2023-05-23, 11:58
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryssarna har avsevärt fler KIA i Bakhmut än Ukraina.
Ryssarna har förlorat 3-4 gånger så många stridsfordon som Ukraina.

Du skriver detta som ett absolut faktum, ett påstående. Oberoende bedömare, alltså sådana som inte har något att tjäna vare sig på den enes eller den andres framgång, utan i första hand försöker att förbereda sig på vad vi kan förvänta oss, hamnar på förlustsiffror från 1:3 upp till 1:10 i rysk favör, beroende på vilken tidsperiod man begränsar sig till. Vad gäller materiel så har ryssarna förvandlat närmast allt de ukrainska styrkorna haft tillgängligt till skrot ungefär tre gånger. Först det de ursprungligen hade, därefter påfyllning med en massa gammalt warzawapaktsmaterial och sedan lite av varje från natoländer. Allt förstört. Nu finns grejor på plats igen för en offensiv. När det är borta, ja då blir det antagligen inget mer.
Citera
2023-05-23, 11:58
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Helt felaktiga uppgifter Ryssarna har förlorat 1 soldat på 7 Ukrainare. Det var en fullkomlig slakt på Ukrainare i Bakhmut, och efter det svidande nederlaget kommer den Ukrainska armén aldrig mer att resa sig. Våroffensiven uteblir.
Detta är du givetvis massa neutrala källor på?
Citera
2023-05-23, 12:01
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Källa på det?
Nyfiken vad du har för källor som du litar på.
Han har inga källor han killgissar o hamnar totalt fel. Du kommer inte få några källor från honom för han har inga det träsktrollet.
Citera
2023-05-23, 12:02
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Jag tror ryssarna hade lyckats ta Donbass men inget mer då merparten av stödet är det som ukrainarna inte hade använt. Det som flyger dig långt över huvudet då är att de flesta som stödjer Ukraina gör det oavsett utgång på slagfältet.
Även om Putin hade varit en mästerlig orchhövding som tagit hela Östeuropa hade vi avskytt honom och Ryssland. Att som du sitta och heja på den våldförande terroristen är sinnessjukt och du och dina åsikter höra hemma långt nere under en djup sten. Ingen förutom sinnesrubbade gillar ISIS och Z-Ryssland.
Du menar att om jag har synpunkter på det stöd vi ger Ukraina som går ut på att de ska slåss till siste man och få sitt land ödelagt är det att heja på våldförande terrorister.

Jag har redan sagt att om det är så viktigt att ta Putin skalp så borde vi göra det själva vi i väst och det inkluderar dig.

Jag ställer upp!

På allvar alltså. Lägger någon fram en plan som omfattar skälen till det och hur målen realistiskt ska uppnås samt framförallt kan övertyga mig om att vi vinner på det i slutändan så inga problem för min del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Det skänks mycket pengar till Ukraina. Det vet vi. Men jag var aldrig hört vad pengarna går till, alltså vad använder man dom till? Köpa vapen lär dom inte göra, så vad används dom till? Någon som vet?

Förutom vad som nämnts tidigare så köper använder faktiskt Ukraina en del av pengarna till att köpa vapen. Man hör om det då och då.
Det är troligen öronmärkta donationer som används till det.
I övrigt köper man en del drönare och saker som kan behövas i fält utöver vapen.

En del pengar går helt enkelt till återbyggnad av tex hem skolor och sjukhus dessutom.

Här kan man läsa vad pengarna som strömmar in via United24 används till tex. (Scrolla ner på sidan)
https://u24.gov.ua/

Det finns mängder av olika insamlingar som är väldigt specifika med vad dom tänker använda pengarna till. Enskilda förband som behöver mörkersikten tex.
Som alltid när det gäller välgörenhet så bör givaren vara noggrann med vart man skänker.

Överlag tror jag få av de pålitliga mottagarna slarvar eller slösar med pengarna, det finns ett genuint intresse att göra det absolut bästa för att stödja befolkningen i Ukraina och att driva ut piss-ryssen så snart som möjligt.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-05-23 kl. 12:13.
Citera
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du skriver detta som ett absolut faktum, ett påstående. Oberoende bedömare, alltså sådana som inte har något att tjäna vare sig på den enes eller den andres framgång, utan i första hand försöker att förbereda sig på vad vi kan förvänta oss, hamnar på förlustsiffror från 1:3 upp till 1:10 i rysk favör, beroende på vilken tidsperiod man begränsar sig till. Vad gäller materiel så har ryssarna förvandlat närmast allt de ukrainska styrkorna haft tillgängligt ungefär tre gånger. Först det de ursprungligen hade, därefter påfyllning med en massa gammalt warzawapaktsmaterial och sedan lite av varje från natoländer. Allt förstört. Nu finns grejor på plats igen för en offensiv. När det är borta, ja då blir det antagligen inget mer.
Kommer inte behövas mer, Ryzzland kommer att få känna på vad motivation och teknik tillsammans kan åstadkomma.
Citera
2023-05-23, 12:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Du menar att om jag har synpunkter på det stöd vi ger Ukraina som går ut på att de ska slåss till siste man och få sitt land ödelagt är det att heja på våldförande terrorister.
Grunden är att Ukraina själva vill försvara sig och ber om hjälp.
Vilket de gör. Då förjänar de vårt stöd. Självklart för en normalt funtat människa.

Citat:
På allvar alltså. Lägger någon fram en plan som omfattar skälen till det och hur målen realistiskt ska uppnås samt framförallt kan övertyga mig om att vi vinner på det i slutändan så inga problem för min del.
Oväntat att du saknar moralisk kompass.
Bara vi vinner är jag för det. *sic!*
Citera
2023-05-23, 12:06
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ledsen att göra dig besviken, offensiven kommer, var lugn. Säkert många Ukrainare som skadats och dött, men ganska säkert har fler turister dött då ryzzen struntar i antal människorliv.

Också det är en felaktig lägesbild av vad som händer på slagfältet. Ryssarna går mycket försiktigt fram med sin militärpersonal, medan däremot Ukrainarna matar in sitt folk i köttkvarnen i ren desperation. Det har varit en ohygglig slakt på de Ukrainska soldaterna i Bakhmut.
Ukraina är nu kaputt och det enda som återstår är att gå till förhandlingsbordet.
Citera
2023-05-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du skriver detta som ett absolut faktum, ett påstående. Oberoende bedömare, alltså sådana som inte har något att tjäna vare sig på den enes eller den andres framgång, utan i första hand försöker att förbereda sig på vad vi kan förvänta oss, hamnar på förlustsiffror från 1:3 upp till 1:10 i rysk favör, beroende på vilken tidsperiod man begränsar sig till. Vad gäller materiel så har ryssarna förvandlat närmast allt de ukrainska styrkorna haft tillgängligt till skrot ungefär tre gånger. Först det de ursprungligen hade, därefter påfyllning med en massa gammalt warzawapaktsmaterial och sedan lite av varje från natoländer. Allt förstört. Nu finns grejor på plats igen för en offensiv. När det är borta, ja då blir det antagligen inget mer.
Ja de hade ju förstört fler flygplan än vad Ukraina hade. Bradleys och HIMARS var ju förstörda innan de ens var på plats.
Citera
2023-05-23, 12:09
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå? Att Ukraina lider svåra förluster pga Rysslands brutala invasion är det väl ingen som förnekar?

Men exakt alla motgångar Ryssland haft, då kopplar automatförnekelsen in.
Har jag försökt förneka det? Jag tror att jag nämnt mitt estimat som ligger på 30K-40K KIA.

Grejen är det att de flesta som deltog i första skedet lämnade armén när deras kontrakt gick ut förra sommaren. Vilket skapade en kris som ledde framtill mobiliseringen. Knappt några av dessa har deltagit i några strider än. Ryssland lider inte brist på vare sig materiell eller fordon. Missiler och ammunition tycks de inte få slut på heller. Dessutom är Ryssland i princip intakt och inte sönderbombat och ekonomi måste sägas gå strålande efter omständigheterna.

Där har du jämförelsen.

Låt mig också påpeka att det är denna skillnad där Ukraina är svårt sargat på flera områden och troligtvis förlorar det här kriget i slutändan som gör att jag vill att kriget avslutas helst igår.
Senast redigerad av Ali-Ahmed-Ghanem 2023-05-23 kl. 12:14.
Citera
2023-05-23, 12:09
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Också det är en felaktig lägesbild av vad som händer på slagfältet. Ryssarna går mycket försiktigt fram med sin militärpersonal, medan däremot Ukrainarna matar in sitt folk i köttkvarnen i ren desperation. Det har varit en ohygglig slakt på de Ukrainska soldaterna i Bakhmut.
Ukraina är nu kaputt och det enda som återstår är att gå till förhandlingsbordet.
Nej du, du tittar för mycket på rysk tv.
Citera
2023-05-23, 12:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Jag har redan sagt att om det är så viktigt att ta Putin skalp så borde vi göra det själva vi i väst och det inkluderar dig.

Jag ställer upp!

Varför skulle vi utföra ett arbete som någon annan gärna gör åt oss gratis? Det enda vi behöver göra är att ge dem verktygen så utrotar de ryssarna åt oss. Win win situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in