Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Kina, Indien mfl har ju snarare lierat sig mer med Ryssland nu än tidigare. Det går aldrig att lita på stormakter, ej heller på USA vilket Ukraina nu bittert får erfara. Positionering utrikespolititiskt är en fråga om realpolitik inte godtrogenhet.
Var finns vinsten? Det får du fråga Putin om. Var fanns för övrigt vinsten med USAs krig i MÖ?
Sverige har varit naiva som nedrustat och nu är naiva att tro att NATO ska kompensera för ett bristfälligt försvar.
Jo det gör de säkert MEN de vet att de inte kan lita på Ryssland. Så det är ingen riktig allians. Den liknar mer Axelmakternas under WWII än en riktig allians. Dessutom gör Indien en klassisk dumhet. Matbristen i världen kommer göra världen mer instabil. Två länder som redan har drabbats är Sri Lanka och Pakistan. Jag misstänker att Indien kommer vara tvungna att sända trupper till Sri Lanka inom en nära framtid. Det kan också få Kinas investering i Sri Lanka att gå åt helvete. Dessutom börjar Pakistan närma sig en "failed state" med stormsteg. Då får nog Indierna börja be till sina 1000 gudar om var deras kärnvapen hamnar.
Kina och Indien är ärkefiender.
Sverige har två+en möjligheter.
1 Gå med i NATO
2 Skaffa kärnvapen - Dyrast + riskabelt
3 Låta Finland gå med i NATO och stanna utanför själv - Mycket Riskabelt
Ur Europas synvinkel har USA varit bästa valet historiskt. Framtiden vet vi mindre om. Men om jag var tvungen välja mellan Kina, Ryssland och USA vet jag att jag skulle välja USA.