2022-10-27, 08:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Vad du med flera inte stödjer är inte intressant för att spamma sönder denna tråd med stor energi.

Intressant däremot är vad du stöder och vill.

Jag stödjer en kompromissfred, och att vi rustar upp för att avskräcka Ryssland. Reformera NATO så vi i Sverige inte får samma problem någon annanstans på grund av USA. Så mitt sikte (vad jag stödjer) optimerar ekonomi (på sikt ökar handeln med Ryssland, till ömsesidig nytta och inte knuffar dem till Kina), spar liv, reducerar risk för worst case scenarios att nuclear taboo bryts eller globalt kärnvapenkrig.
Citera
2022-10-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
https://twitter.com/AlienorAubigne/status/1584887097533820930

”I Tyskland, nu ett fängelsestraff för alla pro-ryska positioner i konflikten i Ukraina. Alltså kan all opposition i landet, och de som har en annan uppfattning om konflikten i Ukraina, falla under straffartikeln.”

Buhuhu… snart i demokratiska Sverige.

Att ange ett anonymt inlägg på twitter är inte någon källa din utvecklingsstörda clown😂.

Du använder att det skulle bli olagligt att kritisera kriget i Ukraina som ett argument för att försvara en regim som verkligen lagstiftat om att det är just är olagligt att kritisera kriget i Ukraina. Det är rekord i hyckleri.

Du har ju i 200 inlägg redan förklarat att demoktrati och yttranderfrihet är skit? Så om man då skulle inskränka din frihet att uttrycka dig? Vad är problemet. Då har du väl vunnit? Eller?

Allt du skriver och postar är ju bara skit och lögner så om jag ska vara ärlig så ser jag inte något större problem att små äckliga Putinrunkare som du fick sitta bakom lås och bom. Förrädare som bara är ute efter att sabotera och underminera hör hemma där.
Citera
2022-10-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina kan hålla Ryssland stången med bara stöd från EU och Storbritannien. Sedan har de ju stöd av andra länder i världen också som en ren bonus. Ryssland är för resurssvagt nu när de tömt mycket av sina förråd. Krigskassan är också slut för nu förstärkte Ryssland statskassan med pengar från pensionsfonden.

Klart att ryssland är mycket försvagat och de ställer ju nu sin ekonomi på krigsfot. Ungefär som man gjorde under andra världskriget men visserligen i mindre skala.

Jag tror att nästan 90% av ukrainas statsutgifter/statsfinanser består av bidrag/lån från andra länder och en tiondel eller lite mer av tex skatteinkomster osv. Sedan är det ju faktiskt en klan tröst för den som tex är utan mat att någon annan har det ännu värre på andra sidan.

Däremot tror jag inte stridsvilja hos varken ukrainare eller ryssar kommer minska om de får materiella umbäranden, typ frysa - hungra. Däremot tror jag ett förstört elsystem i Ukraina kan försvåra krigföring och försörjning ganska mycket och det är väl just det som är huvudavsikten.

Sedan en helt annan sak: Jag tror inte förtroendet för politiker och andra makthavare är större bland ukrainsk befolkning än i rysk. En oerhörd skepsis i båda folken och visst: Den är verkligen befogad.

4 oktober i år flydde Ukrainas Riksbankchef till Grekland dit han har flyttat tillgångar eftersom han skulle gripas av polisen för korruption. En i raden... Helt absurt att Ukraina framställs som en välfungerande och demokratisk idyll jämfört med det hemska ryzzland och man behöver inte och man kan ju bara gissa vilka rubriker det skulle ge i svensk press om det var Rysslands eller för den delen Sveriges/USAs riksbankchef som flydde på liknande sätt.

Ja ja Finland kanske det inte blivit så stora rubriker kring för deras president står ju och juckar på Tic-Toc redan med andra infuencers. :-)
Citera
2022-10-27, 08:49
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
USA angriber aldrig med det formål at annektere suveræne lande og forslave dem - det gør Rusland!

USA har aldrig uprovokeret angrebet Rusland og kommer heller aldrig til at gøre det.

Rusland har ingen ret til at angribe suverænt land/Ukraine 2014 eller tidligere, eller nu, med det formål at annektere landet og forslave det.

Den ret får Rusland aldrig uanset hvor meget du vender ord.......
Nej, de angriper istället för att stjäla resurser och byta regimer i länder och på så sätt kontrollera dom utan att behöva annektera. Är det på något sätt bättre? Norska inavel…

Du kommer aldrig kunna förneka detta oavsett hur mycket rätt eller fel Ryssland har med sin invasion i Ukraina. Tiden får visa er dårar vilka som hade rätt i denna tråd, precis som med covidvaccinen.
Citera
2022-10-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Inget vidare argument..

USA gör ju också detta, dock sker förslavningen på ett "finare" sätt.

EU är slavar för dollarn och USA:s intressen som sätts först.
Dock är vi fria länder och demokratier, så det ser ut som att vi inte är annekterade.

Ukrainska soldater och även civila används nu som slagträn för Dollarn.

Och du må vara säker på att om något land i Skandinavien någon gång i framtiden skulle ha någon clash, och det var emot USAs intresse så kan du räkna med lite "freedom" regn.

Skulle vi gå emot globalismen kommer bomberna.
Går vi i USAs riktning så är vi fria, JA.

Alle lande er frivilligt med i FN, NATO og EU - alle lande kan frivilligt melde sig ud - Storbritanien har frivilligt meldt sig ud af EU.

Alle lande kan frivilligt melde sig ind i Rusland, leve under Ruslands åg, og handle med Rusland i valutaen Rubler - hvilke lande ønsker det.
Citera
2022-10-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag stödjer en kompromissfred, och att vi rustar upp för att avskräcka Ryssland. Reformera NATO så vi i Sverige inte får samma problem någon annanstans på grund av USA. Så mitt sikte (vad jag stödjer) optimerar ekonomi (på sikt ökar handeln med Ryssland, till ömsesidig nytta och inte knuffar dem till Kina), spar liv, reducerar risk för worst case scenarios att nuclear taboo bryts eller globalt kärnvapenkrig.

Nej. Det enda rätta är att skicka ryssen tillbaka till 70-talet där dom hör hemma efter sin uppvisning i Ukraina.
Opålitlitlig nation som ingen bör ta i med tång ens...än mindre göra affärer med.
Citera
2022-10-27, 08:52
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Jag tror att de flesta missar att kampen för fred, frihet och demokrati inte på något sätt står i strid med att man tjänar pengar på det eftersom fred, frihet och demokrati har det visat sig leder till ökat välstånd som såväl fattiga som rika får del av. I tex Ryssland har man inte fattat detta utan tror att sättet att bli rik på är att sno pengar av andra. Genom ren stöd, manipulationer och korruption. Så ja, Ryssland fick ett stort antal ofantligt rika men främst genom att de plundrade och utnyttjade resterrna från gamla Sovjet. När det var slut kan de inte skapa nytt välstånd och får då återgå till ökad rikedom genom plundring, nu mot Ukraina. Jag tror ärligt talat att USA slåss för fred, frihet och demokrati i världen, vilket de också tjänar på, och de krig de fört på senare tid, ISIS, Irak, Syrien och Libyen har varit riktat mot diktaturer som varit i krig med sitt folk, i alla fall delar av det. Sen har USA i dessa fall haft en naiv syn på hur de skulle kunna införa fred, frihet och demokrati, men särskilt i Syrien fick de inte ens chansen när Ryssland la sig i och stödde diktaturen och USA inte vågade fullfölja. Så, underskatta inte bilden av att USA är "the land of freedom" och i vart fall så länge Trumpen och hans anhang inte styr, så tar de ett ansvar i världen som världspolis. Men som vi vet förekommer ibland polisbrutalitet och poliser som går över gränsen, och det gäller även USA. Detta ger dock inte skurkarna som tex Ryssland, rätt att agera fritt i världen och angripa sina grannländer och mörda och deportera dess befolkning.

Att USA stöder Ukraina i dess kamp mot den ryska angriparen är således helt förnuftigt och rimligt, i USA:s kamp för fred, frihet och demokrati, som de dessutom tjänar på.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2022-10-27 kl. 08:55.
Citera
2022-10-27, 08:52
Avslutad
Citat:
De på Krim och många i Donbass kände sig inte representerade, de tyckte inte att det var representativ demokrati. Klart det hade med demokrati att göra, många tyckte att det som hände i slutet av Euromaidan var djupt odemokratiskt.

Ni är så besatta av att peka finger och säga vems fel det är. Jag konstaterar bara att Ukraina har haft en extremt dålig demokratisk utveckling. Vems fel är det? USAs, Rysslands, Oligarkernas, seperatisternas.

Jag är inte besatt men kan med rent samvete peka finger åt fascisten putler. Vilket även du borde göra.

Det är så simpelt som så att terroristen putler med anhang under årtionden har systematiskt plundrat ryska folkets statskassa. Tusentals miljarder har plundrats av fascisten putler och hans kumpaner.

Den lille fascisten putler hade planerat ett grandiost segertåg i ukraina som skulle införlivas med pompa och ståt. Det skulle vara kronan på verket, tänkte sig den lille terroristen. Då skulle hans återstående år i livet vara trygga och han tänkte sig en lyxig ålderdom i tsarpalatset han låtit uppför med stulna pengar.

Nu ser det snarare ut som att han slutar som sin idol mussolini, hängande upp och ner på röda torget med en fimp i käften.

Putler såg framför sig hur hans släktnamn skulle dubbas till tsar av fittan kirillo under överdådiga former. En flott staty på röda torget med extra längd på benen så han skulle minnas som den store tsar putler. Gick ju sådär...

Du och dina kollegor i foliehattsbrigaden är grundlurade. Helt förda bakom ljuset. Förvånande att ni har gått på terroristen putlers genomskinliga falskspel.
Citera
2022-10-27, 08:53
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
De har kanske inte någon större geopolitisk betydelse och kan det det lugnt. Möjligen med undantag för om de skulle komma på den dåliga id'en att radda upp kärnvapenbestyckade överljudmissiler och piska sin inhemska ryska befolkning.

Användarnamnet Hor-Ulla i kombination med Runar är nog det roligaste användarnamnet på FB. Jag får be att tacka för goda skratt!

Men just detta. Man sa inte flaska när Baltländerna gick med, men jävlar om Ukraina går med? Var är logiken i det? Om NATO hade velat placera ut missiler och allt vad du skrev kunde man lika gärna redan ha gjort det i Lettland som nästan ligger lika nära Moskva som Ukraina.

Haha tack så mycket
Citera
2022-10-27, 08:55
Medlem
Citat:

Ni är så besatta av att peka finger och säga vems fel det är. Jag konstaterar bara att Ukraina har haft en extremt dålig demokratisk utveckling. Vems fel är det? USAs, Rysslands, Oligarkernas, seperatisternas.

Det är väl bara att titta på vilka/vilken som är mest demokratisk av de spelare som varit inblandade?

Ryssland har aldrig ens försökt att demokratisera något land någonsin? Det har aldrig hänt och begreppet är helt okänt i Ryssland. Eller hur?

USA är ett demokratiskt land och har försökt och förvisso även misslyckats vid ett antal tillfällen, men även lyckats.

Ryssland har bara ett långt track-record av att införda diktaturer i närstrid. Ta Tjetejeninen Georgien och Belarus så utifrån det så är jag helt övertygad om att du är tillräckligt smart för att räkna ut vilken sida som stått för vad i den här konflikten. Ryssland har aldrig någonsin i världshistorien demokratiserat något.
Citera
2022-10-27, 08:55
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Vad var katalysatorn i så fall? Om nu Ryssland alltid haft som mål att invadera. Svara gärna på det.
Katalysatorn var givetvis att Putin nu trodde att hans armé var tillräckligt stark för att kunna ta över hela Ukraina, och att hans underrättelser sa att det var möjligt.

En annan katalysator är sannolikt Putins ålder och potentiellt sjukdomstillstånd. För att kunna bygga sig ett namn som den nye store tsaren som enade det splittrade ryska folken, så behövde han agera nu.
Citera
2022-10-27, 08:57
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Det var ironi. Jag menar tvärtom. De har bombat sönder länder kontinuerligt för att sno resurser, med en coverup om att de är hjältar - vilket de inte är. De är ett par psykopater som endast bryr sig om sitt egna land, pengar och makt.

Dels blir svenssons självklart rädda över att krig utbrutit så nära vårat land, dels kommer rädslan ifrån propagandan vi pumpas med av media. Men för att du ska slippa svara, så talar vår media så klart endast sanning och inga lögner nämns.

Utifrån ironin igen då.. vilka lögner anser du media sysslar med angående Rysslands invasion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in