2023-05-25, 08:47
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, Ukraina fortsätter att ta mark på flankerna runt Bakhmut.

Citat:
25.05.2023 uppdateringen. Business as usual på fronterna. Det betyder att vi fortsätter och avancera på den södra och norra flankerna av Bakhmut. Våra pojkar återtog ca 400 m av vårt område på samma sätt som tidigare, drev turisterna ur sina hålor. Dessutom togs igen ett dussin fångar. Med denna takt blir turisterna snart utan folk på detta frontavsnitt. Även på den norra flanken stärktes vår kontroll av den gråa zonen.
Avdiivka upplever även nya attackförsök men med samma resultat, förstörda tanks och turistplutoner.
Norra fronten upplever en ny trend, turistattacker!! Dessa attacker avvärjs av våra HV bataljoner på plats.
Jag hann även med en lunch med Jens Alstrup, Danmarks motsvarighet till vår Jonas V Matern men på motorcyckel. Jens är en deijlig gutt och hans FB sida är värt att följa.
Jevgenij Prigozjin har visat sig vara vår bästa propagande källa. Han har börjat sända videor där han prisar vår arme` och förutspår en förlust för den ordinära turist arme¨n. Nu vill han bli chef över turisternas Hemvärn också. En sammanslagning med wagner skulle skapa den makt som han just nu predikar om; att turistlandet kommer att uppleva en ny revolution iom att soldaterna gör uppror. Känns beskrivningen bekant?

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-05-25, 09:03
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inte bara Arnstad som håller på sådär. Varenda pro-ryss kör med profetior som inte ligger i närheten av någon sanning. Bara en jävla massa önsketänkande som man blir snortrött på.

Varenda pro-ryss har sagt att när Bakhmut faller så rullas hela fronten upp och Ukraina ger upp. Den väntar man på med spänning.
Ja så är det, någon som sett hur mycket krigsmateriel Ukraina fått sista månaden av det som Väst utlovat? Var ganska mycket ”tung” material som skulle skickas?
Citera
2023-05-25, 09:04
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag hoppas inte på någonting utom Ukrainsk vinst och rysk förlust. Sen att de flesta krig slutar med förhandlingar är ett faktum. Så detta krig kommer troligen göra det om det inte slutar med

1 Rysslands politiska upplösning - Osannolikt men inte omöjligt

2 Globalt kärnvapenkrig - Osannolikt men inte omöjligt - Då slutar i princip alla att existera

Har du någon källa på de Ukrainska villkoren? Det enda jag har hört är att Ukraina vill ha tillbaks sitt territorium. Båda sidor har redan förhandlat flera gånger i detta krig.

1 Krigsfångar

2 Vetetransporter

3 Misslyckat eld upphör.

https://www.express.co.uk/news/world/1696809/zelensky-peace-plan-russia-war-g20-summit-putin

Zelensky har också bjudit in till förhandlingar, med kravet att han och Putin träffas ensamma i Donbass. Inget svar ifrån Ryssland.

Men första steget måste ju bli att Ryssland upphör med sina aggressioner och tar hem sina trupper. Innan dess finns det liksom ingenting att förhandla om.
Jag har sett Zelensky i någon intervju, tror det var Letterman, där han sade att han gärna förhandlar om Ryssland går med på hans villkor.
Citera
2023-05-25, 09:06
Medlem
Reimers avatar
En ryss som kan tänka lite längre än de som leder armén, han fruktar att Ukraina kommer att bjuda på en otrevlig överraskning när offensiven startar.

Citat:
A serviceman of the 4th Brigade of the Russian forces Andrey "Murz" Morozov is under attack by patriots on Telegram for his negative forecasts. But he is not budging, insisting that Ukraine is preparing the battlefield for something that will inevitably lead to the most difficult catastrophe for Russia.

His only hope is in drawing parallels with the 1942 Soviet retreat in the East which was followed by a counter-offensive.

The exchange is very long, so below is just an excerpt from it.

https://twitter.com/wartranslated/status/1661501189488254977
Citera
2023-05-25, 09:06
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Min åsikt är dock klar. Visst det kan vara iscensatt av ryssarna men sammantaget med tanke på omständigheterna och viss erfarenhet av tidigare skojerier från den ukrainska sidan skulle jag vilja säga att sanningen ligger nära det som sägs i ovanstående Twittertråd.

Skojerier är det knappast. Det ingår ju arsenalen psykologiskt krigsföring, i detta fall att sprida förvirring och ovisshet.
Om Ryssen senare arrangerar något skvallrar ju att någonting har hänt, exakt vad kommer vi aldrig att veta
Citera
2023-05-25, 09:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
https://www.express.co.uk/news/world/1696809/zelensky-peace-plan-russia-war-g20-summit-putin

Zelensky har också bjudit in till förhandlingar, med kravet att han och Putin träffas ensamma i Donbass. Inget svar ifrån Ryssland.

Men första steget måste ju bli att Ryssland upphör med sina aggressioner och tar hem sina trupper. Innan dess finns det liksom ingenting att förhandla om.
Jag har sett Zelensky i någon intervju, tror det var Letterman, där han sade att han gärna förhandlar om Ryssland går med på hans villkor.
Fet text: Har ofta sett detta nämnas i olika sammanhang, men det är oklart för mig vad man kunde tänkas ge ryssen i utbyte, och varför. För att förtydliga — det är ju knappast "förhandlingar" om bara den ena sidan ställer krav och får igenom dem.

Det ska sägas att jag inte ifrågasätter att Ukraina skaffar sig en bättre position inför eventuella "förhandlingar" om de lyckas pressa Ryssland riktigt hårt militärt. Det går kanske att "förhandla" om det sista, typ tillbakadragande, men det förutsätter väl att ryssarna slipper något. Ett värre öde, typ.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Video av ukrainskt motanfall, påstås vara runt Bakhmut, tidpunkt okänd:
https://twitter.com/noelreports/status/1661414715900166149?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw
Klippet är definitivt ”live” med både inkommande artilleri och en sårad på slutet.

Några intressanta punkter:
- ryssarna har uppenbart retirerat i all hast eftersom de lämnat sina stupade (ett halvdussin syns i klippet),
- skyttegravarna är grunda och av tveksam kvalitet, stödjepunkter med kulsprutenästen eller andra tunga vapen saknas helt. Några egentliga bunkrar att ta skydd i mot artilleri finns inte heller. Jag ser kort sagt ingen uppenbar militär nytta med värnen och försvarslinjen, eftersom man har begränsad sikt
- Ukrainarna intar värnen med en ganska liten styrka, oklart om man har understöd av stridsfordon.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ja så är det, någon som sett hur mycket krigsmateriel Ukraina fått sista månaden av det som Väst utlovat? Var ganska mycket ”tung” material som skulle skickas?
Jag tror det finns ett skäl till varför det hålls hemligt.

CV90 har vi dock sett skeppas genom Europa och befinner sig för närvarande i Slovakien, 10 mil från Ukrainas gräns.
https://twitter.com/region776/status/1661552607289315328

Min gissning är att det mesta skeppas genom Europa hela tiden och sedan hålls det hemligt av förklarliga skäl var de används eller tänkt ska användas.

Hela Ukrainafronten känns som en Maskirovka just nu.
Citera
2023-05-25, 09:20
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee

Sen en video igår där cv90 var 10 mil från Ukrainska gränsen så dom bör vara framme idag!
Svenskt stål biter.!

Edit: boll2a
Citera
2023-05-25, 09:21
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är fullkomligt meningslöst att mitt under brinnande krig försöka göra sig en bild av det totala antalet förluster på personalsidan, anser jag. Däremot kan man se det hela relativt. Om någon tjänst som rapporterar löpande, som exempelvis ukrainska generalstaben (vars siffror är i överkant), regelmässigt rapporterar in 500 stupade ryssar per dag, plötsligt börjar rapportera in 800 stupade ryssar per dag, så tar jag de absoluta siffrorna med en nypa salt, under det att de relativa siffrorna säger mig att striderna har intensifierats.

Som jag ser det är de ukrainska förlusterna på personalsidan tämligen ointressanta, eftersom Ukraina har mobiliserat och nu har en krigsorganisation på ca 1,2 miljoner man (detta gäller samtliga involverade från elitsoldaten i SSO, till malajen som tömmer papperskorgen och svarar i telefonväxeln på generalstaben i Kiev). Eftersom det råder allmän mobilisering finns det alltså ingen risk för att de ukrainska soldaterna plötsligt skulle "ta slut". Under första världskriget hade Frankrike förluster på 850 man VARJE DAG under det fyra år långa kriget. Frankrike hade då en befolkning på 38 miljoner (dvs i paritet med Ukraina) och deras armé "tog inte slut" för det.

De ryska förlusterna är däremot av större intresse. Den ryska armén riskerar nämligen att "ta slut". Och varför det då? Ryssland är ju ett mycket större land, med en befolkning som kanske är fyra gånger större än Ukrainas? Jo, eftersom man inte har genomfört en allmän mobilisering. Här laborerar vi alltså med en ändlig storhet. Ryssland har involverat kanske 90 procent av sina stående aktiva landstridskrafter, dessa har fyllts på med styrkor från Donbassrepublikerna och privata aktörer (som Wagner). Detta har inte räckt till, utan man har fått göra en partiell mobilisering, som genererat ca 330 000 man, samt en krypande mobilisering som i år kanske har genererat 50 000 man till. Mycket av den interna ryska kritik som riktats mot genomförandet av den "speciella militära operationen" har ju handlat just om det: genom att inte mobilisera "på riktigt", så har ryssarna satt sig lite i en rävsax, när nu ukrainarna bestämde sig för att inte ge upp.
Men nu vänder du ju på förutsättningar. Det är inte bara en ekonomisk och militär kris som pågår i Ukraina, det är i allra högsta grad en demografisk. Vad gäller mobiliseringen så för det första betvivlar jag starkt dina siffror på 1,2 miljoner man tillgängliga. Det tar slut efter den stundande offensiven om man inte når någon framgång. Det är ganska många överens om och om man lyssnar på bruset så är det också uppfattningen i Washington.

Kriget hade tagit slut för Ukrainas del förra sommaren om inte USA och NATO valt att ge Ukraina ett enormt stöd på alla fronter. Man är inne på sin tredje eller fjärde iteration av armé vid det här laget.

Och detta att ryssarna har större delen av sina militära resurser i Ukraina är ju bara trams. Jag tror att de läckta dokumenten talade om t.o.m. 99% av styrkorna där.

Ja, det var en begränsad styrka man började med. Dessutom gick kontrakten ut framåt sommaren 2022. Troligtvis valde man inte tidigt att förlänga dem utöver standard för att inte avslöja för mycket om framtida planer. Sedan har man mobiliserat men många kommer från den ursprungliga gruppen. Annars är de flesta reserver. Dessa har inte än deltagit i någon större utsträckning utan det mesta av fotarbetet har utförts av tjetjener, separatiststyrkor och Wagner framför allt. Märk väl att separatisterna numera ingår i den reguljära armén och har inte direkt varit framträdande i sista månadernas strider. Det är främst Wagner med stöd av ryska armén i form av artilleri och flygunderstöd m.m. som stridit. Den stora delen av de mobiliserade har ägnat sig åt att gräva ner sig längs hela konfliktlinjen.

Och där är ryktena från initierat håll att det handlar om fler än 300K soldater. Det man väntar på egentligen är Ukrainas offensiv där man inte verkar vara speciellt oroade. Det är först när den är avklarad som ryssarna kommer att inleda någon form av operation vad det nu kan vara. Men ryktena säger också att Kreml vill ha ett slut på kriget efter det. Kort sagt, ryssarna är kanske mer angelägna att Ukrainas offensiv kommer igång än vad ukrainarna själva är.

Där har jag som sagt mina tvivel. Jag tror det här tjatet om F16 har två syften. Dels naturligtvis att Ukraina faktiskt skulle behöva flygstridskrafter särskilt för en offensiv men dels också för att kunna försvara en försening av eller rent av skjuta fram en framtida offensiv på obestämd tid.
Citera
2023-05-25, 09:24
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ditt estimat är lägre än det mest konservativa estimatet,

usa 200’000 casulties+
mediazone knappt 200’000 ej medräknat sjuka och lättare skador (dvs irretriveble losses)
AUF ca 800’000 casulties (200000 döda)

så lägger du dig under?

är det för att du inte kan räkna?
Men vad fabulerar du om?

Jag har för mig att jag sa 30K-40K och att jag inte skulle vara förvånad om det var fler än så.
Citera
2023-05-25, 09:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Fet text: Har ofta sett detta nämnas i olika sammanhang, men det är oklart för mig vad man kunde tänkas ge ryssen i utbyte, och varför. För att förtydliga — det är ju knappast "förhandlingar" om bara den ena sidan ställer krav och får igenom dem.

Det ska sägas att jag inte ifrågasätter att Ukraina skaffar sig en bättre position inför eventuella "förhandlingar" om de lyckas pressa Ryssland riktigt hårt militärt. Det går kanske att "förhandla" om det sista, typ tillbakadragande, men det förutsätter väl att ryssarna slipper något. Ett värre öde, typ.
Ryssland kan förhandla om lyfta sanktioner och undvika att ledarna blir straffade på olika sätt. Vad gör man med alla personer i ockuperat område som hjälpt ockupationsmakten när området befrias.

Det finns mycket att förhandla om, men det beror på hur Ryssland ser ut när området befrias. Drar de sig tillbaka imorgon utan ytterligare strid så kan Ryssarna säkert kohandla sig till en massa saker. Om UAF måste kasta ut dem med våld hela vägen så försvinner allt förhandlingsutrymme för Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in