• 1
  • 2
2006-06-18, 23:41
Medlem
Nu har jag och polarn bestämt oss för att göra det: att hämta en helpall öl från Tyskland. Billigast möjliga - på kortast möjliga tid.

Man måste ju ha ordentligt med pilsner inför midsommar, eller hur?

Det vi har till förfogande är min fina lilla bil och en lagom stor släpkärra (och en pressenning).

Ni grabbar (och tjejer) som har lite erfarenhet av den här sortens uppdrag: hur gick ni tillväga? Åkte ni någon färja, eller körde ni raka vägen? Vilken butik är billigast och mest lättillgänglig när man väl är nere i Tyskland? Vad låg priserna på?
Citera
2006-06-19, 01:21
Medlem
INGEN som har några erfarenheter att dela med sig av?
Citera
2006-06-19, 15:17
Medlem
roadtrip Stockholm-Heiligen Hafen

1. kolla maxlast på bil+släp
2. Kolla pass
3. kolla http://sa06001042.eseller.dk/Default.aspx för att se om det finns billig öl som tilbud. Om du inte är någon stor finsmakare tar du hansa export på sky utan pant

Då till resan
Åk till helsingborg om ni har släp, bara bil sticker ni till malmö.
ta e47:an mot rödby
åk på färjan
när färjan anlöper Puttgarden åker ni förbi första byn som heter Burg och kör vidare till Heiligen Hafen där finns samma butiker men inte så mycket bussar.
bunkra det ni kan på Sky,Calles,Lidl,Aldi, se för f-n till att de säljer öl utan pant annars blir det dyrt.
Sen åker ni hem samma väg. Efter att ni kontrollvägt bilen på däckcentret i heiligen hafen.

Lycka till och glöm inte ta en fin digitalbild och skicka till Per nuder....
Citera
2006-06-19, 15:21
Medlem
Tack JORP!
Citera
2006-06-19, 18:31
Medlem
Treutans avatar
Hur vet man om det är utan pant? Är ju inte så att tyskarna är några höjdare på svenska eller engelska.
Citera
2006-06-19, 18:48
Medlem
Jag var och handlade öl i något stort köpcentrum utanför Flensburg för drygt en vecka sedan. Där fick jag i alla fall fylla i någon lapp med mina personuppgifter och antingen passnummer eller körkortsnummer för att slippa panten. Jag antar att det fungerar likadant på alla ställen i Tyskland.
Citera
2006-06-19, 20:01
Medlem
Pant på tyska ölburkar

Lidl och jag tror även Aldi tillåter inte att man
som svensk tar burkarna över gränsen och lovar att
inte föra dom tillbaka till Tyskland.
Men Calles och SKY samt pennymarkt gjorde iallafall det för en månad sen
Behöver du sen snaps till midsommar kan jag rekommendera Gorch Fock en mycket god akvavit.

Lycka till och vad du än gör överlasta inte ekipaget blir både dyrt och tråkigt.
Citera
2006-06-19, 22:55
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treutan
Hur vet man om det är utan pant? Är ju inte så att tyskarna är några höjdare på svenska eller engelska.

Så illa är det inte, för det första så snackar alla yngre duglig engelska och för det andra så skulle det vara negativt för butikerna i det området att inte ha folk som snackar engelska med tanke på att det kommer så mycket ölköpare från Sverige och Danmark.
Citera
2006-06-20, 08:11
Medlem
Är det inte olagligt att införa burkar utan pant till Sverige?

Bara en fråga såhär på på moorgonkvisten.

Jag har ju hört att det är olagligt för all att inför burkar utan pant till Sverige... Är ju antagligen bara ett fjantigt försök att stoppa en del av den fria handel som råder inom EU.
Sen vet jag ju inte hur mycket öl man egentligen får ta med sig. Funderar ju starkt på att beställa den här pallen med Mariestads från någon av Spritbutikerna online. Jag skulle kunna bygga ett eget hem av alla flak med öl.

57 st flak med 24 burkar i varje 5700 kr typ, och frakten blir typ 3000. Priset per burk är då typ 7 kr. Skulle vara fett hursomhelst.
Citera
2006-06-20, 08:27
Medlem
Mr Coffees avatar
Polaren åkte nyss med bil + släp Sthlm -> Tyskland -> Sthlm och de klarade sig fin fint...ända till Södertälje. Där svänger en tull-bil ut framför dem på motorvägen och fäller upp en skylt på taket där det står "Follow Me". Visserligen lyckades de övertyga tjänstemannen att den stora lasten med öl inte skulle säljas vidare utan var för privat bruk. Tipset här är bara att man är inte helt safe bara för att man klarat första kontrollen, tydligen kollas regnr och kollas även på andra platser.
Citera
2007-08-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianO
Jag var och handlade öl i något stort köpcentrum utanför Flensburg för drygt en vecka sedan. Där fick jag i alla fall fylla i någon lapp med mina personuppgifter och antingen passnummer eller körkortsnummer för att slippa panten. Jag antar att det fungerar likadant på alla ställen i Tyskland.
Istället för att starta en helt ny tråd(som garanterat skulle blivit låst med hänvisning att söka) så testar jag att bumpa denna istället.

Är det någon som vet var man får tag i dessa lappar som ChristianO nämner?
Ligger de lite överallt i butikerna eller är man tvungen att fråga efter dem i kassan?
Citera
2007-08-05, 23:59
Medlem
Dunbar72s avatar
På Calles och Bordershop finns dom i butikerna.
Du kan skriva ut en hemma och fylla i om du vill, länk:
http://www.border-shop.dk/Docs/Borde...terklaring.pdf

/Dunbar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in