2022-10-27, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag stödjer inte Ryssland.
Ej heller Ukraina.

Vad du med flera inte stödjer är inte intressant för att spamma sönder denna tråd med stor energi.

Intressant däremot är vad du stöder och vill.
Citera
2022-10-27, 08:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns nog flera saker som kan komplicera detta..

-Du är en försörjare till din familj..
-Du har huslån..

Blir bara att säga "adjö" till familjen på 10-20 år, som tvingas att sälja huset när man inte längre har råd med amorteringarna.

Jag har nog en förståelse, att man går nog "stealth" igenom livet i Ryssland nu.

Hur ska du försörja familjen genom att dö vid fronten? Du får ändå ingen lön från militärtjänsten förrän efter 3 årsperioden är slut.
Citera
2022-10-27, 08:05
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Du hjälper terroristen putler att dölja sina extrema stölder ur den ryska statskassan, du försvarar putler som lät alla på ubåten kursk dö istället för att acceptera hjälp från NATO.

Du är antingen mycket okunnig/ dåligt påläst eller så är du bara rakt av dum?
Kan du visa hur jag har hjälpt ryssen med det du nämner, du som är så himla smart? Att jag inte håller med er om kriget är något helt annat.
Citera
2022-10-27, 08:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu är de i krig och demokratin är därför nere på ryska nivåer. Även under Zelensky kunde inte 10-20% av befolkningen rösta för de var i Krim/DPR. Ukraina var även före invasionen 2022 under de nivåer där demokratin toppade, med Yushenko (då var de uppe ett par år på godkända nivåer med t ex Indien och Sydafrika), sedan valde de nedförsbacken med först Yanukovich och euromaidan istället för demokrati. Detta i ett index baserat på bedömningar av anonyma experter (Democracy Index) som möjligen är pro-USA.

Du vet att demokrati är mer än val va?
Nu blev det ännu snurrigare. Det är väl knappast en brist i Ukrainas demokrati att en främmande makt 2014 annekterat en del och skicka trupper och vapen till en annan. Och när Zelenskyj väljs 2019, har han då någon slags skyldighet att magiskt skapa fira val i de ockuperade områdena?

Jag är ledsen, men detta är ytterligare ett i en lång rad inlägg där du relativiserar och lägger skulden på Ukraina för att saker försämrats sedan 2014. Inte objektivt. Alls.
Citera
2022-10-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
När baltländerna gick med i NATO 2005 så sa Ryssland inte ett knyst, varför det?

De har kanske inte någon större geopolitisk betydelse och kan det det lugnt. Möjligen med undantag för om de skulle komma på den dåliga id'en att radda upp kärnvapenbestyckade överljudmissiler och piska sin inhemska ryska befolkning.

Användarnamnet Hor-Ulla i kombination med Runar är nog det roligaste användarnamnet på FB. Jag får be att tacka för goda skratt!
Citera
2022-10-27, 08:20
Medlem
Jag ställde en ganska lång rad frågor till dig och du valde att besvara denna:

Fronterna rör sig inte till Ukrainas fördel nämnvärt senaste tiden. Kan du hålla med om det?

Med nedanstående svar och där du länkade till ukrainska (twitter) framgångar i Bachmut vid Donbassfronten.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nä. Håller inte med... Titta t.ex på Donbass:

Ukraina ger inte upp förrän den sista ryska soldaten är ivägkörd från ukrainskt territorium.

Det har senaste tiden rapporterats om en lång rad mindre offensiver av Ukraina och på twitter har det rapporterats om sensationella framgångar men sedan har det visat sig att detta inte stämde med verkligheten utan offensiverna har misslyckats vilket inte minst syns på kartorna både ryssar och ukrainare publicerar.

Du kan ta och svara på min fråga en gång till nu idag: Fronterna rör sig inte till Ukrainas fördel nämnvärt senaste tiden. Kan du hålla med om det?

Alla dessa frågor ställde jag med avsikten att övertyga dig att det är hög tid för fredsförhandlingar med eftergifter från båda parter för att inte blodbadet och förstörelsen av Ukraina och världsekonomin skall bli ännu värre.
Senast redigerad av Vattendealaren 2022-10-27 kl. 08:23.
Citera
2022-10-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Med tanke på hur aggressiva USA är i världen, som har fört massvis med krig sedan 2001 med en coverup om att de är hjältar, så kan man till viss del förstå varför Ryssland vill att de helst håller sig långt borta från dem. De håller på att ockupera Haiti samtidigt som vi skriver, har de inte plågats tillräckligt?

Återhållsam för att han kunde ha invaderat Ukraina redan 2014 eller tidigare, som exempel. Vet du varför han inte gjort det tidigare?

USA angriber aldrig med det formål at annektere suveræne lande og forslave dem - det gør Rusland!

USA har aldrig uprovokeret angrebet Rusland og kommer heller aldrig til at gøre det.

Rusland har ingen ret til at angribe suverænt land/Ukraine 2014 eller tidligere, eller nu, med det formål at annektere landet og forslave det.

Den ret får Rusland aldrig uanset hvor meget du vender ord.......
Citera
2022-10-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu blev det ännu snurrigare. Det är väl knappast en brist i Ukrainas demokrati att en främmande makt 2014 annekterat en del och skicka trupper och vapen till en annan. Och när Zelenskyj väljs 2019, har han då någon slags skyldighet att magiskt skapa fira val i de ockuperade områdena?

Jag är ledsen, men detta är ytterligare ett i en lång rad inlägg där du relativiserar och lägger skulden på Ukraina för att saker försämrats sedan 2014. Inte objektivt. Alls.

Men riktigt så enkelt är det.
Dessa delar av Ukraina har ju en Rysk befolkning som blev totalfuckade av Regimskiftet 2014.

Ryssland har beväpnat den Ryska sidan såklart, men det var ju för att den låg i krig och blev angripen av Ukrainska bataljoner, till viss den även öppet nazistiska sådana som Azovbataljonen.

Som grädden på moset var ju dessa fina herrar USA tränade.

Om vi hade en Svensk befolkning i nordvästra Finland som blev angripna av NATO tränade Finska nazister är det då så konstigt att om vi hjälp dom med vapen.

Sen är majoriteten av Ukrainare INTE nazister såklart, men sätter det i perspektiv
Citera
2022-10-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
USA angriber aldrig med det formål at annektere suveræne lande og forslave dem - det gør Rusland!

USA har aldrig uprovokeret angrebet Rusland og kommer heller aldrig til at gøre det.

Rusland har ingen ret til at angribe suverænt land/Ukraine 2014 eller tidligere, eller nu, med det formål at annektere landet og forslave det.

Den ret får Rusland aldrig uanset hvor meget du vender ord.......
Inget vidare argument..

USA gör ju också detta, dock sker förslavningen på ett "finare" sätt.

EU är slavar för dollarn och USA:s intressen som sätts först.
Dock är vi fria länder och demokratier, så det ser ut som att vi inte är annekterade.

Ukrainska soldater och även civila används nu som slagträn för Dollarn.

Och du må vara säker på att om något land i Skandinavien någon gång i framtiden skulle ha någon clash, och det var emot USAs intresse så kan du räkna med lite "freedom" regn.

Skulle vi gå emot globalismen kommer bomberna.
Går vi i USAs riktning så är vi fria, JA.
Citera
2022-10-27, 08:35
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag ställde en ganska lång rad frågor till dig och du valde att besvara denna:

Fronterna rör sig inte till Ukrainas fördel nämnvärt senaste tiden. Kan du hålla med om det?

Med nedanstående svar och där du länkade till ukrainska (twitter) framgångar i Bachmut vid Donbassfronten.

Det har senaste tiden rapporterats om en lång rad mindre offensiver av Ukraina och på twitter har det rapporterats om sensationella framgångar men sedan har det visat sig att detta inte stämde med verkligheten utan offensiverna har misslyckats vilket inte minst syns på kartorna både ryssar och ukrainare publicerar.

Du kan ta och svara på min fråga en gång till nu idag: Fronterna rör sig inte till Ukrainas fördel nämnvärt senaste tiden. Kan du hålla med om det?

Alla dessa frågor ställde jag med avsikten att övertyga dig att det är hög tid för fredsförhandlingar med eftergifter från båda parter för att inte blodbadet och förstörelsen av Ukraina och världsekonomin skall bli ännu värre.

Jag tillhör falangen som tycker man ska dra slutsatser av historien. Så, tycker du att det var fel av Sovjet/Ryssland att inte förhandla om fred med Tyskland under andra världskriget, även om det hade inneburit ett slopande av kommunismen och stora landavträdelser, för att därigenom spara 10-talsmiljoner liv, istället för att driva kriget till Tysklands kapitulation?
Citera
2022-10-27, 08:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Inget vidare argument..

USA gör ju också detta, dock sker förslavningen på ett "finare" sätt.

EU är slavar för dollarn och USA:s intressen som sätts först.
Dock är vi fria länder och demokratier, så det ser ut som att vi inte är annekterade.

Ukrainska soldater och även civila används nu som slagträn för Dollarn.

Och du må vara säker på att om något land i Skandinavien någon gång i framtiden skulle ha någon clash, och det var emot USAs intresse så kan du räkna med lite "freedom" regn.

Skulle vi gå emot globalismen kommer bomberna.
Går vi i USAs riktning så är vi fria, JA.

Mycket svammel om OT. Tråden handlar om Rysslands angrepp på Ukraina, inte dina fria fantasier och konspirationsteorier.
Citera
2022-10-27, 08:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

De på Krim och många i Donbass kände sig inte representerade, de tyckte inte att det var representativ demokrati. Klart det hade med demokrati att göra, många tyckte att det som hände i slutet av Euromaidan var djupt odemokratiskt.

Ni är så besatta av att peka finger och säga vems fel det är. Jag konstaterar bara att Ukraina har haft en extremt dålig demokratisk utveckling. Vems fel är det? USAs, Rysslands, Oligarkernas, seperatisternas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in