Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Vad som borde ha gjorts har Girkin sagt ända sedan slutet av mars, förra året: Allmän mobilisering från första början.
I februari, 2022, borde Ryssland ha gått in med 600 000 man (fördelade på brigader), istället för 200 000 man (fördelade på bataljoner). Så länge som Putin hela tiden tar politiska och sociala hänsyn och inte utnyttjar den konventionella ryska krigsmaktens fulla kraft, är kriget omöjligt att vinna för den ryska sidan. Putins feghet och den ryska militärledningens inkompetens kommer att leda till en rysk katastrof - enligt allas vår "Strelkov".
Som en randanmärkning kan man titta på hur de olika västliga underrättelsetjänsterna hanterade tiden före kriget:
Brittiska MI6 hade en central källa i ryska FSB som redan i september 2021 kunde meddela att en rysk invasion definitivt var på gång. Detta var lite för stort för britterna, som lämnade över hela paketet till CIA, som med hjälp av egna källor kunde korroborera MI6s uppgifter. Från och med oktober var USA (och Storbritannien) helt på det klara med vad som skulle ske.
Frankrike och Tyskland hade inga egna källor inne i den centrala ryska statsapparaten, utan nöjde sig med att titta på excellark och räkna. De kom fram till att det vore ren dårskap att försöka erövra Ukraina, störta regeringen och hålla landet besatt med så lite manskap som fanns i de 150 taktiska bataljonstridsgrupper som ryssarna dragit samman. För att erövra Ukraina skulle det behövas minst en halv miljon man. Förmodligen tänkte sig ryssarna göra en kortare straffexpedition in i landet och nöja sig med det, trodde man i Frankrike och Tyskland. Man trodde inte ens att ryssarna skulle kunna göra så mycket ens i Donbass, eftersom nästan hela Ukrainas militära styrka fanns samlad just i "JFA" (dvs "Joint Forces Area" - de regeringskontrollerade delarna av Luhansk och Donetsk oblast).
I februari 2022 fanns det alltså två olika analysmodeller som pockade på Zelenskyjs uppmärksamhet: London/Washington, som sade att det skulle bli ett fullskaligt krig, och Paris/Berlin, som sade att det förmodligen skulle bli något mycket, mycket mindre, typ ett skrämskott. Zelenskyj satte stor tilltro till de europeiska uppgifterna. Varför? Kanske fanns det ett visst mått av önsketänkande inblandat. Vem vet?
Man kan också notera att president Macron sparkade chefen för det franska militära utrikesspionaget, general Éric Vidaut i slutet av mars förra året på grund av denna felaktiga analys - eller som det hette på franska: "manque de maîtrise des sujets".
Summa summarum: Det är enligt Girkin (och de flesta andra) helt idiotiskt att försöka erövra Ukraina (som är större än Sverige och har 40 miljoner invånare) med så lite 200 000 man - man måste mobilisera fler.
Haha, väl tajmat. Två minuter efter mitt inlägg där jag kallar en allmän mobilisering inför invasionen "totalt orealistiskt".
Som vanligt ett bra, matnyttigt inlägg från dig, men den stora haken är nog att man aldrig kan ha räknat med fullt krig. Dessutom misslyckades man med att slå ut det ukrainska luftvärnet, det ukrainska flygvapnet och annat rörligt från luften i "specialoperationens" inledning.
Att ryssarna saknat luftherravälde under kriget är så klart bara en orsak till misslyckandet, men jag tänker ändå att det hade kunnat sluta annorlunda om man kunnat skaffa sig det ganska så omgående. Hade man därefter haft is i magen och väntat med en större koncentrerad markoffensiv mot Kiev hade 200 000 man antagligen räckt längre, eller till och med långt. Så blev det ju inte.
Jag hade själv dragit samma slutsatser som fransoserna och tyskarna inför invasionen om jag skulle bedöma vad ryssarna tänkt uppnå med 200 000 soldater. Både du och Girkin har så klart rätt i att det är fullkomligt otillräckligt om man tänkt sig att man vill ockupera Ukraina.