2023-06-10, 00:48
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hur många krig har man varit i sen dess? Hur många triljarder i resurser har man inbringat genom dessa? Krig är business för USA. Hela ekonomin är byggd på det. Finns många bra böcker om ämnet, som djupgående förklarar hur det fungerar.

Om jag får glida OT en snabbis med till exempel sjukvården: den kostar pengar, skattepengar. Vi betalar för den, använder den, betalar deras löner. Vi är sjuka och köper medicinska produkter. Enbart cancer mångmiljard-buisness varje år i medicinväg. Addera in alla andra otaliga sjukdomar som kräver medicinering.
Insinuerar Du här att det är ett nöje för Ryssland med folkmordsinvasion eller bara att deras skäl är bättre?
Citera
2023-06-10, 00:50
Medlem
Citat:
Hur många krig har man varit i sen dess? Hur många triljarder i resurser har man inbringat genom dessa? Krig är business för USA. Hela ekonomin är byggd på det. Finns många bra böcker om ämnet, som djupgående förklarar hur det fungerar.

Om jag får glida OT en snabbis med till exempel sjukvården: den kostar pengar, skattepengar. Vi betalar för den, använder den, betalar deras löner. Vi är sjuka och köper medicinska produkter. Enbart cancer mångmiljard-buisness varje år i medicinväg. Addera in alla andra otaliga sjukdomar som kräver medicinering.

Ja glöm min fråga! Hur ska man räkna...
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Man kan med andra ord säga att den ryska ledningen tjänar på att Ukraina går med i NATO. Ryssland anfaller grannländer, NATO-länder ger fan i det. Och det är ju bra. Eller hur?

De kan inte släppa in Ukraina i NATO. Det skulle nog ses som en alldeles för stor provokation för ett större krig. Tror inte ens de mest hjärndöda skulle stötta det. Man har byggt upp ett narrativ där en del stämmer men mycket är bullshit. Ska Europa gå in i kriget, så ska det vara för något oåterkalleligt Ryssland gör, inte en aktion av de allierade, genom att släppa in Ukraina i NATO.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Nä ok vi lägger det till historieböckerna! Det blir lite väl komplicerat.
Sverige la så mycket i bistånd och hitan o ditan...
Tillkommer förstås återuppbyggnad av Ukraina och det lär bli kostsamt.
Citera
2023-06-10, 00:52
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Insinuerar Du här att det är ett nöje för Ryssland med folkmordsinvasion eller bara att deras skäl är bättre?

Varken eller. Hade du varit ute efter att diskutera hade du läst inlägget ordentligt och inte letat efter något att provocera mer eller söka dig mot en annan diskussion, eller hur?

Vi talade om den ekonomiska aspekten av krig.
Citera
2023-06-10, 00:55
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Detta har varit på tapeten tidigare. Har dock glömt? Ryssland krig jämfört med USAs senare år? Har du koll på det?

Det har nämligen inte jag, men vore intressant att veta. Låt säga 100 år tillbaka i tiden.
Citera
2023-06-10, 00:55
Medlem
raskenss avatar
Till slut har Israel börjat leverera ryss-Bonkare:

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1667261617313030144?t=ArU45I0SozMVbF_21o5SLg&s=19
Citera
2023-06-10, 01:01
Medlem
Citat:
De kan inte släppa in Ukraina i NATO. Det skulle nog ses som en alldeles för stor provokation för ett större krig. Tror inte ens de mest hjärndöda skulle stötta det. Man har byggt upp ett narrativ där en del stämmer men mycket är bullshit. Ska Europa gå in i kriget, så ska det vara för något oåterkalleligt Ryssland gör, inte en aktion av de allierade, genom att släppa in Ukraina i NATO.

Det finns ett annat Ryssland efter detta, hur det blir vet vi inte. Det är ett europa och väst som kommer bestämma hur den relationen till detta Ryssland kommer vara. Om du på fullaste allvar tror att nuvarande Ryssland och dess ledning kommer komma ur detta okej tror jag du får tänka om.
Citera
2023-06-10, 01:02
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man får se till helheten. Att enbart påverka på ett forum ger inte så mycket, men om man samtidigt påverkar via Twitter, Facebook och andra sociala medier samt på tidningars kommentarsfält mm - plus Flashback - så blir det en samlad effekt som gör skillnad.

Vi vet att det finns ryska trollfabriker. Så detta är inga gissningar utan det är fakta. Sedan hur många som sitter på Flashback är svårare att veta. Vi är ju alla anonyma.

Men vi vet att det finns troll som skriver inlägg med hjälp av Google Translate, som Thelonegunman nämnde. Vi ser det på de typiska och ibland pinsamma översättningsfel som ibland inträffar när Google Translate användas. Fel som de inte själva upptäcker eftersom de inte kan svenska.

Så egentligen är det gissningar eller villfarelser? Det skuggor där det inte finns några. Finns säkerligen ryssar på forumet, liksom många andra nationaliteter. Är dock en stretch att påstå att det är en operation. Vilka ryska trollfabriker?

Sist jag kollade är är Google, youtube etc under amerikansk/europeisk kontrol, med egna kontrollerade algoritmer som styr informationen dit de vill. Detta är bekräftat via Europadomstolen och flera andra instanser. Vem kontrollerar dom?

Även om det nu finns några ryska troll som sprider "fake news", kan man inte gå på offensiven och komma med grova personangrepp och hot mot personer som diskuterar ur andra aspekter än "Ryssland ska utplånas". Jag minns en tid när folk var nyfikna på alla aspekter, orsak och verkan, historik, politik och sanning, även om man inte gillade vart den leder.

Det är liksom ingen diskussion här. Bara propaganda, från ALLA håll. Istället för att motargumentera ska man trolla eller försöka skada trovärdigheten i desperation.

Det är så jävla enkelt att skriva: "Du har fel. / För att / här har du källa /" istället för att bli helt galen och gapa om tvångssterilisering och hängningar.
Citera
2023-06-10, 01:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det finns ett annat Ryssland efter detta, hur det blir vet vi inte. Det är ett europa och väst som kommer bestämma hur den relationen till detta Ryssland kommer vara. Om du på fullaste allvar tror att nuvarande Ryssland och dess ledning kommer komma ur detta okej tror jag du får tänka om.

Vart har jag skrivit, egentligen något av det du nämner?

Jag sa bara att de aldrig kommer släppa in Ukraina i NATO, för det kan tas som en provokation från de allierade. De vill att provokationen ska komma från Ryssland för att ett storskaligt, potentiellt världskrig ska utbyta.
Citera
2023-06-10, 01:07
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Intressant. Har du några fakta som stöttar detta, eller är det egna iakttagelser? Om det du säger är sant, så bör kriget vara över vilken dag som helst. Ryssarna lär ju bara gå på ångor om ditt scenario stämmer.

Googla SKS
Citera
2023-06-10, 01:12
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Tillkommer förstås återuppbyggnad av Ukraina och det lär bli kostsamt.

Innovativa väst har kapital. Inga problem. Diktaturer som centralstyrt gräver upp tillgångsposterna (edit: via kapitalet, alltså) till statskassans balansräkning från marken tenderar att bli ett Ryssland.
Senast redigerad av Sqrbanken 2023-06-10 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in