2022-06-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom kommer att bli EU:s kelgris. Från att ingen brytt sig om Ukraina kommer pengar att strömma in från USA, GB och faktiskt EU.

Jovisst mycket av pengarna försvinner i korruption men det blir ett riktigt drag och många vill investera. Ryssland får det svårt, Kina kan investera men vill nog bestämma och diktera villkoren.

Frågan är om Ryssland tvingas också förbjuda sin brain drain. Till och med rymdverksamheten ser sämre ut för varje år nu. Europa avbröt samarbetet så det blir ingen marslandare. Men det är mycket annat än det jag tar upp.
Något är mycket fel.
Förutsatt att Ukraina tar hem spelet.
Kelgris just nu ja men inte säkert längre fram när notan ska betalas.
Vad skulle hända om det blir fred och oppositionen i Ukraina får makten?
Villkorad kelgris är en risky position.
Citera
2022-06-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Kina, Indien mfl har ju snarare lierat sig mer med Ryssland nu än tidigare. Det går aldrig att lita på stormakter, ej heller på USA vilket Ukraina nu bittert får erfara. Positionering utrikespolititiskt är en fråga om realpolitik inte godtrogenhet.
Var finns vinsten? Det får du fråga Putin om. Var fanns för övrigt vinsten med USAs krig i MÖ?
Sverige har varit naiva som nedrustat och nu är naiva att tro att NATO ska kompensera för ett bristfälligt försvar.

Jo det gör de säkert MEN de vet att de inte kan lita på Ryssland. Så det är ingen riktig allians. Den liknar mer Axelmakternas under WWII än en riktig allians. Dessutom gör Indien en klassisk dumhet. Matbristen i världen kommer göra världen mer instabil. Två länder som redan har drabbats är Sri Lanka och Pakistan. Jag misstänker att Indien kommer vara tvungna att sända trupper till Sri Lanka inom en nära framtid. Det kan också få Kinas investering i Sri Lanka att gå åt helvete. Dessutom börjar Pakistan närma sig en "failed state" med stormsteg. Då får nog Indierna börja be till sina 1000 gudar om var deras kärnvapen hamnar.

Kina och Indien är ärkefiender.

Sverige har två+en möjligheter.

1 Gå med i NATO

2 Skaffa kärnvapen - Dyrast + riskabelt

3 Låta Finland gå med i NATO och stanna utanför själv - Mycket Riskabelt

Ur Europas synvinkel har USA varit bästa valet historiskt. Framtiden vet vi mindre om. Men om jag var tvungen välja mellan Kina, Ryssland och USA vet jag att jag skulle välja USA.
Citera
2022-06-25, 10:33
Medlem
Citat:
Förutsatt att Ukraina tar hem spelet.
Kelgris just nu ja men inte säkert längre fram när notan ska betalas.
Vad skulle hända om det blir fred och oppositionen i Ukraina får makten?
Villkorad kelgris är en risky position.

USA kommer i så fall göra som i Japan. Se till att rätt parti sitter i makten genom demokratiska val. Det tog 40-50år innan oppositionen fick makten ett kort tag i Japan.
Citera
2022-06-25, 10:36
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det är välkänt att Ukraina är ett av Europas mest korrupta länder. Kanske det allra mest korrupta. Många av de som nu krigar för Ukraina genom att lägga upp en flagga på Fantasiboken, fick nog googla på hur flaggan ser ut, och visste inte var landet låg. Det vanliga PK-signalerandet i en clown-värld…..

Jo de hamnar lågt på korruptionsindex men även här är Ryssland ännu sämre!
Citera
2022-06-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att det kommer att bli färre häftiga bilder på vapen och annat som visar var Ukraina är aktiva på slagfältet, de går ut med sin version av "En svensk tiger" på sin officiella Facebook-sida och jag förstår dem, de filmer som lades ut på de första HIMARS-systemen i action hade till och med koordinater på var de befann sig när de sköt sina raketer, helt vansinnigt, ryssarna kunde ju bara knappa in dem i (koordinaterna) i sina anfallssystem och smälla på.

https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
Är det någon som kan berätta lite om dessa system , himlars? Varför är us o Ukraina så öppna med att de är på gång in? Hade det inte varit effektivare o bara börja skjuta i tysthet? Större risk annars ryssarna lyckas skjuta sönder transport av dem, hur många system skickar us? Är ett system typ en sån lastbil med projektiler? Hur många projektiler har Ukraina, hur många skjuter man av vid samma tidpunkt? Hur stor skada åstadkommer detta?
Citera
2022-06-25, 10:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo det gör de säkert MEN de vet att de inte kan lita på Ryssland. Så det är ingen riktig allians. Den liknar mer Axelmakternas under WWII än en riktig allians. Dessutom gör Indien en klassisk dumhet. Matbristen i världen kommer göra världen mer instabil. Två länder som redan har drabbats är Sri Lanka och Pakistan. Jag misstänker att Indien kommer vara tvungna att sända trupper till Sri Lanka inom en nära framtid. Det kan också få Kinas investering i Sri Lanka att gå åt helvete. Dessutom börjar Pakistan närma sig en "failed state" med stormsteg. Då får nog Indierna börja be till sina 1000 gudar om var deras kärnvapen hamnar.

1 Gå med i NATO

Ur Europas synvinkel har USA varit bästa valet historiskt. Framtiden vet vi mindre om. Men om jag var tvungen välja mellan Kina, Ryssland och USA vet jag att jag skulle välja USA.

Skaffa kärnvapen kanske dyrast men effektivast.
Citera
2022-06-25, 10:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
USA fördubblar sina vapenleveranser.
Tror ni att Pentagon har kontroll över situationen?

Vi har fått nylig information från västmedia:

1. Nyss så hade 53% av Luhansk armé blivit förintad
2. Ryska armén är inte skapad för utnötningskrig, bara blixtkrig (viket är rätt tydligt som vi ser)

Kanske därför USA vill trötta ut ryssarna nu? Eller?

Ja, ni behöver inte säga "Men Ukraina förlorar ju!!!". Båda sidorna har enorma förluster. Inget vi nekar.
Citera
2022-06-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

1 Gå med i NATO

Japp realpolitiskt har Europa fram till nu definitivt haft mer att vinna på att liera sig med USA. Därför är vi mer NATO orienterade. Även handeln har varit en fördel för Europa. Politiskt är vi mer lika USA osv.
Tyvärr håller den globala ekonomiska ordningen på att kantra och USA är inte längre den som kan diktera allt längre.
Sanktionerna mot Ryssland som drivits fram av USA är inte till EUs fördel .
Vi riskerar vår konkurrenskraft på den globala marknaden. Dessutom upplever jag NATO som en svag spelare när man ser vad som sker i Ukraina.
Finns anledning att noga bevaka vad som kommer ut av detta.
Citera
2022-06-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Skaffa kärnvapen kanske dyrast men effektivast.

USA har lovat Sverige att försvara Sverige när Sverige tog bort sina kärnvapen ambitioner. Det var en lång process där Sverige lurade USA. Inte förrän runt år 2000 lämnade Sverige sitt plutonium till Amerikanerna. Då hade man i princip "lovat" amerikanerna sedan 1950-talet att inte skaffa kärnvapen. Sverige fulspelade och litade inte riktigt på USA.

Ukraina hade troligen inte blivit anfallet om de hade behållit sina Kärnvapen. Men det hade kanske inte varit bra för världen. Risken hade väl varit att Ukraina hade sålt sina vapen till X land tidigare.
Citera
2022-06-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Kom nu alla ihåg att vad Kiev nu gör är en professionell taktisk retrograd förflyttning av de ukrainska styrkorna och inget annat.

Jag vet inte om detta innefattar evakuering också.
Hellre retrograd än Leningrad o Volgograd !! Ryssland är ”dead man walking”,,,som inte har insikt i sitt kommande öde .
Citera
2022-06-25, 10:46
Medlem
Citat:
Det är ju precis det de gjorde 2014 och framåt. Även om Maidan var en form av statskupp.

Nja vad Maidan var finns det ju delade meningar om. I Japans fall så ockuperade USA Japan efter WWII, skrev japans grundlag och såg till att kommunisterna blev försvagade.
Citera
2022-06-25, 10:47
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Uppenbarligen så har de inte haft avsedd effekt! Förutom i de riktigt rikas fickor de som tjänar mest på höjda priser..

Det är klart dom har effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in