2023-05-23, 16:35
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Amerikansk underrättelsetjänst är en värdelös källa, då är part i målet, och är ökända för sin usla och Hollywood-inspirerade propaganda.
USA s underrättelsetjänst har ju visat sig ha mest koll på läget.

De kunde bla nästan på dagen säga när Ryssland skulle inleda invasionen av Ukraina.

De har uppenbarligen spioner inne i Kreml nära Putin.
Citera
2023-05-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Har jag försökt förneka det? Jag tror att jag nämnt mitt estimat som ligger på 30K-40K KIA.

Grejen är det att de flesta som deltog i första skedet lämnade armén när deras kontrakt gick ut förra sommaren. Vilket skapade en kris som ledde framtill mobiliseringen. Knappt några av dessa har deltagit i några strider än. Ryssland lider inte brist på vare sig materiell eller fordon. Missiler och ammunition tycks de inte få slut på heller. Dessutom är Ryssland i princip intakt och inte sönderbombat och ekonomi måste sägas gå strålande efter omständigheterna.

Där har du jämförelsen.

Låt mig också påpeka att det är denna skillnad där Ukraina är svårt sargat på flera områden och troligtvis förlorar det här kriget i slutändan som gör att jag vill att kriget avslutas helst igår.

Inte omöjligt men troligen är fler KIA
Enligt det senaste ryska läckaget hade ryska armén 195k irreparabla förluster.
Så 200k nu. Med Donbasterrorister och Wagner blir det över 250k.
Stämmer hyfsat bra med amerikansk intel och BBC:s uppskattning utifrån namnsatta döda.
Ukraina finns det mindre uppgifter om. Huvudsakligen amerikansk intel. Torde ligga på 130k+.
Citera
2023-05-23, 16:36
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Jasså det säger du serbpack?

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1660956235217207302?cxt=HHwWjIC8uaq584wuAAAA

Se så lämpligt det passar in på dig.

Den påstådda räden är och förblir en propagandistisk nothing-burger. Ukraina är alltför trigger-happy även i sin propaganda. Om de hade kunnat vänta ett par veckor efter förlusten i före detta Bakhmut, så hade vi kanske lyssnat. Det här är alltför genomskinligt...
Citera
2023-05-23, 16:37
Medlem
Citat:
Amerikansk underrättelsetjänst är en värdelös källa, då är part i målet, och är ökända för sin usla och Hollywood-inspirerade propaganda.

Ja, om de bara hade en förstärkt nos så hade problemet varit löst. Fatta den propagandan
Citera
2023-05-23, 16:39
Medlem
Citat:
Du gör dig till åtlöje snurrhatten. Det är dog-fighting jag talar om i första hand.

Du menar som i slaget om Storbritannien? Dog-fighting .. ha ha ha 😂 Bara för att ni ryssar krigar som om det var 1945 så betyder ju inte det att resten av världen inte gått vidare..

Dog-fighting 2023 .. ha ha ha . Tack för dagens asgarv.. 😂
Citera
2023-05-23, 16:40
Medlem
Citat:
Den påstådda räden är och förblir en propagandistisk nothing-burger. Ukraina är alltför trigger-happy även i sin propaganda. Om de hade kunnat vänta ett par veckor efter förlusten i före detta Bakhmut, så hade vi kanske lyssnat. Det här är alltför genomskinligt...

Ändå sitter du här som den serbidiot du är och försöker nerspela, bortspela och flytta fokus. Märkligt, det är nästan så du bekräftar mitt inlägg. Är det sånt där ryskt bakomväntspråk du försöker applicera?

Gissa vad som är genomskinlig om något med dina patetiska inlägg.
Citera
2023-05-23, 16:41
Medlem
Citat:
Lätt att förespå något man själv provocerat fram med artilleribeskjutning tre dygn före Rysslands operation. Allt enligt Schweiziska underrättelseofficeren Jaques Baud.

Det där har vi varit igenom några gånger väl? Tar det tre dagar att mobilisera det Ryssland hade då? Eller mycket längre tid?
Citera
2023-05-23, 16:42
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du menar som i slaget om Storbritannien? Dog-fighting .. ha ha ha 😂 Bara för att ni ryssar krigar som om det var 1945 så betyder ju inte det att resten av världen inte gått vidare..

Dog-fighting 2023 .. ha ha ha . Tack för dagens asgarv.. 😂

Vad menar du att Ukraina ska kunna uppnå med sina F-16 utöver just detta? Som Ryssland inte har effektiva motmedel mot?
Citera
2023-05-23, 16:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Oberoende bedömare, alltså sådana som inte har något att tjäna vare sig på den enes eller den andres framgång, utan i första hand försöker att förbereda sig på vad vi kan förvänta oss, hamnar på förlustsiffror från 1:3 upp till 1:10 i rysk favör, beroende på vilken tidsperiod man begränsar sig till.

Nej. Det är proryska "observatörer" som påstår det.

NATO pratar om ett 5:1 förhållande i ukrainsk favör, och det låter ganska rimligt tycker jag, med tanke på de ryska "köttstormningarna" som tillämpades en period i bl.a Bakhmut.

Citat:
NATO estimates Russia lost 5 times more soldiers in Bakhmut than Ukraine

NATO intelligence estimates that for every Ukrainian soldier killed defending Bakhmut, Russian forces have lost at least five, a military official with the North Atlantic alliance told CNN on Monday.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-03-06-23/h_265c92682c57b8228fbbf082fb3b6888

De gav utdelning, men förlusterna blev också höga.
Citera
2023-05-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Instämmer fullständigt i lägesbilden, men vill bara tillägga att Ukraina skulle sökt en förhandlingslösning så fort ryssrarna tågade in eftersom styrkeförhållandena var så uppenbart ojämna redan från början. Det verkar snarare som om den ukrainska ledningen tror att de ska få till en bättre överenskommelse ju fler ukrainare som dör. Eller så tror de verkligen på att en vändning finns bakom krönet, vilket inte mycket tyder på.

Kan det vara så att vi tittat för mycket på filmer där de goda segrar? Alltså att konsekvensen blivit att om vi är övertygade om att vi har moraliskt rätt, så tror vi att vi till slut vinner.

Om det är som du säger varför lägger du sådan energi på att framhäva Ryzzjäveln?

Tydligen krävs det en idiot för att citera en idiot. (Stefan Löven).
Citera
2023-05-23, 16:47
Medlem
Taggads avatar
Som tidigare sagts: Bred F-16 utbildning på gång.
Citat:
EU-topp: Utbildningen av ukrainska piloter i gång
Utbildningen av ukrainska F-16-piloter har redan börjat i Polen och ”några andra länder”, säger EU:s utrikeschef Josep Borrell enligt AP. Polska myndigheter har inte bekräftat uppgifterna.

En rad länder – däribland USA, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Belgien – har meddelat att de kommer att medverka i utbildningen.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Citera
2023-05-23, 16:49
Medlem
Jag vet inte om F-16 är bästa planet för Ukraina. Delvis för att det skulle användas för "CAS-missions". Ett annat skäl är att de har jobbig logistik. JAS är ett bättre flygplan för Ukraina främst för logistiken men det är bättre lämpat för "AAW-missions". Fördelen med "CAS-mission" är att de är enklare än "AAW-missions" och det innebär att Ukrainska piloter kan lära sig flygplanet snabbare.

Men jag har svårt att de ska kunna använda F-16 CAS missions utan få bort de ryska "CAP." Det skulle man troligen kunna få bort 12-16 JAS med Meteor. Det verkar som ryska piloter är väldigt försiktiga och backar vid första motstånd. Just nu kan inte Ukrainska Mig-29 flyga "AAW-missions". De blir ned skjutna. Rekordet för en rysk air-kill är 155km

Ryssarna har inte luftherravälde över Ukraina och det beror på flera saker.

1 Ukrainas luftvärn

2 Ryska doktrinen

3 Få bra ryska bra piloter

4 Det egna luftvärnet gör också livet svårare för Ryssarna. De har skjutit ner många av sina egna flygplan.

Ryssarna har luft herravälde över sitt territorium. Så de kan skicka Jdams och robotar emot Ukrainarna från sitt luftrum, ofta utan några som helst problem - Undantag finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in