Citat:
Ursprungligen postat av
Rutigmonster
Har ännu en fråga, helt ny på detta som ni kanske märker. Försöker göra så mycket research jag kan.
När det kommer till PCT behandling är det samma taktik vad man än tar för preparat? Alltså vänta tills ens testo nivåer återgår till det normala sen köra PCT i x antal veckor?
Om jag ska testa en kur vill jag ju såklart skydda mig mot saker som gyno osv.
Yes, du ska vänta tills din test går tillbaka till före-kur nivåer innan du startar PCT ELLER vänta 5 halveringstider för substansen du använde från och med sista injektionen så att du kan garantera det mesta verkande substansen har lämnat (metaboliter är kvar längre men de gör inte mycket). Egentligen eftersom det är din första kur och inte är så lång så tycker jag inte att du behöver tänka alltför djupt på PCT, det bör räcka att köra i någon månad eller mer. Jag kör bara med hur många piller jag får av nolva, clomid och förstås HCG, vilket är det klassiska sättet att köra med.
Om du vill, kan du även införa HCG 250-500iu tre gånger i veckan under hela kursens gång för att bibehålla storlek/funktion på testiklarna så att din PCT inte behöver vara längre för att återställa storleken. Sedan under PCT kör du HCG igen.
Om du är rädd för gyno, jag rekommenderar att du tänker på detta innan du startar:
- kolla estrogenvärde och kroppsfett som start. Är de högre från början så kan du behöva vara extra varsam med att kontrollera aromatisering. Jag gör det genom att skjuta test varje dag, alltså dela upp veckodosen i 7, så att det blir en mer plan kurva och kroppen inte aromatiserar en stor "bolus" samt inte konverterar mycket till DHT och samtidigt kraschar dina SHBG-nivåer.
- Använd INTE AI förbestämt eller i förebyggande syfte. Östrogen är extremt viktigt för den är kortfattat hjärt- och kärlskyddande, hjälper med glykogen och styrka, och är neuroprotektiv via att balansera neurosteroider mm. Använd AI endast vid känningar för gyno.