• 1
  • 2
2022-02-13, 14:32
Medlem
slagskotts avatar
Jag är totalt blank vad gäller ide på mat till sambon imorgon, trist nog är jag hemma med en knäskada så då måste jag manna upp mig till att laga någonting, tänkbar tidspunkt vid ca 16:30.

En möjlig apetizer toast skagen men sen blir jag helt tom, vi har fulla frysboxar med älg, kyckling, svamp, kräftor, räkor och fisk - trots detta får jag inte ihop det.
Har varit iväg hela helgen på fest och ätit som en gud och jag tror att vi båda skulle uppskatta en lätt måltid, tacksam för tips
Citera
2022-02-13, 14:35
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag är totalt blank vad gäller ide på mat till sambon imorgon, trist nog är jag hemma med en knäskada så då måste jag manna upp mig till att laga någonting, tänkbar tidspunkt vid ca 16:30.

En möjlig apetizer toast skagen men sen blir jag helt tom, vi har fulla frysboxar med älg, kyckling, svamp, kräftor, räkor och fisk - trots detta får jag inte ihop det.
Har varit iväg hela helgen på fest och ätit som en gud och jag tror att vi båda skulle uppskatta en lätt måltid, tacksam för tips
Kör pasta med kräftor. Lite saffran, grädde och vitlök och det blir kanon.
Citera
2022-02-13, 14:55
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Kör pasta med kräftor. Lite saffran, grädde och vitlök och det blir kanon.

Kokar man in grädde/saffran/kräftor tillsamman med pastan eller blir den förstörd då ?
Citera
2022-02-13, 15:11
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Kokar man in grädde/saffran/kräftor tillsamman med pastan eller blir den förstörd då ?
Nej såsen gör du separat. Den häller du sedan över pastan.
Citera
2022-02-13, 15:42
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:

Släng ihop quesedillas, supergott
Citera
2022-02-13, 17:21
Bannlyst
Citat:

Vad är det för delar av älgen?
Tjälknöl känns ju trevligt så här års.

Och minimalt med jobb om du har svårt att ta dig runt.
Citera
2022-02-13, 19:20
Medlem
tastass avatar
Är det något fel på "alla hjärtans dag"?
Citera
2022-02-13, 20:10
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Vad du än gör när du använder kräftor eller räkor: lägg i dom precis innan servering, inget annat! Annars får du lika sega kräftor/räkor som när du steker en icke-tempererad köttbit (=skosula)
Citera
2022-02-13, 20:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Gör en paella och sedan en kycklingsallad. Lite vitt till det.
Citera
2022-02-14, 00:06
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad är det för delar av älgen?
Tjälknöl känns ju trevligt så här års.

Och minimalt med jobb om du har svårt att ta dig runt.

Har en hel älg så jag har precis allt
Citera
2022-02-14, 05:59
Bannlyst
Citat:
Har en hel älg så jag har precis allt

Då är ju tjälknöl en kanonrätt ikväll.
Passar klockrent efter en skagen också.
Citera
2022-02-14, 12:00
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Då är ju tjälknöl en kanonrätt ikväll.
Passar klockrent efter en skagen också.
Håller helt med cdec här, jättegott, väldigt enkelt men känns lyxigt och dessutom att ta av det man har, win-win!
Alternativt göra en älgentrecote med något gott tillbehör, t.ex. svampsås (optimala såsen till älg) och jordärtskockspuré, eller blomkålsmos med Västerbottenost i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in