Citat:
Ursprungligen postat av
gomersgotoground
Håller inte med om att trakten kring Kreminna lämpar sig väl för offensiver. Det sträcker sig en lång ås som är lätt att försvara norrut från Kreminna. Skulle ändå gissa på ett avledande motanfall i det området för att binda ryska reserver. Det riktiga anfallet tror jag kommer i södra Ukraina mot antingen Tokmak-Melitopol, Polohy- Berdyansk eller Vuhledar-Mariupol. Om de tar sig ned till kusten kommer de göra allt de kan för att förstöra Kerchbron.
Eventuellt får vi se lite lokala motanfall i Donetsk för att förbättra positionerna. Jag skulle säga att en seriös flodövergång är helt utesluten, det skulle vara helt omöjligt att försörja dem. Vi kommer antagligen se lite spaningsförband som gör kortvariga landstigningar och som kommer att trummas upp som stora offensiver. Om de uppgifter om Ukrainas tillgång till ammunition som florerat stämmer kommer de inte att kunna genomföra flera stora offensiver samtidigt. Syftet med offensiven måste vara att utplåna den ryska armén snarare än att ta terräng. Jag tror därför inte på en seriös offensiv österut. Tyvärr misslyckades både Kherson och Kharkivoffensiven att utplåna större rysk förband.
Jag tänkte mig snarare norr om Kreminna i en allmän stötriktning mot Svatove och därefter Starobilsk, längs med väg N 26, typ.
Jag tror också på en rad avledande anfall, som kan komma lite varstans, men med huvudriktning Tokmak-Melitopol. Ryska milbloggare talar å andra sidan mycket om att det sker en ukrainsk kraftsamling just norr om Polohy och att något kommer att ske just där och det verkar ju också troligt. Avstånden är inte så stora, så en framryckning längs två vektorer, den ena mot Melitopol och den andra mot Berdjansk borde kunna understödja varandra ömsesidigt.
Det finns ett gammalt talesätt om att om det är något som den ryska armén är duktig på, så är det att dra sig tillbaka nästan osynligt och i god ordning (och det kanske härstammar från 1812 då ryssarna besegrade Napoleon i princip bara genom att dra sig tillbaka och utan att vinna ett enda slag).
Den där förmågan visade de prov på under förra året. Precis som du kanske också gjorde, så förväntade jag mig (och hoppades på) något som skulle kunna liknas vid ett "Vernichtungsschlacht" i samband med det ryska återtåget från Kiev, samt vid Charkiv- och Chersonoffensiverna. Reträtterna från Kiev och Cherson sköttes, enligt min mening, mycket skickligt av ryssarna, tråkigt nog. Vid Charkiv blev det däremot panik och en stor mängd materiel lämnades kvar (AFU har absurt nog fler stridsfordon i sina rullor nu än vad de hade vid krigsutbrottet, just på grund av detta), men manskapet lyckades ju dra sig tillbaka.