2022-02-17, 22:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Då behöver du näppeligen startkablar eller bogseringsattiraljer heller, förutsatt att din assistansförsäkring inte är i paritet med bilen du kör.

Som redan nämnts så är allt utom de laddningsspecifika sakerna sånt man har i en vanlig bil med. Härligt också att du istället för att ta till dig av andras förslag, så som spade/skyffel eller ficklampa, bara fnyser bort det. Kul inställning..

Vad ska jag med en spade?
Ut och gräva eller?

Grejen med startkablar och bogseringslina är att man slipper sitta och vänta på en bärgare och sen få den transporterad någonstans för vidare åtgärd.
Med startkablar kan ladda upp batteriet och köra vidare direkt, och få i ett nytt batteri, - smidigare.
Med bogserlina samma sak, behöver man bara förflytta bilen ett par km, så går det både snabbare och smidigare att bogsera sen sträckan.
Citera
2022-02-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det är det inte din pajas.
Tror man måste ha ett skäl för att beställa nya skyltar, inte bara köpa för att ha. Sedan är säkert inte lagen knivskarpt skrivet men ett skäl måste nog finnas för att motivera att man vill ha nya skyltar. Men säger man att dom gamla är förstörda eller svårlästa så kanske det räcker. Vet faktiskt inte hur ansökan är formulerad då jag aldrig behövt nya. Har ju redan har en uppsättning regplåtar på bilen och mer behövs ju inte.
Citera
2022-02-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror man måste ha ett skäl för att beställa nya skyltar, inte bara köpa för att ha. Sedan är säkert inte lagen knivskarpt skrivet men ett skäl måste nog finnas för att motivera att man vill ha nya skyltar. Men säger man att dom gamla är förstörda eller svårlästa så kanske det räcker. Vet faktiskt inte hur ansökan är formulerad då jag aldrig behövt nya. Har ju redan har en uppsättning regplåtar på bilen och mer behövs ju inte.

Det är ingen ansökan där du måste motivera något. Du loggar in med bankID på transportstyrelsen.
Väljer ditt fordon och sedan om du behöver extra skylt fram eller bak på bilen.

Inte krångligare än så.
Kostar 69 kr eller nåt sånt för ny skylt, i alla fall för mig när jag beställde en för nån vecka sedan.
Citera
2022-02-18, 16:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

Nej, det behöver du verkligen inte.

Jag brukar beställa nya skyltar var/vartannat år, eftersom man ibland får stenskott eller smårepor på skyltarna, jag vill ha mina reg-skyltar i toppskick, därför.

Du går bara in på transportstyrelsen och skriver in koden som står på ditt blåa reg-bevis, sedan kommer skyltarna per post ett par dagar senare, och efter någon vecka får du ett inbetalningskort på skyltarna, de är inte speciellt dyra heller, har för mig de kostar 90 kr styck.

Något av det värsta jag kan se på en bil, är när skyltarna är slitna eller i dåligt skick, det ser för jävligt ut och jag förstår inte hur man kan köra runt på det viset!
Citera
2022-02-18, 19:37
Medlem
ForzaLeons avatar
62kr för att få en ny registreringsskylt.

Den summan kan de höja rejält.

Helt otroligt att det finns idioter som byter när den fått stenskott eller repor på den.
Citera
2022-02-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Bara att föra växelspaken i neutral (N) sen kan man bogsera en Renault ZOE hur långt man vill utan problem.

Vissa andra (felkonstruerade) elbilar som tex tesla tål inte att bogseras utan att de riskerar gå sönder, men på många andra elbilar funkar det lika bra att bogsera som med ZOE.
Bäst är att alltid läsa först i bilens instruktionsbok.

Extra reg-skyltar har jag alltid liggande i bagaget om de andra blir skadade eller stulna, tex när man är utomlands.

Nog kan du bogsera en Tesla, det blir ungefär samma sak som om du åker i en lång nedförsbacke dvs den regenererar. Men med tanke på det avråder Tesla från detta då det påfrestar på såväl dragfordon som bogseringspunkter. En Zoe skulle tex inte orka särskilt lång sträcka utan att bränna batteriet.
Citera
2022-02-18, 19:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
62kr för att få en ny registreringsskylt.

Den summan kan de höja rejält.

Helt otroligt att det finns idioter som byter när den fått stenskott eller repor på den.

Kör man runt i en fin välputsad bil så vill man väl inte ha en regskylt med stenskott eller andra märke!
Helhetsintrycket är viktigt, därtill hör fina reg-skyltar.
Citera
2022-02-18, 19:45
Medlem
Laddkabel.
Reflexväst har jag oftast också men det är för den behövs i jobbet.
Resten löser man med bilens mobilitetsgaranti.
Inte en chans att jag står och skruvar bil vid vägkanten. Byter inte ens ett hjul om det skulle vara punktering. Har jag inte gjort de senaste 20 åren.
Citera
2022-02-18, 19:53
Medlem
Prostreet32s avatar
Jag har i min elbil:

Laddkabel
Reflexväst
Varningstriangel
Honda EU 22L elverk
Bensindunk med 5L bensin
Varningslampa av modell: https://www.ahlsell.se/external-asse...g?preset=large
Citera
2022-02-18, 19:57
Medlem
Fettsugnings avatar
Om denna tråd är signifikant för elbilsförare så stärker det min uppfattning om att ni bör jobba på Samhall.

I min bensindrivna bil har jag, hör och häpna: bogserlina, varningstriangel och startkablar. Resten av bilens lastförmåga ägnas åt att vara just lastförmåga.
Citera
2022-02-18, 20:46
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Jag har i min elbil:

Laddkabel
Reflexväst
Varningstriangel
Honda EU 22L elverk
Bensindunk med 5L bensin
Varningslampa av modell: https://www.ahlsell.se/external-asse...g?preset=large

Elverk

Det har jag bara ståendes i våran "bug out vehicle"
Citera
2022-02-19, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Om denna tråd är signifikant för elbilsförare så stärker det min uppfattning om att ni bör jobba på Samhall.

I min bensindrivna bil har jag, hör och häpna: bogserlina, varningstriangel och startkablar. Resten av bilens lastförmåga ägnas åt att vara just lastförmåga.

Denna tråd är på intet sätt signifikant för någon annan än TS...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in