2023-05-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Har jag försökt förneka det? Jag tror att jag nämnt mitt estimat som ligger på 30K-40K KIA.

Grejen är det att de flesta som deltog i första skedet lämnade armén när deras kontrakt gick ut förra sommaren. Vilket skapade en kris som ledde framtill mobiliseringen. Knappt några av dessa har deltagit i några strider än. Ryssland lider inte brist på vare sig materiell eller fordon. Missiler och ammunition tycks de inte få slut på heller. Dessutom är Ryssland i princip intakt och inte sönderbombat och ekonomi måste sägas gå strålande efter omständigheterna.

Där har du jämförelsen.

Låt mig också påpeka att det är denna skillnad där Ukraina är svårt sargat på flera områden och troligtvis förlorar det här kriget i slutändan som gör att jag vill att kriget avslutas helst igår.

Låt oss gissa. . DU vet att det ÄR så eller hur.
Dom är inte döda utan dom lämnade bara?
Citera
2023-05-23, 12:19
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag söker information brett gör det du också så får du en mer mångsidig bild av händelseförloppet i Ukraina. För mig är det viktigt att ta del av all info man kommer över.
Det går inte att döma ut en källa och tvärt lita på någon annan. Ukraina har ett oerhört övertag i informationskriget det kan inte förnekas.

Citat:
SouthFront och Sputnik källor som jag litar på så där. De vet att dom inte kan ljuga hur mycket som helst för sanningen kommer ändå fram med tiden
Västmedia kan däremot ljuga hejdlöst då befolkningen i väst är hjärntvättade sedan barnsben.

Läs gärna alternativa medier så får du en klarare bild över läget i krigszonen. Aftonhoran och Sexpressen är till för dom som vill banta och har medicinska åkommor.

Gick så där med att söka information brett och inte döma ut källor
Senast redigerad av Glenn-Matthews 2023-05-23 kl. 12:30.
Citera
2023-05-23, 12:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om det stämmer så har Kiev överfört USA & NATO-utrustning till vad som rent juridiskt är terrorister.

Det tror jag inte på helt enkelt.

Däremot är jag helt förundrad över hur lätt ni sväljer allt med hull och hår.

Aha, precis som de terroristerna som gick in i östra Ukraina och uppviglade råskinnen där. Är det så du menar?
Citera
2023-05-23, 12:21
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Också det är en felaktig lägesbild av vad som händer på slagfältet. Ryssarna går mycket försiktigt fram med sin militärpersonal, medan däremot Ukrainarna matar in sitt folk i köttkvarnen i ren desperation. Det har varit en ohygglig slakt på de Ukrainska soldaterna i Bakhmut.
Ukraina är nu kaputt och det enda som återstår är att gå till förhandlingsbordet.

Instämmer fullständigt i lägesbilden, men vill bara tillägga att Ukraina skulle sökt en förhandlingslösning så fort ryssrarna tågade in eftersom styrkeförhållandena var så uppenbart ojämna redan från början. Det verkar snarare som om den ukrainska ledningen tror att de ska få till en bättre överenskommelse ju fler ukrainare som dör. Eller så tror de verkligen på att en vändning finns bakom krönet, vilket inte mycket tyder på.

Kan det vara så att vi tittat för mycket på filmer där de goda segrar? Alltså att konsekvensen blivit att om vi är övertygade om att vi har moraliskt rätt, så tror vi att vi till slut vinner.
Citera
2023-05-23, 12:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om det stämmer så har Kiev överfört USA & NATO-utrustning till vad som rent juridiskt är terrorister.

I diktaturer så är väpnad konflikt den etablerade standarden för maktskifte. Vad vi sett så är dessa individer frihetskämpar som attackerar militära mål eller officiella representanter för regimen.
Citera
2023-05-23, 12:24
Medlem
Jeff.Becks avatar
Syftet med de "gröna männen" som invaderat Belgograd är förmodligen delvis att visa hur försvagad den ryska armén är utöver sin försvarslinje i Ukraina. Den ryska ekonomin går enligt de officiella siffrorna väldigt dåligt och med nuvarande utveckling (som kommer bli svår att vända även om kriget tar slut) så kommer saker hända.

Ryssland har en väldigt lång gräns och det finns förmodligen de med ambitioner att bryta sig ur eller ta områden. Kazakhstan, Georgien, Kina etc övervakar nog situationen. De borde oroa Ryssland mer än det här lilla inbördeskriget.
Citera
2023-05-23, 12:25
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Jag söker information brett gör det du också så får du en mer mångsidig bild av händelseförloppet i Ukraina. För mig är det viktigt att ta del av all info man kommer över.
Det går inte att döma ut en källa och tvärt lita på någon annan. Ukraina har ett oerhört övertag i informationskriget det kan inte förnekas.
I krig överdrivs och undanhålls det av alla inblandade parter, det är så det är. Att Ryzzland skulle ha någon som helst rätt att mörda och förstöra i Ukraina finns inte. All min info, mitt förnuft, min kunskap om Ryzzland säger att din tsar har tagit sig vatten över huvudet.
Citera
2023-05-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du skriver detta som ett absolut faktum, ett påstående. Oberoende bedömare, alltså sådana som inte har något att tjäna vare sig på den enes eller den andres framgång, utan i första hand försöker att förbereda sig på vad vi kan förvänta oss, hamnar på förlustsiffror från 1:3 upp till 1:10 i rysk favör, beroende på vilken tidsperiod man begränsar sig till. Vad gäller materiel så har ryssarna förvandlat närmast allt de ukrainska styrkorna haft tillgängligt till skrot ungefär tre gånger. Först det de ursprungligen hade, därefter påfyllning med en massa gammalt warzawapaktsmaterial och sedan lite av varje från natoländer. Allt förstört. Nu finns grejor på plats igen för en offensiv. När det är borta, ja då blir det antagligen inget mer.

Så hur vet du att DINA uppgifter stämmer.
Jasså har ryssarna förstört så mkt? Vi vet ju att ryssarna ljugit om hur många HIMARS dom förstört. O hur många procent att Ukrainas flygvapen har man slagit ut? Vi vet ju att dom ljuger.
Vi vet ju att ryssarna kör fram t55r. Vad tror du det tyder på? Att det mordärna skrot ni haft verkligen blivit just skrot.
Så lägg ner med ditt skitsnack nu. Det kan du ta med dina ryssälskare.
Citera
2023-05-23, 12:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Instämmer fullständigt i lägesbilden, men vill bara tillägga att Ukraina skulle sökt en förhandlingslösning så fort ryssrarna tågade in eftersom styrkeförhållandena var så uppenbart ojämna redan från början. Det verkar snarare som om den ukrainska ledningen tror att de ska få till en bättre överenskommelse ju fler ukrainare som dör. Eller så tror de verkligen på att en vändning finns bakom krönet, vilket inte mycket tyder på.

Kan det vara så att vi tittat för mycket på filmer där de goda segrar? Alltså att konsekvensen blivit att om vi är övertygade om att vi har moraliskt rätt, så tror vi att vi till slut vinner.
Valet för Ukraina var att bli mördade utan motstånd eller att kämpa för sin överlevnad. De valde det senare.

Det finns givetvis inga garantier för att det goda ska få en slutgiltig seger. Det är en kamp utan slut. Kampen mot ondska fortsätter i oändlighet.
Citera
2023-05-23, 12:30
Medlem
Citat:

App app app. Dom är på semester och är gröna män på semester så är det inga problem.
Det har Putin sagt så det så.

Putin har också sagt att de förflyttningar av oblast mellan Ryssland och Ukraina som gjordes 1954 inte räknas och därmed är Belgorod ukrainskt.
Citera
2023-05-23, 12:31
Avstängd
Citat:

Hahahaha.

kortslutning i trollfabriken, jag trodde ni var för seperatism och frihetskamp i "etniskt rysska" områden som historiskt tillhör ukraina?
Citera
2023-05-23, 12:35
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så hur vet du att DINA uppgifter stämmer.
Jasså har ryssarna förstört så mkt? Vi vet ju att ryssarna ljugit om hur många HIMARS dom förstört. O hur många procent att Ukrainas flygvapen har man slagit ut? Vi vet ju att dom ljuger.
Vi vet ju att ryssarna kör fram t55r. Vad tror du det tyder på? Att det mordärna skrot ni haft verkligen blivit just skrot.
Så lägg ner med ditt skitsnack nu. Det kan du ta med dina ryssälskare.

Ditt inlägg blir vare sig mer trovärdigt eller läsvärt bara för att du slänger oförskämdheter omkring dig och upprepar "Vi vet.. " flera gånger. Det kanske inte är menat som en direkt oförskämdhet, men att tillskriva någon att tillhöra en gemenskap som denne inte känner till eller är direkt fientlig mot är väldigt taktlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in