2022-07-04, 09:44
Medlem
Reimers avatar
Goda nyheter.

Citat:
Russian units in Severodonetsk are so badly damaged that they cannot rejoin the ongoing hostilities.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1543722148488937474
Citera
2022-07-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Den har publicerats tidigare i tråden så det är bara att läsa tråden från början så hittar du den.

Nu har jag läst,, men hittar ingen sk "Battle plan".
Den borde väl också finnas på Aftonbladet, och Sky News..!?
Citera
2022-07-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är också viktigt att vi stödjer våra svagare kusiner som Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern, förlorar vi stödet där kan det gå illa. De behöver oss lika mycket som vi behöver dem, om vi ska hålla ryssen borta.

Ja, vi är skyldiga dessa länder vårt ovillkorliga stöd. De har fått ”fronta” ryss-eländet för vår säkerhets skull väldigt länge. Oerhört viktigt att de får en chans att ställa om utan att bli för hårt drabbade. Där måste vi solidariskt dela på pinan och ansvaret. Det är INTE läge att peka finger åt dessa länder och pracka på dem massa PK-tjafs.
Citera
2022-07-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Det räcker med att googla. Räknar med att du vet hur man gör.

Poängen min är att Ryssland inte är effektiva. Det är synonymen till ineffektivitet som det håller på med. Vilket jag också förstår på din kommentar att du är enig i.

USA är effektiva. De hade troligen tatt över Ryssland på ett par veckor. Tur Ryssland har kärnvapen för annars har det inte så mycket att komma med.

Enig är jag om att effektivitet är något man mäter i förhållande till mål och metod.
Om nu Ryssland hade gjort som USA brukar göra och gjorde i Irak, då hade vi haft en jättestor
P-plats som heter Ukraina.
Citera
2022-07-04, 09:50
Medlem
ChrisOhoys avatar
Ryssarna har redan börjat få problem med HIMARS i södra delarna av landet. Melitopol har fått ett par salvor mot en militärbas som av allt att döma är obrukbar i sitt nuvarande skick. Här kan ryssarna se och lära lite, att attackera bostadshus och shoppingcenter är dyrt och ökar motståndskraften... att attackera militära mål ger strategiska vinster.

Det Ukraina gjort väldigt bra i inledande fas av kriget var att ge sig på försörjningslinjerna, nu verkar det som att man återgår till den taktiken för att tvinga ryssen till halt.

Den typen av vapen Ukraina nu börjar få in är precis den typen som kommer göra det ohållbart för Ryssland att hålla alla områden man nu ockuperar. Förstärker man södra delarna så tappar man i östra och vice versa.

Ryssland har ca: 1000km frontlinje att försvara samtidigt som man inte har samma räckvidd som de vapen Ukraina nu får in, vilket innebär att man måste börja använda stridsflyg om man ska hålla linjerna. Nu har Ryssland tömt sina förråd på precisionsammunition så stridsflyget måste identifiera målen visuellt vilket inte är möjligt på grund av mängden luftvärn.
Citera
2022-07-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Ett antal hundra år av fungerade banksystem, dvs att risktagande kan axlas av någon annan, ger en annan bild avseende tillväxt och välstånd.

Ryssland å andra sidan har en bedrövlig levnadsstandard sett till sina tillgångar, pga av vad? Jo ett fåtal skurkar (eller alla som kan) snor det som inte är fastskruvat...

Gör inte bankerna det överallt ? Dvs tar allt dom orkar ?
Oligarker finns det överallt,,Wallenbergs etc, har du sett hur Britter lever, och ändå har dom
2 platt TV i varje hushåll.

Att påstå att Ryssland inte är farligt och inte kan kriga för att dom inte har pengar,, det är att invagga oss i falsk säkerhet,, för det handlar inte ens om pengar på banken.
Citera
2022-07-04, 10:04
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Enig är jag om att effektivitet är något man mäter i förhållande till mål och metod.
Om nu Ryssland hade gjort som USA brukar göra och gjorde i Irak, då hade vi haft en jättestor
P-plats som heter Ukraina.

Vad gjorde USA i Irak menar du? Jämnade man Baghdad med marken? Svaret är nej, man ockuperade landet som var i hyfsat gott skick efter en snabb invasionsfas på 6 veckor.

Ryssland är inkompetenta och har inte lyckats mer än att utvidga ett redan ockuperat landområde på 19 veckor. Men man har jämnat flera stora städer med marken, städer man menade att man skulle befria...

Skulle däremot USA bete sig som ryssarna, då hade Irak och Afghanistan inte funnits längre. Det blir bara löjligt att jämföra Ryssland med USA då de är två olika ligor och vitt skilda doktriner.
Citera
2022-07-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Ju snabbare Ryssland tar Donbas regionen desto bättre. Det är bara en tidsfråga och fler liv kan sparas och vi går snabbare mot en fred som Zelensky måste skriva under. Det är bara realitet. Innan ni kastar ur er det gamla vanliga hatet så 1) Jag är inte pro-ryss. 2) Jag ser ingen vits med utdraget krig 3) Jag tror att Ukraina kommer förlora 4) Jag tror att Ryssland nöjer sig med de östra delarna.

Jag ser heller ingen egenvärde i ett utdraget krig. Men Ryssland lär inte nöja sig med de östra delarna av Ukraina. Utan det enda som kommer hindra Ryssland från fortsatt expansion är att de upplever att priset för erövringarna blir för högt. Därför kan kan ett utdraget krig nu sannolikt vara bästa sättet att förhindra kommande ryska anfallskrig mot Ukraina eller andra länder.
Citera
2022-07-04, 10:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Massa helikoptrar förstörda! De har kortare räckvidd o då kan Ukraina nå deras baser

Ja det är som flygplatsen utanför Kherson som de sprängde hela tiden, nu kan de göra det på längre avstånd.
Citera
2022-07-04, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du som har Putins plan, kan du inte dela med dig av den till oss andra?

Jag är ganska säker på att om du ringer upp CNN, BBC och de andra stora så kommer de att kasta sig över materialet.

Den planen är känd sedan 28 februari.

”Vi kommer att inta Ukraina på tre dagar”.

Ingen förutom Putin tror längre på den planen.

Inte mycket att skriva hem om.
Citera
2022-07-04, 10:51
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ryssarna har redan börjat få problem med HIMARS i södra delarna av landet. Melitopol har fått ett par salvor mot en militärbas som av allt att döma är obrukbar i sitt nuvarande skick. Här kan ryssarna se och lära lite, att attackera bostadshus och shoppingcenter är dyrt och ökar motståndskraften... att attackera militära mål ger strategiska vinster.

Det Ukraina gjort väldigt bra i inledande fas av kriget var att ge sig på försörjningslinjerna, nu verkar det som att man återgår till den taktiken för att tvinga ryssen till halt.

Den typen av vapen Ukraina nu börjar få in är precis den typen som kommer göra det ohållbart för Ryssland att hålla alla områden man nu ockuperar. Förstärker man södra delarna så tappar man i östra och vice versa.

Ryssland har ca: 1000km frontlinje att försvara samtidigt som man inte har samma räckvidd som de vapen Ukraina nu får in, vilket innebär att man måste börja använda stridsflyg om man ska hålla linjerna. Nu har Ryssland tömt sina förråd på precisionsammunition så stridsflyget måste identifiera målen visuellt vilket inte är möjligt på grund av mängden luftvärn.

Det här förrådet ni alltid pratar om som ryssarna har tömt i snart 3 månader när tar den egentligen slut?

Tror du ryssarna attackerar shoppingcenter och bostadshus för sakens skull? Det är för att ukrainska armen gömmer ju vapen och de själva gömmer sig där bland civila.

Slava Russia
Citera
2022-07-04, 10:52
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Utbilda mig? Indoktrinera mig kanske du menar? Lite sent för det, jag är för gammal för den typen av information. USA är helt enkelt mer kompetenta när det kommer till anfallskrig. Tycka vad man vill om kriget i sig (jag var då inget fan av Irakkriget) men amerikanerna är effektiva, så till den grad att de knappt hade egna förluster under invasionen.

Jag tror ditt 10åriga barnbarn kan räkna ut hur jämförelsevis usel ryssen är på att bedriva anfallskrig, även om du inte själv kan det.

USA tog Baghdad på 6 veckor med färre än 200 förluster.
Ryssland retirerade från Kyiv och ådrog sig 10 000 förluster och står nu med 30 000+ förluster och har enbart lyckats utvidga sina (sedan 2014) redan ockuperade landområden i Donbas... 19 veckor in nu.

Det går inte att jämföra Ryssland och USA.

Ska vi jämföra pengar som Irak hade att leka med när USA invaderade dom jämfört med Ukraina?

Ukraina har minst ett tiotals länder som donerar vapen till dom och pengar mot Irak som enbart hade sin diktator med sig, tror du på fullaste allvar att om Ukraina var ensamma i detta krig att det hade blivit såhär långdraget?

Detta krig är ryssland vs Nato tillsammans med ukraina som frontmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in