Om den av SVT anlitade Kovan Alshawish.
SVT igår:
https://www.svt.se/kultur/jo-riktar-...t-journalister
Citat:
SVT-reportern Kovan Alshawish var på plats vid polishuset i Rinkeby tillsammans med sin kollega för att fotografera klippbilder till ett inslag. Då kom flera poliser fram till honom och hindrade honom från att filma och höll kvar honom på platsen.
– De började ifrågasätta vem jag var och varför jag var där, säger han.
Han visade sitt pressleg och visade dem bilen med SVT-logotypen där hans kollega satt och förklarade att de skulle ta några klippbilder till ett inslag. Poliserna tog tag i hans handleder, tog ifrån honom hans kamera och krävde att få granska innehållet i kameran.
Det som inte helt framgår i den aktuella artikeln här rörande Alshawish är hur han på platsen i Rinkeby uppträdde språkligt och beteendemässigt gentemot poliserna - visst, det är delvis är en annan fråga, men man kan undra och spekulera lite.
För han pratar i sina inslag hos SVT Stockholm idag 2023 fortfarande såsom han gjorde tidigare, på det sätt han tidigare omdiskuterats och refererats till i denna Flashbacktråd. Inte så sällan hör man nästan inte vad han säger. Det kan ju mer handla om personens säregna stil, jag vet inte. Men vissa gånger den här journalisten ställt frågor i inslag har han samtidigt som man direkt inte hör vad han uttrycker (kommunicerar med egen satsmelodi och brytning) låtit på gränsen till småaggressiv eller pushig och ställt frågor med mer eller mindre agiterad ton. Om Kovan nu också agerade, pratade så gentemot polisen i Rinkeby och, för att försvara sig, vägrade lyda deras order kanske man kan förställa sig att polisen på nåt sätt reflexmässigt agerade extra hårt mot Alshawish?
Skulle vara intressant att höra honom prata live när (citatet ur artikeln) "
poliserna tog tag i hans handleder, tog ifrån honom hans kamera och krävde att få granska innehållet i kameran"... Pratade Kovan på sådant sätt att poliserna i all hast inte trodde på att han var journalist utan någon annan ur den lokala befolkningen i Rinkeby?
Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Lyssna på SVTs Kovan Alshawish, andra svt-länken i trådstarten:
(FB) SVT: Mahmod "tvingas" skicka pengar "hem" med muslimskt system som finansierar terror
Tidigare blev det tittarstorm om någon på SVT bröt på skånska. Nu är språkkraven som bortblåsta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Alshawish nämns på Det goda samhället.
När nyheterna måste textas på svenska
https://detgodasamhallet.com/2022/07...as-pa-svenska/
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Visst kan en invandrare kanske tala korrekt svenska trots viss brytning. När det gäller SVT tycker jag dock reportrar etc bör tala korrekt svenska när det gäller grammatik, men helst också gällande uttal.
Varför är detta viktigt? Jo, för utan några riktlinjer för rätt uttal och grammatik, vet folk kanske till slut inte hur de bör tala. Utöver detta att hur svenska talas på SVT överlag ses som "korrekt", gör att det kanske blir mer accepterat att tala hursomhelst. Utöver detta att en reporter eller berättare i ett reportage, har som uppgift att förmedla information helst så att alla som ser det förstår. Kan personen inte göra det bör han inte vara reporter...
Det kan också vara ett problem i skrift då jag tidigare sett alltmer stavfel i tidningar online. Även yngre som skriver på nätet verkar ibland inte behärska språket alls, och försöker skriva fonetiskt. Är detta vanligt? Ja, tyvärr men hoppas majoriteten av dessa är barn eller invandrare...