Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det är ju smart att tvinga ryssarna att förstärka i Belgorod om man har för avsikt att inleda en offensiv med målet att ta Krym.
Vad menar du med säkerhetszon?
Kreml är beroende av den ryska allmänhetens stöd.
Lider man förluster i Ryssland kan opinionen växa och folket förena sig med de grupperingar som är emot Putins regim och kriget Ryssland för i Ukraina.
Jag kan inte tänka mig annat än att inget är lämnat åt slumpen vad gäller ukrainas plan och strategi för att få ryssarna på fall. Antagligen har man haft gott stöd av väst i planläggningen, i detta ingår sannolikt insatser på alla arenor, inte minst vad gäller att nyttja den ryska allmänhetens motstånd mot kriget och regimen i stort.
Ja alltså en säkerhetszon som upprättas pga att man vill minska sammanstötningar mellan två eller flera parter i en konflikt. Inte nu direkt såklart, men med tiden.
Och kanske inte som den säkerhetszon som ryssland gjort Transnistrien till tex.
Jo jag håller med i det mesta du skriver.
Men nu närmar det sig läget där putler och kreml måste prioritera.
Dom verkar inte vara kända för se mer än det egna målet vad jag vet.
Hade jag bott i Belgorod och vill vara helt säker på att jag fortsatt bor i ryssland och under kremls styre så hade jag nog gjort likt mängder av människor i oblasten redan gjort, flytt för allt vad tygen håller!
Men jag såg en video på några gamla alkoholiserade pensionärer från området häromdagen, dom verkar inte orka lägga benen på ryggen öht. Dom ville däremot ha lite handeldsvapen för att försvara området.
Stor chans.