2023-05-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Frågan är om någon part tror de kan vinna just nu.
Om inte ryssarna tror att de kan vinna så tror de åtminstone att de kan hålla igång kriget på obestämd tid. Hur ska man kunna förhandla med dem? Vad tycker du att de ska få? De ljuger om allt, hotar alla med kärnvapen.

Vill man få slut på kriget är det bara att pumpa upp Ukraina så pass att de kan köra ut ryssarna. Det är enda vägen.
Citera
2023-05-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Att Nato inte går in kommer sig förstås av att man inte uppfattar sin position som så självklart överlägsen, men tycker du det är konstigt att jag hävdar att styrkeförhållandena avgör vilka krav man kan ställa i en förhandling?
Tror nog att det är mer att man inte vill dra in europa i ett krig igen.
Citera
2023-05-23, 21:42
Medlem
Citat:
Det du skriver är som en besvärjelse. Att Nato inte går in med trupp är att man än så länge inte är fullständigt galen i sina beslut. Men det kanske blir ändring på det, vad vet jag. Var vi då hamnar vågar jag knappt tänka på, samtidigt som det finns flera här i tråden som inte önskar annat än en upptrappning av det slaget. Ukrainas motstånd är antagligen inte lönlöst, men kan aldrig leda till en militär seger över Ryssland.

Så nu kan ni erkänna att inga NATO trupper är i Ukraina. Äntligen . Det var på tiden.

Men låt oss nu tänka fritt. Nato går in ett Ukraina. Varför ska ni då bry er. Det är INTE i ryssland man går in. ryssland ska inte bestämma o har ingen rätt att bestämma om NATO går in i ett annat land.

Är faktisnt nyfiken nu, vad är en militär seger över ryssland enligt dig.
Citera
2023-05-23, 21:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det är ju tyckande att påstå det du gör? Helt OK i tråden.

Men Ryssland är inte ensamma om kärnvapen vilket betyder att de förlorar om de använder dem.

Det finns dessutom starka skäl att anta att deras kärnvapen inte är bättre än övrig rysk krigsmateriel, vare sig vad gäller funktion, precision eller verkan.

Systemet bygger helt på korruption och lögner. Detta innebär att saker och ting inte kommer att fungera.

Jag formulerade mig klumpigt kring tyckande och du har rätt. Jag menar att i krig är det hela tiden information och desinformation från båda parter. Om vi lyfter fram saker vi hör bör det inte blandas ihop med personligt tyckande. Då kan vi riskera att bliförblindad från vad som pågår. Även om 99% av oss håller på Ukraina.
Citera
2023-05-23, 21:46
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Att Nato inte går in kommer sig förstås av att man inte uppfattar sin position som så självklart överlägsen, men tycker du det är konstigt att jag hävdar att styrkeförhållandena avgör vilka krav man kan ställa i en förhandling?
Går resten av världen in för att stoppa psykopaten Putin och hans kleptokrati så kommer kärnvapen som ett brev på posten. Psykopater blir riktigt farliga när de blir trängda – varför skulle Putin inte bränna av ett kärnvapen i London om han lämnas utan utvägar? Det är inte rätt väg att gå in i Ryssland för att avsätta den farlige diktatorn. Resten av världen som levererar vapen till Ukraina har insett att lösningen är att mala ner Rysslands militära kapacitet i Ukraina så att de till slut behöver ge upp och åka tillbaka hem till sitt eget land.
Citera
2023-05-23, 21:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Om inte ryssarna tror att de kan vinna så tror de åtminstone att de kan hålla igång kriget på obestämd tid. Hur ska man kunna förhandla med dem? Vad tycker du att de ska få? De ljuger om allt, hotar alla med kärnvapen.

Vill man få slut på kriget är det bara att pumpa upp Ukraina så pass att de kan köra ut ryssarna. Det är enda vägen.

Hade någon svaren på dina frågor hade vi haft förhandlingar nu sannolikt. Jag har ingen aning.
Citera
2023-05-23, 21:48
Medlem
Ryssland befinner sig i en situation där de inte kan "svara" på Ukrainska framgångar. Tidigare sköt de missiler mot städerna men dessa skjuts allt oftare ner av luftförsvaret. Motreaktionen på en lyckad ukrainsk offensiv kommer antingen vara nya mer realistiska kärnvapenhot, dvs förflyttningar & att förberedelser genomförs på ett av NATO tydligt observerbart sätt. Eller en massmobilisering av närmare en miljon ryssar, uppenbarligen räckte det inte med 300k förra gången. Jag ser en ny storskalig mobilisering som sannolikt. Speciellt om man har i åtanke att de stängde gränsen för ett tag sedan och införde elektroniska mobiliseringsordrar.
Citera
2023-05-23, 21:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Du tycker alltså att det var bra. Jag tycker det var dåligt att vi fick krig i Europa och att hundra tusentals människor fått sätta livet till, flest från Ukraina.
Så du håller alltså med oss om att det var dåligt att Ryssland startade ett krig, det är ju bra.
Citera
2023-05-23, 21:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Väldigt underhållande att se Putinkramarna böna och be om förhandlingar nu när alla fattar att kriget är helt kört för Ryssland.

Ja de börjar bli desperata. Men de sade ju att i realpolitik och geopolitik så gäller den starkes rätt för att rättfärdiga Rysslands terrorkrig. Så nu är det ju rätt att det starka Väst krossar det svaga Ryssland.
Citera
2023-05-23, 21:52
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Enligt ryska flygvapnet så rör det sig om två B-1B bombflyg som flög över Östersjön nära den ryska gränsen.

Ryssar som kommer kallas in till militären kommer få sina pass fråntagna. Duman fick igenom ändringar som tillåter detta.
Källa: Meduza
Citera
2023-05-23, 21:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En typisk bild av ryska soldater. Om dom inte våldtar så plundrar dom. Eller snor klockan av en stupad kamrtat. Sånna blir dom av att växa upp i en korrumperad maffiastat.
Nu finns det också en indikativ bild över ukrainska förluster i invasionen. Tidigare har bara ryska förluster rapporterats:
https://twitter.com/eeriknkross/status/1560761900228558848
Citera
2023-05-23, 21:55
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Ryska styrkor påstås vara i staden Glotovo

https://twitter.com/NOELreports/status/1661094091885510661
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto