Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag tror Ukraina kan hålla Ryssland stången med bara stöd från EU och Storbritannien. Sedan har de ju stöd av andra länder i världen också som en ren bonus. Ryssland är för resurssvagt nu när de tömt mycket av sina förråd. Krigskassan är också slut för nu förstärkte Ryssland statskassan med pengar från pensionsfonden.
Klart att ryssland är mycket försvagat och de ställer ju nu sin ekonomi på krigsfot. Ungefär som man gjorde under andra världskriget men visserligen i mindre skala.
Jag tror att nästan 90% av ukrainas statsutgifter/statsfinanser består av bidrag/lån från andra länder och en tiondel eller lite mer av tex skatteinkomster osv. Sedan är det ju faktiskt en klan tröst för den som tex är utan mat att någon annan har det ännu värre på andra sidan.
Däremot tror jag inte stridsvilja hos varken ukrainare eller ryssar kommer minska om de får materiella umbäranden, typ frysa - hungra. Däremot tror jag ett förstört elsystem i Ukraina kan försvåra krigföring och försörjning ganska mycket och det är väl just det som är huvudavsikten.
Sedan en helt annan sak: Jag tror inte förtroendet för politiker och andra makthavare är större bland ukrainsk befolkning än i rysk. En oerhörd skepsis i båda folken och visst: Den är verkligen befogad.
4 oktober i år flydde Ukrainas Riksbankchef till Grekland dit han har flyttat tillgångar eftersom han skulle gripas av polisen för korruption. En i raden... Helt absurt att Ukraina framställs som en välfungerande och demokratisk idyll jämfört med det hemska ryzzland och man behöver inte och man kan ju bara gissa vilka rubriker det skulle ge i svensk press om det var Rysslands eller för den delen Sveriges/USAs riksbankchef som flydde på liknande sätt.
Ja ja Finland kanske det inte blivit så stora rubriker kring för deras president står ju och juckar på Tic-Toc redan med andra infuencers. :-)