• 1
  • 2
2022-02-20, 00:48
Medlem
Jag hoppas jag frågar på rätt ställe.
Jag vill börja med att klargöra att vi alltid har haft dålig ekonomi i min familj och jag har vant mig vid att inte ha speciellt bra koll. Jag är dessutom godtrogen och inte speciellt intelligent.

Mamma och jag köpte morfars hus när han började bli dålig. Vi gjorde detta genom att ta ett lån på Sparbanken på 900.000 :-

För några år sedan var vi tvungna att förstärka en mur mot en av grannarna, mor hade inte en krona över och jag hade 100,000:- från semesterersättningar och liknande från jobb, som var min totala förmögenhet. Muren gick på just 100,000:- så det var jag ensam som fick betala den.

I somras så blev villan så tillslut såld,
Köpeskilling 3,100,000:- (3.1miljoner)
Sparbankslånet på 821,500:- löstes (-820k)
Provision till mäklare 86,000:- (-86k)
Handpenning från köparen 310,000:- (-310k)
Totalt skulle vi få 1,885,974:- (1.9miljoner) (2,2 med handpenningen)

Mor och jag ägde villan 50/50.

I samband med försäljningen så sa mor att hon skulle betala all skatten för försäljningen, men också att köparen skulle sätta in pengarna till min mor så skulle hon skicka min del vidare till mig. Detta för att det inte skulle bli så mycket "krångel".

Min fråga nu är, med tanke på skatt och allt skit, hur kan det komma sig att den summa jag fick var 410,000:-. Hon beskrev överföringen som "lån+mur"
Min åsikt är att min mor är ett praktarsle till rövhål som forsatt att utnyttja sina barn och spottar mig i ansiktet genom att blåsa mig på en halv miljon.

Men frågan är om jag helt enkelt missat att det är skatt på försäljningen eller någonting som äter upp en så enorm bit. ?
Jag ringde upp och frågade om hon skämtade med mig eller vafan det var frågan om. Hon skulle visa mig hur hon räknat osv, men hon hann inte den veckan utan skulle återkomma veckan efter.

Jag var deprimerad redan innan allt detta så jag hade inga planer på att leva längre än till augusti, sen har jag skjutit fram det datumet några gånger, så det är därför jag inte har varit på henne om pengarna. Jag tror inte hon vet att jag fått kopia av mäklaren med alla summor, och att hon därför tror sig kunna ljuga mig rakt upp i ansiktet som hon har gjort under hela min uppväxt.
Citera
2022-02-20, 01:03
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Ja du. Knepigt.

Jag hade gjort såhär:
Låt henne inget veta om papper
Spela in samtalet när hon berättar om alla siffror (spela in hennes lögner alltså)
Fråga specifika frågor där hon kan ljuga.
Fråga även typ "har du pappret framför dig just nu eller?" bara för att hon ska på inspelning bekräfta att hon har pappret framför sig så hon inte kan påstå att hon mindes fel
Osv

Sätt dig sedan ned och kontrollera, spela upp samtalet och jämför med de papper du har.

Om det är så att hon blåljuger, konfrontera sedan henne snyggt och lägg fram bevisen.
Fortsätter hon så gör en polisanmälan.

Vet inte hur lagen med sånt här fungerar, men om ni står som 50/50 på huset och ena parten ljuger för den andra så kan man ju tycka att ett brott begåtts. Om det nu är så det är så har du ju redan samlat in en drös med bevis genom det inspelade samtalet.

Är väl det bästa du kan göra.
Citera
2022-02-20, 01:07
Medlem
4yoonlys avatar
Låter som din mor hade andra skulder som blev betalda innan du fick din del...
Citera
2022-02-20, 01:08
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkonomiskSomMona
J
Mor och jag ägde villan 50/50.
.
På vilket sätt kan duu beviisa det?
Citera
2022-02-20, 01:14
Medlem
Hamleyss avatar
Var huset registrerat som ditt med 50%?
Har du en god relation med din mamma?

400k är för lite hur man än räknar
Citera
2022-02-20, 01:14
Japp, kärringen blåste dig. Har din mor skulder/KFM i hasorna?
Citera
2022-02-20, 02:05
Medlem
Max3xs avatar
Du kommer att få betala din del av reavinstskatten inom 2 år, såvida hon inte redan placerat rätt belopp på ditt skattekonto. Det du kan göra är att dra mamma till tingsrätten men har hon inte dina pengar kvar finns det inte så mycket de kan göra. Isf får du glädjas åt att din mamma gjort en bra affär.
Citera
2022-02-20, 02:40
Medlem
Efter vinstskatt och mäklararvode ska ni ha 770.000:- vardera bara från husförsäljningen. Sedan ska din mor betala dig 100.000:- för pengarna du la ut för muren. Alltså ska du ha fått 870.000 och inte 400.000.

Gällande sista biten: Snälla ta inte livet av dig. Det är en permanent lösning på ett tillfälligt problem. För sanningen är ju den att du alltid kan må bättre.
Citera
2022-02-20, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Efter vinstskatt och mäklararvode ska ni ha 770.000:- vardera bara från husförsäljningen. Sedan ska din mor betala dig 100.000:- för pengarna du la ut för muren. Alltså ska du ha fått 870.000 och inte 400.000.

Ska hon i det fallet inte snarare betala 50 000 för muren, så att de har delat på kostnaden?
Citera
2022-02-20, 04:13
Medlem
Vilket anskaffningsvärde är det på huset? Det avgör vad vinsten är. Gjordes köpet som någon form av gåva gäller din morfars anskaffningsvärde. Kolla med skatteverket vad som har blivit in betalt i skatt på ditt konto så att du inte drabbas av någon negativ överraskning. Du räknar av handpenningingen I ditt exempel, har ni redan fått ut den?

Vinst 3000000,antar anskaffningsvärde noll och endast avdrag för muren. Skatt - 660000.
Vinst 2100000. Betalade ni 900000 och avdrag för muren. Skatt - 462000.

Köpeskilling 3100000
Lån - 821500
Mäklare. - 86000
Skatt. - 660000 (värsta möjliga)

Pengar över = 1532500

Av detta ska du ha 100000 för muren och sedan ska ni dela på resterande 1432500. Du ska med andra ord ha 816250 under förutsättning att skatten är betald. Är den inte det ska du ha 330000 till. Har du fått din del av handpenningen tidigare så ska du dra av den delen

Tänk på att skatten tas upp på deklarationen för året som försäljningen gjordes.

Ta ett samtal med mäklaren om hur skatten har hanterats och vilken summa som har betalats ut. Mäklaren bör kunna hjälpa till med en uträkning av vad du ska få. Ta det gärna skriftligt eller spela in samtalen. Tjata inte på mäklaren i onödan om mäklaren behövs som vittne.

Hur godkände du att alla pengar från försäljningen skulle gå till din mor?

Kontrollera vad som är betalt i skatt.
Citera
2022-02-20, 07:04
Bannlyst
Sorgligt, väldigt sorgligt att man använder lurad och mor i samma mening, förslagsvis konsulterar du en jurist som är utbildad i sådana här saker, det kommer bli bättre än om du vänder dig till Flashback, å andra sidan kanske ”lurad-mor-Flashback” säger någonting om någonting…
Citera
2022-02-20, 09:46
Medlem
Utan att ens orka räkna på det ser man ju att du ska ha iaf minst det dubbla. Du är tokblåst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in