• 1
  • 2
2022-02-16, 23:48
Medlem
BAB7s avatar
I den här tråden tänkte jag vi skulle diskutera vilka verktyg, tillbehör och reservdelar som är bra att ha med när vi är ute och kör med våra elbilar, både i vardagen och på längre resor.

Saker som kan vara till fördel och hjälp i olika situationer, såväl vid körning, vid laddning och om något oförutsett inträffar.

I min elbil har jag alltid med mig:
- schuko-laddkabel
- typ 2 laddkabel (endast vid längre turer)
- startkablar
- bogseringslina
- bogseringsögla
- extra glödlampor (2 st)
- gula varningsvästar (2 st)
- förbandslåda (glöm inte kolla datumstämpel)
- varningstriangel
- extra registreringsskyltar (2 st)
- reg-bevis (blå del)

Diskutera, ge tipps och råd, både till oss som redan kör elbil och till nybörjarna!
Citera
2022-02-16, 23:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I den här tråden tänkte jag vi skulle diskutera vilka verktyg, tillbehör och reservdelar som är bra att ha med när vi är ute och kör med våra elbilar, både i vardagen och på längre resor.

Saker som kan vara till fördel och hjälp i olika situationer, såväl vid körning, vid laddning och om något oförutsett inträffar.

- schuko-laddkabel

- startkablar
- bogseringslina
- bogseringsögla
- varningstriangel
- reg-bevis (blå del)

Diskutera, ge tipps och råd, både till oss som redan kör elbil och till nybörjarna!
Det är väl bara dina laddkablar som är specifika för just elbilar, övriga prylar är ju bra i alla bilar, och västar och triangel är dessutom obligatoriska.
Vad ska du ha två extra regskyltar till?
Rubriken nämner dessutom verktyg, men jag ser inga verktyg i din lista, inte t ex ett fälgkors eller en domkraft. Inte heller en elektrisk luftpump, eller ett 'reservdäck på burk'. Får elbilar inte punktering?
Och ingen ficklampa/strålkastare? Ingen spade?
Men bra att du tar med bogserlina och ögla, gissar att det säger en del om dina erfarenheter som elbilsägare
Citera
2022-02-16, 23:58
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

- schuko-laddkabel
- startkablar
- bogseringslina
- bogseringsögla
- varningstriangel
- reg-bevis (blå del)

Jag äger själv ingen elbil men enligt denna text ska du inte bogsera en elbil. Att dra upp den ur en snödriva är kanske ok.
Kanske är det olika på olika elbilar också.

https://alltomelbil.se/hur-bogserar-man-en-elbil/

Vad ska du med extra regskylt till och två stycken dessutom?
Citera
2022-02-17, 00:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är väl bara dina laddkablar som är specifika för just elbilar, övriga prylar är ju bra i alla bilar, och västar och triangel är dessutom obligatoriska.
Vad ska du ha två extra regskyltar till?
Rubriken nämner dessutom verktyg, men jag ser inga verktyg i din lista, inte t ex ett fälgkors eller en domkraft. Inte heller en elektrisk luftpump, eller ett 'reservdäck på burk'. Får elbilar inte punktering?
Och ingen ficklampa/strålkastare? Ingen spade?
Men bra att du tar med bogserlina och ögla, gissar att det säger en del om dina erfarenheter som elbilsägare

Två extra reg-skyltar har jag alltid liggande längst ner i bagaget, de kan komma till användning om de andra skyltarna blir skadade eller stulna, tex när man är utomlands.

Fälgkors och domkraft har jag inte med, att hissa upp en elbil med domkraft är ett riskfyllt uppdrag, risken är att du skadar batteriet om du sätter domkraften på fel ställe, och då är du 200.000 kronor fattigare..
Vid punktering gäller min assistansförsäkring i hela europa.
Spade har jag aldrig haft i någon bil.
Ficklampa har jag i mobilen.
Citera
2022-02-17, 00:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag äger själv ingen elbil men enligt denna text ska du inte bogsera en elbil. Att dra upp den ur en snödriva är kanske ok.
Kanske är det olika på olika elbilar också.

https://alltomelbil.se/hur-bogserar-man-en-elbil/

Vad ska du med extra regskylt till och två stycken dessutom?

Bara att föra växelspaken i neutral (N) sen kan man bogsera en Renault ZOE hur långt man vill utan problem.

Vissa andra (felkonstruerade) elbilar som tex tesla tål inte att bogseras utan att de riskerar gå sönder, men på många andra elbilar funkar det lika bra att bogsera som med ZOE.
Bäst är att alltid läsa först i bilens instruktionsbok.

Extra reg-skyltar har jag alltid liggande i bagaget om de andra blir skadade eller stulna, tex när man är utomlands.
Citera
2022-02-17, 08:58
Medlem
Varför krångla till det,en elbil är ju ingen rymdfärja utan en helt vanlig bil med batterier som drivmedel.
Så man har givetvis, kanske beroende på årstid, det man skall ha i alla bilar typ domkraft, reservdäck eller pump, en bra ljusstarkt ficklampa, första hjälpen, en lina och det obligatoriska som varningstriangel.
Sedan är det bara till o åk.
Citera
2022-02-17, 09:36
Medlem
Citat:
Bara att föra växelspaken i neutral (N) sen kan man bogsera en Renault ZOE hur långt man vill utan problem.

Vissa andra (felkonstruerade) elbilar som tex tesla tål inte att bogseras utan att de riskerar gå sönder, men på många andra elbilar funkar det lika bra att bogsera som med ZOE.
Bäst är att alltid läsa först i bilens instruktionsbok.

Ett lågkvalitetsmärke (som dessutom är franskt) vore totalt orimligt att konstruera som en modern kvlitetsbil likt tesla. Med äldre teknik kan man säkerställa att skräpet kan bogseras till närmste verkstad eller soptipp, vilket som ligger närmast, utan att man behöver engagera assistanskåren. Mycket bra tänkt av spjutspesingenjörerna på Renault
Citera
2022-02-17, 09:41
Medlem
dusugermers avatar
Citat:

- schuko-laddkabel
- startkablar
- bogseringslina
- bogseringsögla
- varningstriangel
- reg-bevis (blå del)

Asså jag är ledsen, men det är olagligt att ha 2 extra regskyltar så du är nog lite ute och cyklar där.
Citera
2022-02-17, 09:42
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Vid punktering gäller min assistansförsäkring i hela europa.

Då behöver du näppeligen startkablar eller bogseringsattiraljer heller, förutsatt att din assistansförsäkring inte är i paritet med bilen du kör.

Som redan nämnts så är allt utom de laddningsspecifika sakerna sånt man har i en vanlig bil med. Härligt också att du istället för att ta till dig av andras förslag, så som spade/skyffel eller ficklampa, bara fnyser bort det. Kul inställning..
Citera
2022-02-17, 09:48
Medlem
Facades avatar
Du har ju mer saker i din bil än vad jag har i min bil från 1971.
Vad tror du ska hända egentligen?
Citera
2022-02-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Asså jag är ledsen, men det är olagligt att ha 2 extra regskyltar så du är nog lite ute och cyklar där.

Själv har jag aldrig några i reserver, men inför varje bilbyte jag gör så beställer jag hem en ny reg-skylt och sätter upp på väggen.

Har nu en hel del reg-skyltar från mina tidigare bilar. En kul grej bara för att komma ihåg sina gamla bilar.
Citera
2022-02-17, 22:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer

Nej, det är det inte din pajas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in