2022-02-12, 16:28
Medlem
SVT skriver en snyfthistoria om Mahmod, som varje månad skickar upp till 1500 kronor till familj i Syrien.

SVT: Mahmod skickar pengar via Hawala: ”Är tvungen”
Mahmod jobbar på en restaurang och varje månad när han får lön måste han skicka pengar till familjen i Syrien för att de ska överleva.

Han använder sig av det internationella transaktionssystemet Hawala.

Totalförsvarets forskningsinstitut skriver 2020:
FOI Memo 7362

Hawala har sedan sent 1990-tal identifierats som en stor utmaning inom terrorismfinansiering och
organiserad brottslighet. Trots omfattande lagstiftning och regleringar på internationell och nationell
nivå har det visat sig vara mycket svårt att effektivt komma åt hanteringen

Hawala – arabiska för ”överföring” – är kompatibel med islamisk lag och har därigenom fått stor spridning i muslimska länder

betydande oro har förekommit kring hawala som överföringskanal för terrorfinansiering.

Även efter Islamiska statens territoriella sammanbrott förefaller hawala fortsatt vara en fortsatt viktig del i dess finansieringsmodell.

Det ska sägas att SVT har skrivit om det muslimska systemet för att överföra pengar, som används av kriminella och terrorister:
SVT: SVT förklarar: Detta är Hawala-systemet
Hawalasystemet har bland annat använts av kriminella grupper i en penningtvätthärva på ett växlingskontor på Södermalm i Stockholm

Kovan Alshawish

Den här tråden handlar dock om SVTs skildring av Mahmoud , som "måste" skicka pengar med Hawala för att "familjen i Syrien ska öveleva".

Vad säger ni om SVTs inslag? Vore det relevant att berätta mer om Mahmods bakgrund, hur han kommit till Sverige och hur mycket han kostat svenska skattebetalare? Vore det rimligt att ifrågasätta varför han i första hand inte betalar tillbaka till svenska skattebetalare när han uppenbarligen har pengar över?

Vilken faktakontroll har SVT gjort att Mahmod "måste" skicka pengar till familjen i Syrien för att "de ska överleva"?

Vore det rimligt att SVT ifrågasätter varför han använder ett system som IS använder för att finansiera terrorism?

Vore det rimligt att SVT ifrågasätter varför detta inte togs upp som ett problem av dem själva och svenska politiker redan innan det geniala beslutet att öppna Sveriges gränser togs?
Citera
2022-02-12, 16:44
Medlem
Det är nog fråga om semantik. Typ "Nä, nu måste jag få en öl!" eller "Jag måste bara fixa håret."

Men om min jättestora familj bodde i Syrien så skulle jag kanske också känna att jag är beredd att avstå en del av min lön, för många har det nog ganksa kärvt där.
Syrien har världsrekord i befolkningstillväxt. Innan kriget sexfaldigade man sin befolkning på bara 50 år. Och till allas förvåning så räckte inte maten längre till. Nu måste man importera 80% av alla livsmedel.

Bristen på mat och arbete var ju själva orsaken till att folk blev aggresiva, gick med i någon gruppering och började förinta varandra. Just så som befolkningens storlek alltid reglerats genom tiderna.
Om nu bara alla "goda" kunde låta bli att blanda sig i.
Citera
2022-02-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är nog fråga om semantik. Typ "Nä, nu måste jag få en öl!" eller "Jag måste bara fixa håret."
Inte alls. Det är en fråga om SVT att medvetet försöker anspela på känslor med denna typ av formuleringar.

Citat:
Men om min jättestora familj bodde i Syrien så skulle jag kanske också känna att jag är beredd att avstå en del av min lön, för många har det nog ganksa kärvt där.
Hur kopplar du det till trådens diskussionsämne? Menar du att det är SVTs jobb att dra snyfthistorier för att hjälpa Mahmod och därmed bidra till att han skickar pengar via ett system som enligt FOI finansierar terrorism?
Citera
2022-02-12, 18:04
Medlem
buddy99s avatar
Citat:

Syrien har världsrekord i befolkningstillväxt. Innan kriget sexfaldigade man sin befolkning på bara 50 år. Och till allas förvåning så räckte inte maten längre till. Nu måste man importera 80% av alla livsmedel.

Bristen på mat och arbete var ju själva orsaken till att folk blev aggresiva, gick med i någon gruppering och började förinta varandra. Just så som befolkningens storlek alltid reglerats genom tiderna.
Om nu bara alla "goda" kunde låta bli att blanda sig i.
Remitteringar, det dolda biståndet är något man blundar för.
Citera
2022-02-12, 18:13
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Remitteringar, det dolda biståndet är något man blundar för.
Ja nog är det märkligt att medier inte problematiserar penningtvättlagens bisarra konsekvenser för gemene svensk, och att myndigheterna låter hawalasystemet fortsätta. Kanske borde medierna nformera om hur svensken kan skapa sitt egna insynsskyddade hawalasystem.
Citera
2022-02-12, 18:27
Bannlyst
Nejmen oj då. Så invandrare betalar dubbel skatt..

Lustigt. För jag hör sossar diskutera hur det går runt då precis alla pengar faktiskt stannar i landet.

1500 per skalle.. Som går till att finansiera islams framfart och krigsföring mot andra länder. O sen på det dessutom terrorism.

"såg det inte komma." ?
Citera
2022-02-12, 18:39
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Ja nog är det märkligt att medier inte problematiserar penningtvättlagens bisarra konsekvenser för gemene svensk, och att myndigheterna låter hawalasystemet fortsätta. Kanske borde medierna nformera om hur svensken kan skapa sitt egna insynsskyddade hawalasystem.
Förmodligen är man livrädda att stöta sig med kung Abdullah som väl håvar in storkovan på svennes besparingar.
Citera
2022-02-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
"Bidrar till terrorism". Tjoflöjt.
Hela din tråd är ju ett antagande med hyperboler. Notera att den snart är i papperskorgen.

Fast inte TS som påstår utan FOI och SVT. Engelska wikipedia har flera källor också.
Troligare din kommentar till papperskorgen än trråden.
Citera
2022-02-12, 21:42
Medlem
Citat:
Om terrorister använder Swish, är det ett vapen för terrorister då?

Jag är nationell i grunden, men jag har jobbat en hel del skitjobb i mina dagar tillsammans med afghaner (riktiga, inga jävla hazarer) och syrianer, de skickar hem pengar till sina familjer som de tjänat ihop på skattebetalda pengar. Jag kan tycka så här: jag skänker inte min morsa med fattigpension 1500:-/månad i Sverige, men de skickar hem motsvarande som räcker bra mycket längre. Spela roll vilket jävla system de använder. Det är skattade pengar, precis som när nån dum jävel köper en trampolin på Amazon för 15 lax.

Men va fan, varför sitter du och försvarar hawala för? Du tror det är typ som swish?
Citera
2022-02-12, 21:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Men va fan, varför sitter du och försvarar hawala för? Du tror det är typ som swish?
försvarar och försvarar. jag har själv bankkonton i flera länder, paypal är jävligt krångligt och överföring kostar pengar, plus att man inte alltid vill att sverige ska veta vad jag har för tillgångar.
det är sån jävla moralpanik när ett system funkar för vissa, och det använts till något specifikt. Då är det plötsligt systemet som sponsrar Isis o s v. Kan ni inte hålla flera tankar i huvudet samtidigt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawala
Citera
2022-02-12, 21:57
Bannlyst
Citat:
försvarar och försvarar. jag har själv bankkonton i flera länder, paypal är jävligt krångligt och överföring kostar pengar, plus att man inte alltid vill att sverige ska veta vad jag har för tillgångar.
det är sån jävla moralpanik när ett system funkar för vissa, och det använts till något specifikt. Då är det plötsligt systemet som sponsrar Isis o s v. Kan ni inte hålla flera tankar i huvudet samtidigt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawala

När han kommer till Sverige så ber han om hjälp igenom att få pengar. Dessa ska gå till mat och hus så han ska kunna bo här och arbeta.

Han tar en del av dessa pengar och skickar dem sen direkt utomlands.

Tror du det är han eller vi som kommer få arbeta hårdare för att betala tillbaka det där?

"Kan ni inte hålla flera tankar i huvudet samtidigt?"

Frågan är om det är så att inte du kan det.

Det är ett sätt att dränera ett land på pengar.

Vi kan göra såhär. Eftersom du uppmuntrar till det här, så kan vi strypa pengarna som han tar utav mig. Så får jag lite mer pengar att leva med.
Och sen kan han komma direkt hem till dig och fråga dig efter gratis banan.

Du o han kan få sköta det där helt själva på sidan.

Så kan du ge han en cykel också. För han behöver ta sig till jobbet och försörja hela sin familj. Och det behöver han nått han kan cykla med

Sen när han skaffar en bil. Då kan ju du ge han lite bensinpengar

Sen fixar han en dotter.. O hon behöver gratis smink och mensskydd med.

Nej men oj. nu fick hans mormor lite skulder till kronofogden. Det är lika bra att du är snäll och sätter dig och betalar för den summan där med.

Har du förstått eller ska jag fortsätta?
Senast redigerad av HBMorantis 2022-02-12 kl. 22:06.
Citera
2022-02-12, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Varför har han valt Sverige för? Ingen bett honom att komma hit. Varför gör myndigheterna så lite för att stänga ner Hawala för? Det är ingen ifrån Syrien som har asyl skäl i Sverige.
Kanske för att det är det lättaste landet att komma till? Om du inte tycker det är positivt så kritisera politikerna men hur är det konstigt att någon som behöver komma iväg från ett dåligt land väljer landet som är lättast att bli insläppt i?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in