2022-07-04, 11:34
Medlem
NATO sköter hela kriget åt Ukraina förutom soldaterna, som även de har utbildats av NATO.
Ukrainas trupper har byggts upp av NATO under 8 år.
Just nu dominerar Ryssland över NATO på slagfältet.
Citera
2022-07-04, 11:37
Medlem
Reimers avatar
Går fortfarande framåt runt Kherson, sakta visserligen men orcherna nöts ner.

Orcherna börjar hamna i den föga avundsvärda positionen som Ukraina har just nu vid fronten, de nöts ner av artilleri och värre kommer det att bli när Ukraina får de nya pjäserna på plats.

Citat:
Kherson- North east have some success
North west continue to push and remove Russians out of their positions, with new heavy artillery coming it will be easier.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1543889434080432128
Citera
2022-07-04, 11:45
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Ja jösses vad du hittar på...
Kalla det vad du vill men ta och läs på istället.
(märkligt att någon som påstår sig vara äldre,, uttrycker sig som en 10 åring)

Så du kan inte möta mina argument utan måste kalla mig en obildad 10åring. Snyggt!

Jag har läst på tack och jag följde Irakkriget när det började till att invasionen var över. Journalister bodde på hotell i hela Baghdad och filmade ”Shock and Awe” och var väldigt komfortabla med att amerikanerna var precisa i sitt bombardemang, vilket de var.

Jag har även följt detta krig från start och kan säga att Ryssland är åt helvetet inkompetenta i jämförelse. De attackerar för fan ett grannland och klarar inte logistiken.
Citera
2022-07-04, 11:48
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 10631 civila förluster, 4731 döda och 5900 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/06/ukraine-civilian-casualty-update-27-june-2022
ohchr verkar ha slutat uppdatera uppgifter om civila offer vet inte om det är temporärt (semester) eller permanent men kommer ta bort uppgiften om den inte uppdateras.

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_836482
230 flygplan
134 helikoptrar
1448 drönare
353 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3904 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
706 MLRS raketartillerifordon
3084 fältartilleri och granatkastare
4002 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/351660307146428
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
36200 Personal / Personer
1589 Pansarvagnar
3754 Bepansrade stridsfordon / APV
804 Artillerisystem
246 MLRS raketartillerifordon
105 Luftvärns system
217 Flygplan
187 Helikoptrar
658 UAV operativ-taktisk nivå
144 Kryssningsrobotar
15 Fartyg / båtar / kutter
2629 Fordon / Bränsletankar
65 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-07-03
2022-07-02
2022-07-01
2022-06-30
2022-06-29
2022-06-28
Citera
2022-07-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Så du kan inte möta mina argument utan måste kalla mig en obildad 10åring. Snyggt!

Jag har läst på tack och jag följde Irakkriget när det började till att invasionen var över. Journalister bodde på hotell i hela Baghdad och filmade ”Shock and Awe” och var väldigt komfortabla med att amerikanerna var precisa i sitt bombardemang, vilket de var.

Jag har även följt detta krig från start och kan säga att Ryssland är åt helvetet inkompetenta i jämförelse. De attackerar för fan ett grannland och klarar inte logistiken.

Jamen snälla du.. om du nu är äldre än 10,, då borde du veta vad som är fakta och orsakssamband.
Är du för lat, alternativt inte vill visa på faktabaserade händelsekedjor,, ja då får du fortsätta med din illusion. Alternativt så kanske du verkligen tror att Ryssland inte kan göra en P-plats av Ukraina om dom avsåg det, i så fall är det snart söndag igen,, då brukar vi tro i kyrkan.
Citera
2022-07-04, 11:54
Avslutad
Citat:
Starkt första inlägg!

Anekdoter från Polen med tveksam källa är ganska meningslösa på ett svenskt diskussionsforum. Vill du sprida propaganda i ärendet så bör du vända dig till polska sidor istället.

Kul att ha ett till rysstroll i tråden!

Kollade upp sidan han länkade till genom att översätta polska wikipedia m.m. och den är "högerextrem och ultra-konservativ" som du säkert misstänkte.
Citera
2022-07-04, 11:54
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag ser heller ingen egenvärde i ett utdraget krig. Men Ryssland lär inte nöja sig med de östra delarna av Ukraina. Utan det enda som kommer hindra Ryssland från fortsatt expansion är att de upplever att priset för erövringarna blir för högt. Därför kan kan ett utdraget krig nu sannolikt vara bästa sättet att förhindra kommande ryska anfallskrig mot Ukraina eller andra länder.

Så kan det också vara men då skapas mer lidande,, fler trauman, mer pengar krävs, mer vapen, större risk att Europa dras in i kriget, kärnvapen osv osv. Jag tror att det är bättre att söka fred just nu istället för att envist strida emot. Europa eller NATO kommer aldrig kunna skicka soldater och Putin kommer snart mer kraftfullt varna länder som stödjer Ukraina med vapen.
Citera
2022-07-04, 11:56
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Det är så att man hoppas på att de ska försöka ta sig över östersjön med ett par landstigningsbåtar.

Så vi kan skratta åt dem när du försöker hitta till Gotland.

Så jävla inkompetenta dom är, piss-ryssarna.

Det är därför Europa överlåter allt krigande till amerikanarna som är förbannat duktiga på det.
Citera
2022-07-04, 11:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Just nu dominerar Ryssland över NATO på slagfältet.

Nej. Ryssland dominerar på vissa frontavsnitt pga 20:1-förhållande där när det gäller artilleri. I övrigt så gör Ryssland inga framsteg. Tvärtom så trycks de tillbaka på vissa andra frontavsnitt.

Ryssarna är, rent generellt, dåliga soldater. Men det kompenserar de genom ha mycket material. Ryssland största styrka i detta krig är deras oändliga förråd av vissa typer av material. som t.ex artilleripjäser.
Citera
2022-07-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är förstår jag.

Jag skulle vilja se några utomstående analyser. Men jag har inte sett några. Hur som som helst att känna till den andra sidans förluster är ju faktiskt svårt och sina egna vill man gärna hålla nere. Man överdriver säkert fiendens förluster på alla nivåer. Så även om man inte vill ljuga så blir det säkert fel. Det stora problemet för kombatanterna är ju om man själv tar felaktiga beslut på grund av fleaktig information.

Båda länderna har ju sin historia i en stat (Sovjet unionen) där lögnen var något normalt.

Personligen tror jag USA ligger relativt nära. Men även USA kan skäl till att ljuga men jag tror de gör det i mindre omfattning. Då det är svårare att göra så i ett öppet samhälle.
USA har flera skäl till att vinkla vad som sker i konflikten efter egna intressen samt att sprida tveksam information, krigets första offer är alltid sanningen.
USA säkerhetstjänst uttalade tidigare att de släpper information med låg trovärdighet (det bör tolkas som information det vet inte stämmer) för att påverka opinionen istället för att bara presentera trovärdig information (som med stor sannolikhet stämmer).
Det enda siffrorna jag vill se är ryska och Ukrainska på egna förluster som är det mest exakta siffrorna men den informationen delar de inte.

ISW (institute for the study of war) senaste rapport (ISW är en tankesmedja baserad i USA som media refererar information ifrån)
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-july-3
Senast redigerad av Jahvet 2022-07-04 kl. 12:07.
Citera
2022-07-04, 11:59
Medlem
Citat:
Iraks militär var väsentligt mycket större än Ukrainas. USA skickade en krigsdeklaration innan invasionen och det tog några månader att samla alla trupper inför invasionen. Irak hade tid att fortifikera sina positioner och förbereda sig på attacken.

Så du menar att Irak var bättre rustat militärt än Ukraina?
Citera
2022-07-04, 12:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du menar att Zelensky har andra kanaler än militären.

Förklara gärna.
Nej, jag bad dig visa var Zelensky hade sagt det.

Du snurrar bara till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in