2023-05-22, 19:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den ryska armén har stupat i Bakhmut. Det finns inte manpower att täcka upp hela fronten mera. Nu måste dom dra bort tiotusentals trupper från Ukraina för att försvara sin Belgorodgräns. Smart av Ukraina att tunna ut det ryska försvaret inför den kommande offensiven.

10 000-tals trupper för att försvara sig mot 80 man och 2 tanks verkar i mesta laget.
Citera
2023-05-22, 19:50
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det ryktas vara långt fler än 100 soldater som korsat gänsen. Planen är väl att skapa opinion och kaos, dra till sig resurser från ryssen, upprätta en DMZ inne på ryskt territorium. Varför bara strida inne på ukrainskt terrtorium om det går att undvika?

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1660688371176357905

Citat:
Full panik nu på Z-dårarna på Telegram. Allt i Belgorod är bara en fint! Det kommer en stor attack från UAF på annan plats inom 48h haha.

https://t.me/Donbas_Operativniy/40225
Om det är en ”diversion tactics” kan det kanske förklara varför det händer. Vi får avvakta och se.
Citera
2023-05-22, 19:50
Medlem
Putin måste sluta fred nu och byta land mot land. Bolgorod mot Donbass och Krym.

Putin måste böja sig och spara människoliv!

Eller hur, "peacelovers"?
Citera
2023-05-22, 19:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Att Belgorod är viktigare än Bachmut skulle jag gissa med. Men tex Krym?

Vi får se helt enkelt, jag tror inte kreml kommer vara helt främmande inför en säkerhetszon som troligen kommer hamna på rysk mark.

Sen när hade vanliga ryssar något att säga till om???

Det är ju smart att tvinga ryssarna att förstärka i Belgorod om man har för avsikt att inleda en offensiv med målet att ta Krym.

Vad menar du med säkerhetszon?

Kreml är beroende av den ryska allmänhetens stöd.

Lider man förluster i Ryssland kan opinionen växa och folket förena sig med de grupperingar som är emot Putins regim och kriget Ryssland för i Ukraina.

Jag kan inte tänka mig annat än att inget är lämnat åt slumpen vad gäller ukrainas plan och strategi för att få ryssarna på fall. Antagligen har man haft gott stöd av väst i planläggningen, i detta ingår sannolikt insatser på alla arenor, inte minst vad gäller att nyttja den ryska allmänhetens motstånd mot kriget och regimen i stort.
Citera
2023-05-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jasså. Är det därför det är så svårt att tillstå att natoutvidgningen lett fram till denna konflikt?

Snarare har konflikten lett till en natoutvidgning. Vad vinner Putin på det?
Citera
2023-05-22, 19:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
RDK fortsätter att rycka fram inne i Ryssland. Nu har de lyckats sno en BTR också haha. Som dessutom funkar.

https://t.me/operativnoZSU/97494
Enligt ryska källor är det omkring 80 personer sammanlagt. Wargonzo hävdar att omkring hälften är dödade (39 är en siffra som återkommer), eller som här — "avrättade":
⚡️🇷🇺: It is reported nearly 40 of the marauders in Belgorod have been executed by Russian security forces.

6:03 em · 22 maj 2023 · 16 tn visningar
https://twitter.com/baronitaigas/status/1660677692935618560
Wargonzo:

"Reports that at least 39 terrorists have already been eliminated as a result of the CTO in the Belgorod region. Several more militants were taken prisoner."

6:01 em · 22 maj 2023 · 40,3 tn visningar
En annan uppdatering:
The operation in the Belgorod region, Russia is spear headed by the FSB.

The village is currently cleared of the Nazis.

80+ terrorists identified, 2+ tanks and other military vehicles. [INFORMATION NOT VERIFIED]

"Shoot to к**I" is the order by 🇷🇺 Spetsnaz.

5:43 em · 22 maj 2023 · 104,4 tn visningar
https://twitter.com/Alex_Oloyede2/status/1660672620294012928

Samtidigt florerar uppgifter om att eldstrider fortfarande pågår i två av byarna som förekommit under dagen.
Citera
2023-05-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Breaking News:
Russian forces are towing T-14 in the direction of Grayvoron in an effort to stop the advance of the separatists.

Hahahahahahhahahah ska skiten stå där helt still och vara avskräckande?
Citera
2023-05-22, 19:57
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Naturligtvis kan ingen förutse vad som händer. Men man gör risk- och sannolikhetsbedömningar; vad är chansen att en viss sak lyckas? Och självklart har man viss beredskap för att saker kan utvecklas annorlunda än man tänkt sig. Men att Putin hade en massa alternativplaner kan du glömma. Att göra den typen av planer är bara bortkastad tid just för att man aldrig kan förutse den exakta utvecklingen.

Det man hade var en form av beredskap för att kuppen mot Ukrainas regering skulle misslyckas och att man då skulle tvingas in i direkt krig. Och den beredskapen bestod uppenbarligen av att man skulle avancera militärt från Donetsk och Luhansk.
Man har haft olika alternativa planer sedan 2014. 2022 övergick det helt åt militära operationer begränsade till att börja med och försök till fredsförhandlingar. Nu har det dock trappats upp och jag tror inte längre på någon fredlig lösning.

Frågan är bara hur mycket det övriga Europa eller rent av världen blir indragna.
Citera
2023-05-22, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Man har haft olika alternativa planer sedan 2014. 2022 övergick det helt åt militära operationer begränsade till att börja med och försök till fredsförhandlingar. Nu har det dock trappats upp och jag tror inte längre på någon fredlig lösning.

Frågan är bara hur mycket det övriga Europa eller rent av världen blir indragna.

Vad kan hända tror du? Finns det risk att ryssland anfaller hela europa? Efter att vi lade kinzhal till handlingarna så finns det väl ingenting kvar att hota med?
Citera
2023-05-22, 20:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
En massa strunt från Z-dårar.
Men snälla, du citerar Z-dårar som inte ger några bevis alls. Allt är fomodligen bara de vanliga febriga fantasierna från Z-dårarna. Samtidigt i verkligheten så fortsätter RDK att rycka fram.

https://twitter.com/Rinegati/status/1660707559785766932
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-22 kl. 20:07.
Citera
2023-05-22, 20:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Men snälla, du citerar Z-dårar som inte ger några bevis alls. Allt är fomodligen bara de vanliga febriga fantasierna från Z-dårarna. Samtidigt i verkligheten fortsätter RDK att rycka fram.

https://twitter.com/Rinegati/status/1660707559785766932
Låt oss se det som ett smakprov på "rapporteringen" i kväll på pro-ryska konton. Det är naturligtvis bra mycket intressantare om detta inte är över än.
Citera
2023-05-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ju smart att tvinga ryssarna att förstärka i Belgorod om man har för avsikt att inleda en offensiv med målet att ta Krym.

Vad menar du med säkerhetszon?

Kreml är beroende av den ryska allmänhetens stöd.

Lider man förluster i Ryssland kan opinionen växa och folket förena sig med de grupperingar som är emot Putins regim och kriget Ryssland för i Ukraina.

Jag kan inte tänka mig annat än att inget är lämnat åt slumpen vad gäller ukrainas plan och strategi för att få ryssarna på fall. Antagligen har man haft gott stöd av väst i planläggningen, i detta ingår sannolikt insatser på alla arenor, inte minst vad gäller att nyttja den ryska allmänhetens motstånd mot kriget och regimen i stort.

Ja alltså en säkerhetszon som upprättas pga att man vill minska sammanstötningar mellan två eller flera parter i en konflikt. Inte nu direkt såklart, men med tiden.
Och kanske inte som den säkerhetszon som ryssland gjort Transnistrien till tex.

Jo jag håller med i det mesta du skriver.

Men nu närmar det sig läget där putler och kreml måste prioritera.
Dom verkar inte vara kända för se mer än det egna målet vad jag vet.

Hade jag bott i Belgorod och vill vara helt säker på att jag fortsatt bor i ryssland och under kremls styre så hade jag nog gjort likt mängder av människor i oblasten redan gjort, flytt för allt vad tygen håller!

Men jag såg en video på några gamla alkoholiserade pensionärer från området häromdagen, dom verkar inte orka lägga benen på ryggen öht. Dom ville däremot ha lite handeldsvapen för att försvara området.

Stor chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in