2023-05-23, 21:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag är fel person att ställa diagnoser men hur kan man påstå att en ” psykotisk galning” är rationell i nästa andetag så han begriper att inte använda kärnvapen? Det är ju ofta så galningar agerar. Ta tex Hitler, han tog ju med sig sitt tyska folk i fallet innan han sköt sig själv. Så även om det är mot min moral skulle jag hellre offra Krim än ett eskalerat krig men naturligtvis hoppas jag på en bättre lösning likt de flesta.
Rätt ska nog vara ”psykopat”. En psykopat känner ingen empati. Ryska soldaters liv är bara siffror i ett Excel-ark för Putin. Att Putin inte bränner av ett kärnvapen i Ukraina har inte med empati att göra – han skiter blankt i hur många ukrainska barn som dör. Putin bryr sig om sig själv och sitt rykte. Han vill inte dö i skam och förnedring och han förstår att han inte skulle vinna ett kärnvapenkrig mot resten av världen.
Citera
2023-05-23, 21:30
Medlem
raskenss avatar
En typisk bild av ryska soldater. Om dom inte våldtar så plundrar dom. Eller snor klockan av en stupad kamrtat. Sånna blir dom av att växa upp i en korrumperad maffiastat.

https://twitter.com/DevanaUkraine/status/1661009208932974597?t=wAZNJBaMY2GxpwrbdrZZuA&s=19
Citera
2023-05-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag konstaterar bara problematiken. Givetvis tycker jag inte personligen det skall löna sig med hot eller konflikt. Denna tråd bör förövrigt inte handla om tyckande.

Det är ju tyckande att påstå det du gör? Helt OK i tråden.

Men Ryssland är inte ensamma om kärnvapen vilket betyder att de förlorar om de använder dem.

Det finns dessutom starka skäl att anta att deras kärnvapen inte är bättre än övrig rysk krigsmateriel, vare sig vad gäller funktion, precision eller verkan.

Systemet bygger helt på korruption och lögner. Detta innebär att saker och ting inte kommer att fungera.
Citera
2023-05-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putin bryr sig om sig själv och sitt rykte. Han vill inte dö i skam och förnedring

Men det är precis det han kommer att göra. Ingenting annat.
Citera
2023-05-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nu får Kreml vatten på kvarnen.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/leder-putinfientliga-milisen-hyllar-hitler-och-breivik/

Ledaren för Putinfientliga milisen hyllar Hitler och Breivik. Kopplas till nynazistisk organisation.

Snubben verkar vara rysk, men Kreml kommer ju försöka koppla honom till ukrainska tredje riket.
Nu menar jag inte det som pajkastning utan det är allmänt känt att Wagner PMC grundaren är nazist. Wagner var nazisternas favorit kompositör, ingen slump att dom kallar sig Wagner. Finner det märkligt att klaga på andra är nazister när det finns nazister i närheten av Kreml med intatuerade hakkors.
Citera
2023-05-23, 21:32
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Så klart han inte gjorde.

Alltså: Jag skrev att Zelinsky antagligen ställde orimliga krav utifrån de rådande styrkeförhållandena eftersom att ryssarna marscherade in. Hade han ställt rimliga krav utifrån styrkeförhållandena så hade det inte blivit någon inmarsch. Det är väl ingen orimlig ordning?

Du menar alltså att Zelinsky ställde rimliga krav utifrån styrkeförhållandena, vilket i en förlängning då gjort att Ukraina är i en fördelaktigare position i dag än då förhandlingarna fördes?
Citera
2023-05-23, 21:36
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chumlee
Nu menar jag inte det som pajkastning utan det är allmänt känt att Wagner PMC grundaren är nazist. Wagner var nazisternas favorit kompositör, ingen slump att dom kallar sig Wagner. Finner det märkligt att klaga på andra är nazister när det finns nazister i närheten av Kreml med intatuerade hakkors.
Luktar false flag från ryssen. Det är ju helt klar i linje med deras modus operandi
https://youtu.be/XQc6mJ7u8gQ
Citera
2023-05-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Alltså: Jag skrev att Zelinsky antagligen ställde orimliga krav utifrån de rådande styrkeförhållandena eftersom att ryssarna marscherade in. Hade han ställt rimliga krav utifrån styrkeförhållandena så hade det inte blivit någon inmarsch. Det är väl ingen orimlig ordning?

Du menar alltså att Zelinsky ställde rimliga krav utifrån styrkeförhållandena, vilket i en förlängning då gjort att Ukraina är i en fördelaktigare position i dag än då förhandlingarna fördes?

De enda krav Zelensky ställde var "att förhandla". Det sket Putin helt i och anföll.

Precis som Sovjet/Ryssland gjort i Polen, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckoslovakien, Polen, Afghanistan, Tjetjenien och Georgien. Med påföljande folkmord och terrorisering av civila människor, skändande av barn och kvinnor, tortyr och utplåning av civil infrastruktur.
Citera
2023-05-23, 21:38
Medlem
Citat:

Ja, Ukraina är helt klart i en starkare position nu, då de vunnit kriget.

Så, kravet på att få vara ifred var moraliskt rimligt, nu är det givetvis en styrkemässig självklarhet att Ryssland ska lämna.

Eller så forysötter de att utrota ryska armén tills ryska folket tröttnar på att skicka folk att då i Ukraina.

Våldtäcksoffret visade sig ha en kniv i fickan. Tråkigt för våldtäktsmannen.
Citera
2023-05-23, 21:39
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Så om NATO kliver in i konflikten då får ryssland ge bort 95% av sitt land då det speglar styrkeskillnaden?

Att Nato inte går in kommer sig förstås av att man inte uppfattar sin position som så självklart överlägsen, men tycker du det är konstigt att jag hävdar att styrkeförhållandena avgör vilka krav man kan ställa i en förhandling?
Citera
2023-05-23, 21:41
Medlem
Citat:

Du verkar inte förstå att Putin hade bestämt sig för att erövra Ukraina.
Citera
2023-05-23, 21:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Men det är precis det han kommer att göra. Ingenting annat.
Visst. Men jag tror det är viktigt att förstå vad Putin nu slåss mot. Han skiter i Ukraina, han skiter i ryska liv. Han bryr sig om sig själv och sitt eget rykte. Putin vill stå staty runt om i Ryssland, som Lenin. Får han inte det så vill han i varje fall dö ärorikt och begravas som en statsman. Det han nu ser konturerna av är ett självmord i en bunker, hatad av folket och sitt namn draget i smutsen – likt Hitler. Det är detta han slåss mot.

Kriget handlar nu endast om Putins eftermäle, ingenting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in