2022-10-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du har inte läst domen, märker jag. De gjorde samma sak med kristendomen.

PS. När jag pluggade i USA så fanns det en historielärare som körde med ett liknande grepp. När han lärde ut om inbördeskriget i USA så fick alla skriva ett brev som om de vore slavägare från södern som skrev till sin släkting i norr, och försvara slaveriet. Han var skolans populäraste lärare, hans kurser fylldes upp direkt, och det var köer långt ut i korridoren för att få komma med.

Givetvis inte bara p.g.a. den uppgiften, utan för att han var en väldigt bra lärare överlag. Men det blev aldrig någon sak över den uppgiften, trots att han var verksam vid en skola i ett väldigt vänstervridet område.

Jag gjorde något liknande mellan 10 och 15 år efter krigsslutet, om andra världskriget. Det är liksom inte något nytt att låta barn få sätta sig in i andras situation genom rollspel, lekar och brevskrivande.
Citera
2022-10-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
"Katerina Janouch har gjort gällande att hon skrivit artiklarna i ett journalistiskt syfte
men inte på sådant sätt att de pressetiska reglerna ska gälla. Tingsrätten anser dock att
det inte går att helt bortse från de pressetiska reglerna eftersom artiklarna publicerats i
ett magasin och att artiklarna fått stor spridning inte minst med hänsyn till att Katerina
Janouch bara på Twitter har ca 56 800 följare."

Men väntas nu, har hon skydd under ansvarig utgivare eller inte? Hon har publicerat i ett magasin. Ett magasin bör ha en ansvarig utgivare.

Sedan kan jag inte fatta hur om kan vara så korkad som hon är och resonerar som hon gör. För hon vill väl hellre följa de pressetiska reglerna och ta ett tryckfrihetsmål än att ställas till svars för brott mot GDPR och brottsbalken, för envar får inte twittra ut personuppgifter. Det fick man inte göra under PUL heller.
Citera
2022-10-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Faktum är att man GÖR likadant i historia- och samhällsundervisningen i samma årskurs. Man kan få skriva brev hem om man är ett barn i någon tidsepok. Man kan få skriva om hur man har det och lever under en viss period. Skansen har en hel skola för det här ändamålet.

Nej, det var inte bara Islam. Man skriver såhär med alla religioner. Faktum är också att läraren en TVUNGEN att sjunga psalmer och läsa och skriva bibeltexter enligt kursplanen.

Exakt, och någon vecka innan hade man i den här klassen alltså gjort exakt samma sak fast med kristendom.
Då blev det inga klagomål från den här föräldern, eller någon annan förälder eller någon artikel från Janouch.

Janouch har dessutom beskrivit det som övergrepp och indoktrinering av barnen.
Hon har inte på ett sakligt sätt beskrivit vad som hänt utan framhävt det som om läraren försökt tvinga på barnen islam.
Citera
2022-10-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det går alldeles utmärkt att lära sig om andra religioner utan att göra det på det sättet. Ska man göra likadant på historielektionerna tycker du? Med nazism och kommunism? "Jag är nazist. Året är 1940. Jag hatar judar. Jag älskar min fuhrer, Adolf Hitler". Dessutom var det bara islam man gjorde så med, inga andra religioner.

Varför argumenterar du om en dom du uppenbarligen inte ens har läst?
Ur domen:
Veckan före hade barnen haft lektion i kristendom. Även då fick barnen skriva
påhittade brev om att de var kristna. Breven skrevs i jagform. Barnen undervisades
även om symboler och högtider varvid klassen fick vara med om påskfirande. Alla
deltog oavsett vilken religion barnen har.

De hade alltså gjort exakt samma typ av uppgift bara veckan innan fast då med Kristendom.
Citera
2022-10-03, 21:43
Medlem
Citat:
Men väntas nu, har hon skydd under ansvarig utgivare eller inte? Hon har publicerat i ett magasin. Ett magasin bör ha en ansvarig utgivare.

Sedan kan jag inte fatta hur om kan vara så korkad som hon är och resonerar som hon gör. För hon vill väl hellre följa de pressetiska reglerna och ta ett tryckfrihetsmål än att ställas till svars för brott mot GDPR och brottsbalken, för envar får inte twittra ut personuppgifter. Det fick man inte göra under PUL heller.

Som jag förstår det är det inte ett magasin med ansvarig utgivare, det är mer som en personlig hemsida/blogg med en del som är ungefär som ett magasin/en tidning.
Citera
2022-10-03, 21:47
Medlem
Citat:
Som jag förstår det är det inte ett magasin med ansvarig utgivare, det är mer som en personlig hemsida/blogg med en del som är ungefär som ett magasin/en tidning.

Okej, så hon var verkligen dum nog att ha en tidskrift eller en blogg utan ansvarig utgivare. Ja då får man ju tämligen skylla sig själv. Då kan hon ju inte ens säga Bu till en privatperson utan att bli åtalad för det. Pul var här starkare än GDPR då PUL medgav att envar kunde publicera personuppgifter i löpande text om det var av journalistiskt syfte. Men GDPR har inte det undantaget.

Sedan kan man ändå inte skriva som hon gjorde, men hon hade suttit säkrare i båten om det vore ett tryckfrihetsmål än nu när det blev ett allmänt brottmål.
Citera
2022-10-03, 21:50
Medlem
Citat:
Okej, så hon var verkligen dum nog att ha en tidskrift eller en blogg utan ansvarig utgivare. Ja då får man ju tämligen skylla sig själv. Då kan hon ju inte ens säga Bu till en privatperson utan att bli åtalad för det. Pul var här starkare än GDPR då PUL medgav att envar kunde publicera personuppgifter i löpande text om det var av journalistiskt syfte. Men GDPR har inte det undantaget.

Sedan kan man ändå inte skriva som hon gjorde, men hon hade suttit säkrare i båten om det vore ett tryckfrihetsmål än nu när det blev ett allmänt brottmål.

Stämmer bra.
Citera
2022-10-03, 23:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Faktum är att man GÖR likadant i historia- och samhällsundervisningen i samma årskurs. Man kan få skriva brev hem om man är ett barn i någon tidsepok. Man kan få skriva om hur man har det och lever under en viss period. Skansen har en hel skola för det här ändamålet.

Nej, det var inte bara Islam. Man skriver såhär med alla religioner. Faktum är också att läraren en TVUNGEN att sjunga psalmer och läsa och skriva bibeltexter enligt kursplanen.

Vilket skitsnack du kommer med. Vi gjorde inget av det när jag gick i skolan. Och hur kommer det sig då att ingen annan skola genomför lektioner på detta viset? Nej, det var inte alla religioner. Man hoppade över judendomen, hinduism och buddhism.
Citera
2022-10-03, 23:15
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nej det var folkvalda politiker, alltså offentliga personer.
Trolljägarna namnger väl inte personerna, och har någon av dessa personer anmält för förtal?

Nej, långt ifrån alla var folkvalda politiker.
Citera
2022-10-03, 23:19
Medlem
Citat:
Vilket skitsnack du kommer med. Vi gjorde inget av det när jag gick i skolan. Och hur kommer det sig då att ingen annan skola genomför lektioner på detta viset? Nej, det var inte alla religioner. Man hoppade över judendomen, hinduism och buddhism.

Givetvis genomför andra skolor lektioner på samma sätt, det är en undervisningsmetodik i samhälle, historia och religion. Nej, man hoppar inte över någon religion då alla dessa måste med.
Citera
2022-10-03, 23:20
Medlem
Citat:
Nej, långt ifrån alla var folkvalda politiker.

Jo det var politiker som namngavs. Och än en gång, blev det anmält?
Förtal går inte under allmänt åtal som du kanske vet(eller ja troligen inte men nu vet du).
Citera
2022-10-03, 23:24
Medlem
Citat:

Hur vet du att det inte gjorts med de religionerna? Du har ingen aning(det framgår inte någonstans), du trodde ju att det bara gjorts med Islam trots att det står i domen att man gjort samma sak med kristendom veckan innan.

Ta och läs igenom domen innan du kommenterar ytterligare och återvänd sedan med juridiska argument till varför du anser att domen är felaktig, om du fortfarande gör det efter att du läst och förstått domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in