2022-07-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Alshawish nämns på Det goda samhället.

När nyheterna måste textas på svenska
https://detgodasamhallet.com/2022/07...as-pa-svenska/

Visst kan en invandrare kanske tala korrekt svenska trots viss brytning. När det gäller SVT tycker jag dock reportrar etc bör tala korrekt svenska när det gäller grammatik, men helst också gällande uttal.

Varför är detta viktigt? Jo, för utan några riktlinjer för rätt uttal och grammatik, vet folk kanske till slut inte hur de bör tala. Utöver detta att hur svenska talas på SVT överlag ses som "korrekt", gör att det kanske blir mer accepterat att tala hursomhelst. Utöver detta att en reporter eller berättare i ett reportage, har som uppgift att förmedla information helst så att alla som ser det förstår. Kan personen inte göra det bör han inte vara reporter...

Det kan också vara ett problem i skrift då jag tidigare sett alltmer stavfel i tidningar online. Även yngre som skriver på nätet verkar ibland inte behärska språket alls, och försöker skriva fonetiskt. Är detta vanligt? Ja, tyvärr men hoppas majoriteten av dessa är barn eller invandrare...
Senast redigerad av Snobird 2022-07-26 kl. 11:11.
Citera
2022-07-26, 12:21
Medlem
Det värsta med detta är ju att SVT inte längre blir en folkbildare så som de var förr. Förr kunde man lära sig svenska genom att se på TV - idag går det inte längre och ingen kommer framgent ha ett fungerande språk.
SVT skjuter sig själva i foten när de gör så här. De går från relevanta till irrelevanta.
Citera
2022-10-06, 16:53
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag är lättad över att jag inte är ensam om att tycka att dessa personer som Hibombo borde gått klart svenskakursen.

En annan på SVT som blivit bättre med sitt uttal är hon meteorologen Diana. Är en klar förbättring mot när hon började dyka upp för att prata om väder.
Citera
2023-03-24, 02:15
Medlem
Om den av SVT anlitade Kovan Alshawish.

SVT igår: https://www.svt.se/kultur/jo-riktar-...t-journalister
Citat:
SVT-reportern Kovan Alshawish var på plats vid polishuset i Rinkeby tillsammans med sin kollega för att fotografera klippbilder till ett inslag. Då kom flera poliser fram till honom och hindrade honom från att filma och höll kvar honom på platsen.

De började ifrågasätta vem jag var och varför jag var där, säger han.

Han visade sitt pressleg och visade dem bilen med SVT-logotypen där hans kollega satt och förklarade att de skulle ta några klippbilder till ett inslag. Poliserna tog tag i hans handleder, tog ifrån honom hans kamera och krävde att få granska innehållet i kameran.
Det som inte helt framgår i den aktuella artikeln här rörande Alshawish är hur han på platsen i Rinkeby uppträdde språkligt och beteendemässigt gentemot poliserna - visst, det är delvis är en annan fråga, men man kan undra och spekulera lite.
För han pratar i sina inslag hos SVT Stockholm idag 2023 fortfarande såsom han gjorde tidigare, på det sätt han tidigare omdiskuterats och refererats till i denna Flashbacktråd. Inte så sällan hör man nästan inte vad han säger. Det kan ju mer handla om personens säregna stil, jag vet inte. Men vissa gånger den här journalisten ställt frågor i inslag har han samtidigt som man direkt inte hör vad han uttrycker (kommunicerar med egen satsmelodi och brytning) låtit på gränsen till småaggressiv eller pushig och ställt frågor med mer eller mindre agiterad ton. Om Kovan nu också agerade, pratade så gentemot polisen i Rinkeby och, för att försvara sig, vägrade lyda deras order kanske man kan förställa sig att polisen på nåt sätt reflexmässigt agerade extra hårt mot Alshawish?
Skulle vara intressant att höra honom prata live när (citatet ur artikeln) "poliserna tog tag i hans handleder, tog ifrån honom hans kamera och krävde att få granska innehållet i kameran"... Pratade Kovan på sådant sätt att poliserna i all hast inte trodde på att han var journalist utan någon annan ur den lokala befolkningen i Rinkeby?
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Lyssna på SVTs Kovan Alshawish, andra svt-länken i trådstarten: (FB) SVT: Mahmod "tvingas" skicka pengar "hem" med muslimskt system som finansierar terror

Tidigare blev det tittarstorm om någon på SVT bröt på skånska. Nu är språkkraven som bortblåsta.
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Alshawish nämns på Det goda samhället.

När nyheterna måste textas på svenska
https://detgodasamhallet.com/2022/07...as-pa-svenska/
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Visst kan en invandrare kanske tala korrekt svenska trots viss brytning. När det gäller SVT tycker jag dock reportrar etc bör tala korrekt svenska när det gäller grammatik, men helst också gällande uttal.

Varför är detta viktigt? Jo, för utan några riktlinjer för rätt uttal och grammatik, vet folk kanske till slut inte hur de bör tala. Utöver detta att hur svenska talas på SVT överlag ses som "korrekt", gör att det kanske blir mer accepterat att tala hursomhelst. Utöver detta att en reporter eller berättare i ett reportage, har som uppgift att förmedla information helst så att alla som ser det förstår. Kan personen inte göra det bör han inte vara reporter...

Det kan också vara ett problem i skrift då jag tidigare sett alltmer stavfel i tidningar online. Även yngre som skriver på nätet verkar ibland inte behärska språket alls, och försöker skriva fonetiskt. Är detta vanligt? Ja, tyvärr men hoppas majoriteten av dessa är barn eller invandrare...
Senast redigerad av Nattavisen 2023-03-24 kl. 02:19.
Citera
2023-03-24, 02:41
Medlem
Något existensberättigande ska de ha. Inte långt kvar nu.
Citera
2023-03-24, 19:27
Medlem
Mad monks avatar
Är någon förvånad?
Citera
2023-03-24, 19:51
Medlem
Ytterligare ett skäl att lägga ner Svt.
De verkar destruktivt och emot Svenska värderingar.
Citera
2023-10-20, 21:31
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BristolBane
Jag behöver knappast nämna att Abduls svenska är inte helt felfri.

För att vara sån så började jag undra om du är stockholmare där. "... att Abduls svenska inte är ..." låter modersmålstalare för mig annars.
Citera
2023-10-23, 12:07
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Helt otroligt det som sker på svt.

Invandrarsvenskan bör kriticeras på samma sätt som vad som hände om man på 80-talets gymnasielektioner i engelska uttalade engelska med svenskt tonfall.
Citera
2023-10-23, 12:25
Medlem
I Danmark är det inte tillåtet för de som bryter att arbeta med barn. Du skall tala felfri danska utan brytning om du vill jobba på tex dagis. Danska araber talar därför ofta utan brytning. I malmö begriper man knappt vad dagis personalen säger. Svenska barn börjar bryta istället och låter sedan som byfånar resten av sitt liv.

Ser man på BBC är dessa alla de så oerhört viktiga PK-färgerna på människohudarna representerade men blundar man talar de PERFEKT riks-engelska.

SVTs agerande påminner om nåt slags infantilt Mengele experiment på svenska folket. Om de har stöd för sina teorier av inkvoterade som talar dålig svenska så måste dessa vetenskapliga rön publiceras och tydliggöras. Inte som nu på rent känslomässiga grunder.

Jag hävdar att SVTs ledning i denna fråga är DN-skadade som är ute och seglar och inte begriper verkligheten och att de tar avstånd från psykologisk vetenskap. SVT måste visa upp deras vetenskapliga rön och material om fördelarna med att anställa araber som inte kan tala ordentlig svenska och ofta inte begriper svenska värderingar eller vet ens vad ABBA är.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-10-23 kl. 12:31.
Citera
2023-10-23, 17:44
Medlem
Countrycurrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BristolBane
SVT hedrar folkkäre Ingvar Oldsberg med ett reportage spikat av Abdul Hibombo från Uganda. Jag behöver knappast nämna att Abduls svenska är inte helt felfri. SVT försvarar sig med att invandrare har rätt till sin egen bristfälliga och ofta felaktiga svenska. Skattepengar skall således cementera detta missförhållande för att på sikt göra det till normalförhållandet. Kan vi låta oss nöja oss med detta? Vem är kommunikatören Vendela som man förnekar existerar? När är det nog?
Se artikel: https://samnytt.se/svt-kritiseras-fo...tt-eget-sprak/

Då är det betydligt värre ställt med det svenska språket på Aftonbladet och Expressen, och där är det ändå journalistutbildade svenskar som formulerar sig och stavar som neddrogade och internetskadade tonåringar.
Citera
2025-09-21, 23:46
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Törs garantera att hörselnedsättningar inte har att göra med hur slö hjärna man har. Reporten i det diskuterade fallet talade i min mening tillräckligt bra svenska för uppdraget. Vad du menar med frågan om det är en mänsklig rättighet att vara nyhetsuppläsare på SVT får du utveckla.

Hörselnedsättning och ålder gör givetvis att det blir betydligt svårare att förstå språk som inte är normalt. Du verkar dock vara en woke-retard i övrigt så det är förståeligt att du inte förstår hur saker fungerar.
Senast redigerad av Fojos 2025-09-21 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in