsidan, anser jag. Däremot kan man se det hela relativt. Om någon tjänst som rapporterar löpande, som exempelvis ukrainska generalstaben (vars siffror är i överkant), regelmässigt rapporterar in 500 stupade ryssar per dag, plötsligt börjar rapportera in 800 stupade ryssar per dag, så tar jag de absoluta siffrorna med en nypa salt, under det att de relativa siffrorna säger mig att striderna har intensifierats.
Som jag ser det är de ukrainska förlusterna på personalsidan tämligen ointressanta, eftersom Ukraina har mobiliserat och nu har en krigsorganisation på ca 1,2 miljoner man (detta gäller samtliga involverade från elitsoldaten i SSO, till malajen som tömmer papperskorgen och svarar i telefonväxeln på generalstaben i Kiev). Eftersom det råder allmän mobilisering finns det alltså ingen risk för att de ukrainska soldaterna plötsligt skulle "ta slut". Under första världskriget hade Frankrike förluster på 850 man VARJE DAG under det fyra år långa kriget. Frankrike hade då en befolkning på 38 miljoner (dvs i paritet med Ukraina) och deras armé "tog inte slut" för det.
De ryska förlusterna är däremot av större intresse. Den ryska armén riskerar nämligen att "ta slut". Och varför det då? Ryssland är ju ett mycket större land, med en befolkning som kanske är fyra gånger större än Ukrainas? Jo, eftersom man inte har genomfört en allmän mobilisering. Här laborerar vi alltså med en ändlig storhet. Ryssland har involverat kanske 90 procent av sina stående aktiva landstridskrafter, dessa har fyllts på med styrkor från Donbassrepublikerna och privata aktörer (som Wagner). Detta har inte räckt till, utan man har fått göra en partiell mobilisering, som genererat ca 330 000 man, samt en krypande mobilisering som i år kanske har genererat 50 000 man till. Mycket av den interna ryska kritik som riktats mot genomförandet av den "speciella militära operationen" har ju handlat just om det: genom att inte mobilisera "på riktigt", så har ryssarna satt sig lite i en rävsax, när nu ukrainarna bestämde sig för att inte ge upp.
Men nu vänder du ju på förutsättningar. Det är inte bara en ekonomisk och militär kris som pågår i Ukraina, det är i allra högsta grad en demografisk. Vad gäller mobiliseringen så för det första betvivlar jag starkt dina siffror på 1,2 miljoner man tillgängliga. Det tar slut efter den stundande offensiven om man inte når någon framgång. Det är ganska många överens om och om man lyssnar på bruset så är det också uppfattningen i Washington.
Kriget hade tagit slut för Ukrainas del förra sommaren om inte USA och NATO valt att ge Ukraina ett enormt stöd på alla fronter. Man är inne på sin tredje eller fjärde iteration av armé vid det här laget.
Och detta att ryssarna har större delen av sina militära resurser i Ukraina är ju bara trams. Jag tror att de läckta dokumenten talade om t.o.m. 99% av styrkorna där.
Ja, det var en begränsad styrka man började med. Dessutom gick kontrakten ut framåt sommaren 2022. Troligtvis valde man inte tidigt att förlänga dem utöver standard för att inte avslöja för mycket om framtida planer. Sedan har man mobiliserat men många kommer från den ursprungliga gruppen. Annars är de flesta reserver. Dessa har inte än deltagit i någon större utsträckning utan det mesta av fotarbetet har utförts av tjetjener, separatiststyrkor och Wagner framför allt. Märk väl att separatisterna numera ingår i den reguljära armén och har inte direkt varit framträdande i sista månadernas strider. Det är främst Wagner med stöd av ryska armén i form av artilleri och flygunderstöd m.m. som stridit. Den stora delen av de mobiliserade har ägnat sig åt att gräva ner sig längs hela konfliktlinjen.
Och där är ryktena från initierat håll att det handlar om fler än 300K soldater. Det man väntar på egentligen är Ukrainas offensiv där man inte verkar vara speciellt oroade. Det är först när den är avklarad som ryssarna kommer att inleda någon form av operation vad det nu kan vara. Men ryktena säger också att Kreml vill ha ett slut på kriget efter det. Kort sagt, ryssarna är kanske mer angelägna att Ukrainas offensiv kommer igång än vad ukrainarna själva är.
Där har jag som sagt mina tvivel. Jag tror det här tjatet om F16 har två syften. Dels naturligtvis att Ukraina faktiskt skulle behöva flygstridskrafter särskilt för en offensiv men dels också för att kunna försvara en försening av eller rent av skjuta fram en framtida offensiv på obestämd tid.