2023-04-22, 19:34
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Tyska "kattdjur" är i Ukraina nu! Precis som för 80 år tillbaka! Men nu är de på rätt sida och ska hjälpa till att bekämpa vidriga ryZZmongoler!

https://twitter.com/operativno_ZSU/status/1649716182750986240

Intressant det du skriver om rätt sida, dom bekämpade "ryZZmongoler" förra gången också, historien upprepar sig.
Citera
2023-04-22, 19:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Man kan säkert argumentera för att det fanns provokationer och skäl för kriget, även från Rysslands sida.
Men oavsett hur proväst Ukraina har blivit så måste man vara störd om det skulle motivera att Ryssland invaderar ett självständigt land och annekterar ett flertal oblast där majoriteten inte ens är ryssar.
På vilket sätt hade Ukraina provocerat Ryssland före invasionen? Det naturliga påståendet är väl att det varit tvärt om? Ryssland provocerade Ukraina genom att invadera ukrainska Krim och Donbas 2014.

De skäl Ryssland angivit för invasionen är att de menar att Ukraina är nazist-satanister. Den ryska diktaturen har också i efterhand mumlat om Nato och USA, men det är lite mer oklart varför. Det kommer nog snart satanist-anklagelser mot väst också, och då får vi förhålla oss till det. Jag för min del är iallafall inte satanist.
Citera
2023-04-22, 19:47
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Men du är missvisande när du säger att "ryssarna invaderade".
Citat:
Det var Rysslands strategi för att tygla seperatisterna, som verkar ha varit oresonliga och inte "statsmannamässiga", mer krigsherrar än något som kunde bli till en riktig stat.
Citat:
Det var antagligen inte Ryssland som startade kriget, men Girkin.
Citat:
På analogt sätt kan man argumentera för att Girkin lyckades suga in Ryssland i inbördeskriget.
Citat:
Ukrainierna får ju bestämma själva om de vill slåss, tycker jag.
Citat:
För att det är ett uselt biståndsprojekt som jag inte gillar att vi stödjer.
Citat:
Vad är ditt syfte med att få Ryssland att framstå som skyldiga?
Citat:
Jag blir fortfarande inte imponerad av Ukrainakriget som biståndsprojekt.
Citat:
Men man kan inte dra slutsatsen att vi måste hjälpa dem för att Ryssland gör fel. Ett krig kan bli ännu värre om man agerar "smakdomare" och skickar in extra vapen till den "minst dåliga" sidan.
Citat:
Folk har frågat vad jag vill ha sagt 100 gånger.
Jag anser: - Ingen glorifiering av Ukraina- Ukraina får slåss om de vill, men vi behöver inte stödja deras projekt som kostar hundratusentalsliv och har risker i form av etnisk rensning och kärnvapenkrig
Citat:
Du verkar ha lite svårt att förstå att andra kan ha en annan uppfattning, som är baserad på avancerade resonemang och empiri.
Tog mig friheten att knåpa ihop ett par dygns avancerade resonemang - galna påståenden - från tokstollen som inte förstår att hans tjurskalliga virkande på den ryska offerkoftan triggar fientlighet och väcker stark avsky - vilket kanske är den egentliga meningen - för ingen kan väl vara så dum att i tråd om att - Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - fråga om syftet med att få Ryssland att framstå som skyldiga.
Senast redigerad av Taggad 2023-04-22 kl. 20:42.
Citera
2023-04-22, 20:08
Medlem
Francos avatar
Vad tror ni experter, när kommer den stora motoffensiven från Ukraina, 1:a maj vore väl ett passande datum? Blir det en synkroniserad offensiv längs hela frontlinjen, har Ukraina de rätta förutsättningarna?
Citera
2023-04-22, 20:12
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Vad tror ni experter, när kommer den stora motoffensiven från Ukraina, 1:a maj vore väl ett passande datum? Blir det en synkroniserad offensiv längs hela frontlinjen, har Ukraina de rätta förutsättningarna?

Det måste torka upp

8 dagar med mest regn framåt
https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-713174/Ukraina/Donetsk/Bakhmut%20Raion/Bakhmut
Citera
2023-04-22, 20:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Prigozhin tror att ukrainska offensiven kommer först om tidigast 10 dagar, då tror han leran har torkat. Kan det bli torrt så fort?
https://twitter.com/wartranslated/status/1649521561274048512/photo/2

Jag vill inte krossa era förhoppningar men det ser nog ganska så kört ut med det.

https://imgur.com/a/npMQ1ym
Citera
2023-04-22, 20:21
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
har Ukraina de rätta förutsättningarna?

Oja!

Utöver hjälpen från den civiliserade världen så fattas bara "Mirami" (ukrainska motsvarigheten till "timotej", får man anta) på loop i infanteristernas kaserner så kan det gå vägen

https://youtu.be/TMuKsFeqFv4
Senast redigerad av Sqrbanken 2023-04-22 kl. 20:25.
Citera
2023-04-22, 20:25
Medlem
Citat:

Gissar att motoffensiven startar när förutsättningarna är rätt, det handlar inte bara om vädret, troligen inte heller om något viktigt datum.

Jag tror att vi får vänta och se, kan omöjligen finnas en plan om en synkroniserad offensiv längs hela frontlinjen. Finns noll logik i en sådan manöver, inte ens ryssland skulle försöka sig på något liknande?

Men då är jag är långtifrån någon expert.
Citera
2023-04-22, 20:37
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Jag gissar på segerdagen den 9 Maj alternativt dagen efter när de är lite extra bakfulla...
Citera
2023-04-22, 20:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Någon "expert" är jag inte. Men säger tidigast i slutet på maj, första halvan utav juni. Det anländer fortfarande utrustning. Det förefaller även som Ukraina väntar på mera ammo.

Ingen panik säger jag, då har ukrainarna bara lite mera tid på att öva.
Citera
2023-04-22, 20:58
Medlem
Angående moral bland de människor som deltar i de stridande styrkorna..

Det är helt naturligt att försvarande styrkor som faktiskt har något vettigt att kämpa för excellerar jmf med invaderande styrkor som används som kanonmat eller strider för en sak dom inte tror på för att slippa fängelse eller få tillgång till sin medicin.

Citat:
We wish him well. Ukrainian soldier Roman Kashpur, who lost his leg & has been fighting wearing a prosthesis will run the #LondonMarathon to raise money & share a message of unity against Russian aggression.

Tråd: https://twitter.com/GlasnostGone/status/1649771443947814913?cxt=HHwWgoC-0eWYleUtAAAA

Löser han ett maraton så här tidigt efter att ha börjat använda en ben-protes så finns det längre några ursäkter för någon, för någonting som är dåligt beteende.

Jmf vad som sägs vara ett fordon använt av rysk VDV, en kraftigt nedskitad trupptransport där smutsen stavas Låg moral! : https://twitter.com/wartranslated/status/1649522046366302208?cxt=HHwWgIC27fjjo-QtAAAA

Eller hur ryssland behandlar sina egna soldater vid sidan av att sälja dom till en statsfinansierad terrororganisation eller PMC i vardagligt tal:
Citat:
1/ The Russian army in Ukraine has revived a medieval method of punishment – imprisoning soldiers in a zindan, an open-air dungeon with a grating covering a pit dug into the ground (see example below). Two cases, possibly from the same unit, have been reported this week

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1649795809821720578?cxt=HHwWhIDQxYmjoOUtAAAA

Man kan ju ana varför människor i den civiliserade världen väljer att stödja just Ukraina och inte ryssland med både sitt ord och sina pengar.
Citera
2023-04-22, 21:00
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Håller inte med om att trakten kring Kreminna lämpar sig väl för offensiver. Det sträcker sig en lång ås som är lätt att försvara norrut från Kreminna. Skulle ändå gissa på ett avledande motanfall i det området för att binda ryska reserver. Det riktiga anfallet tror jag kommer i södra Ukraina mot antingen Tokmak-Melitopol, Polohy- Berdyansk eller Vuhledar-Mariupol. Om de tar sig ned till kusten kommer de göra allt de kan för att förstöra Kerchbron.

Eventuellt får vi se lite lokala motanfall i Donetsk för att förbättra positionerna. Jag skulle säga att en seriös flodövergång är helt utesluten, det skulle vara helt omöjligt att försörja dem. Vi kommer antagligen se lite spaningsförband som gör kortvariga landstigningar och som kommer att trummas upp som stora offensiver. Om de uppgifter om Ukrainas tillgång till ammunition som florerat stämmer kommer de inte att kunna genomföra flera stora offensiver samtidigt. Syftet med offensiven måste vara att utplåna den ryska armén snarare än att ta terräng. Jag tror därför inte på en seriös offensiv österut. Tyvärr misslyckades både Kherson och Kharkivoffensiven att utplåna större rysk förband.

Jag tänkte mig snarare norr om Kreminna i en allmän stötriktning mot Svatove och därefter Starobilsk, längs med väg N 26, typ.

Jag tror också på en rad avledande anfall, som kan komma lite varstans, men med huvudriktning Tokmak-Melitopol. Ryska milbloggare talar å andra sidan mycket om att det sker en ukrainsk kraftsamling just norr om Polohy och att något kommer att ske just där och det verkar ju också troligt. Avstånden är inte så stora, så en framryckning längs två vektorer, den ena mot Melitopol och den andra mot Berdjansk borde kunna understödja varandra ömsesidigt.

Det finns ett gammalt talesätt om att om det är något som den ryska armén är duktig på, så är det att dra sig tillbaka nästan osynligt och i god ordning (och det kanske härstammar från 1812 då ryssarna besegrade Napoleon i princip bara genom att dra sig tillbaka och utan att vinna ett enda slag).

Den där förmågan visade de prov på under förra året. Precis som du kanske också gjorde, så förväntade jag mig (och hoppades på) något som skulle kunna liknas vid ett "Vernichtungsschlacht" i samband med det ryska återtåget från Kiev, samt vid Charkiv- och Chersonoffensiverna. Reträtterna från Kiev och Cherson sköttes, enligt min mening, mycket skickligt av ryssarna, tråkigt nog. Vid Charkiv blev det däremot panik och en stor mängd materiel lämnades kvar (AFU har absurt nog fler stridsfordon i sina rullor nu än vad de hade vid krigsutbrottet, just på grund av detta), men manskapet lyckades ju dra sig tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in