2022-10-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Målet mot Janouch prövades inte av någon jury.

Ok, så hon är med andra ord inte journalist då hon inte publicerade under en ansvarig utgivare. Hon bär då inte heller något grundlagsskydd och därför är dina argument helt värdelösa.
Citera
2022-10-03, 13:49
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Detta kan knappast räknas som yttrandefrihet att hänga ut en lärare på det sättet. En lärare är en anställd, det är rektorn som ansvarar för personalen.

Även om jag själv inte delar lärarens agerande, så håller jag med åtalet mot Katerina. Detta är förtal.

Går man ut som förkunnare av Islam som denna lärare gjort så är man per automatik en offentlig person då man förkunnar en specifik religion. dvs ungefär som en präst som om den kräver att någon skriver under på att de tillhör kristus.

Förkunnar man en religion och arbetar aktivt för att sprida en religion, dessutom i sitt yrke som lärare så ÄR man offentlig. Läraren är dessutom lärare dvs en offentlig syssla där man inför elever sprider "kunskap". I detta fallet felaktig kunskap som inte ens tillhör den Svenska läroplanen.
Citera
2022-10-03, 15:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ok, så hon är med andra ord inte journalist då hon inte publicerade under en ansvarig utgivare. Hon bär då inte heller något grundlagsskydd och därför är dina argument helt värdelösa.

Journalist är ingen skyddad titel och en roll med speciella befogenheter. Vem som än rapporterar om något journalistiskt är en journalist. Journalister i grundlagsskyddade medier har ingen speciell rätt att förtala någon som går utöver den vanliga rätten att uttrycka sig.

Journalistikens frihet att yttra sig bygger helt och hållet på den generella rätten att yttra sig.

Janouch har alltså oavsett vad samma rättigheter som Expressens chefredaktör. Hon behöver inte ha utgivningsbevis. Tingsrätten sysslar alltså med godtycke och olikhet inför lagen.
Citera
2022-10-03, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Inte det minsta. Den här domen är en ren fars. Det är inte Janouchs fel att läraren fick mottaga hat och hot. Det enda hon gjorde var att beskriva att läraren gav sina elever en kontroversiell skoluppgift.
Det är inget kontroversiellt med uppgiften, utan den finns i olika former i massor av skolor.

Det handlar inte om en trosbekännelse, utan de får berätta om religioner, ur en annan människas perspektiv. Det är alltså ett berättargrepp och har inget med religionen att göra. Däremot är det bra ur ett pedagogiskt perspektiv att använda sig av denna metod. Det gör lärandet både roligare och djupare.

Ni som aldrig öppnat en bok eller tänker längre än näsan räcker förstår jag inte greppar konceptet.
Citera
2022-10-03, 16:26
Medlem
Citat:
Journalist är ingen skyddad titel och en roll med speciella befogenheter. Vem som än rapporterar om något journalistiskt är en journalist. Journalister i grundlagsskyddade medier har ingen speciell rätt att förtala någon som går utöver den vanliga rätten att uttrycka sig.

Journalistikens frihet att yttra sig bygger helt och hållet på den generella rätten att yttra sig.

Janouch har alltså oavsett vad samma rättigheter som Expressens chefredaktör. Hon behöver inte ha utgivningsbevis. Tingsrätten sysslar alltså med godtycke och olikhet inför lagen.

Fel. Rakt fel.

Ett utgivningsbevis ger (tyvärr, för så ska de inte vara) en ansvarig utgivare rätten att publicera personuppgifter i en mer utvidgad roll än vad envar har. Envar har den generella rätten att publicera en tidskrift eller text, bild etc. Men eftersom GDPR gäller före Tryckfrihetsordningen behöver journalisten ha ett utgivningsbevis framför sig för att kunna publicera personuppgifter på internet. Förr, i PUL, kunde journalister skriva personuppgifter i flytande text, men det kan de inte nu utan utgivningsbevis.

I och med grundlagsskyddet har även tidningar en starkare rätt att sprida missaktning mot någon än vad envar har. Det på grund av att det just krävs två instanser för att få en ansvarig utgivare dömd för förtal.

Så, en tidning likt Expressen har bra mycket starkare skydd än en "journalist" som sprider missaktning på en blogg.

Sedan är yttrandefriheten begränsad i lag, väldigt hårt. Så att gömma sig bakom yttrandefriheten i det här fallet är ganska skralt.
Citera
2022-10-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det är inget kontroversiellt med uppgiften, utan den finns i olika former i massor av skolor.

Det handlar inte om en trosbekännelse, utan de får berätta om religioner, ur en annan människas perspektiv. Det är alltså ett berättargrepp och har inget med religionen att göra. Däremot är det bra ur ett pedagogiskt perspektiv att använda sig av denna metod. Det gör lärandet både roligare och djupare.

Ni som aldrig öppnat en bok eller tänker längre än näsan räcker förstår jag inte greppar konceptet.

Hysch! Jag som hade så roligt i tråden. Sluta förstöra med sann fakta!

Att "Fader Vår" och "Trygga Räkan" länge har spelat upp i allsköns poplåtar klagar moderatorn inte på, men så fort en unge skriver ett brev i en bok, ja då är det minsann en trosbekännelse.
"Fader vår" är kristendomens trosbekännelse.
Citera
2022-10-03, 17:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det var inte privatpersoner, det var politiker, dessa är offentliga personer.
En lärare är inte en offentlig person.

Detta att lärare inte är offentlig person tas upp i beaktande i domen:
"ju större allmänintresse som en uppgift har, desto mer får den enskilde tåla i fråga om
granskning och spridning av uppgiften. Generellt sett får en offentlig person tåla mer
än gemene man.
"
[Läraren] är inte någon offentlig person och hon ska därmed inte i högre grad
än gemene man behöva tåla granskning. Tingsrätten anser inte att hon som lärare ska
tåla mer än andra.

Jo. Det var privatpersoner. Likadant i Aschbergs program trolljägarna är det också privatpersoner som hängs ut. De som hängdes ut kunde knappast räknas till offentliga personer.
Citera
2022-10-03, 18:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt att lära sig om andra religioner utan att göra det på det sättet. Ska man göra likadant på historielektionerna tycker du? Med nazism och kommunism? "Jag är nazist. Året är 1940. Jag hatar judar. Jag älskar min fuhrer, Adolf Hitler". Dessutom var det bara islam man gjorde så med, inga andra religioner.
Du har inte läst domen, märker jag. De gjorde samma sak med kristendomen.

PS. När jag pluggade i USA så fanns det en historielärare som körde med ett liknande grepp. När han lärde ut om inbördeskriget i USA så fick alla skriva ett brev som om de vore slavägare från södern som skrev till sin släkting i norr, och försvara slaveriet. Han var skolans populäraste lärare, hans kurser fylldes upp direkt, och det var köer långt ut i korridoren för att få komma med.

Givetvis inte bara p.g.a. den uppgiften, utan för att han var en väldigt bra lärare överlag. Men det blev aldrig någon sak över den uppgiften, trots att han var verksam vid en skola i ett väldigt vänstervridet område.
Citera
2022-10-03, 18:44
Medlem
Citat:
Jo. Det var privatpersoner. Likadant i Aschbergs program trolljägarna är det också privatpersoner som hängs ut. De som hängdes ut kunde knappast räknas till offentliga personer.

Nej det var folkvalda politiker, alltså offentliga personer.
Trolljägarna namnger väl inte personerna, och har någon av dessa personer anmält för förtal?
Citera
2022-10-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Går man ut som förkunnare av Islam som denna lärare gjort så är man per automatik en offentlig person då man förkunnar en specifik religion. dvs ungefär som en präst som om den kräver att någon skriver under på att de tillhör kristus.

Förkunnar man en religion och arbetar aktivt för att sprida en religion, dessutom i sitt yrke som lärare så ÄR man offentlig. Läraren är dessutom lärare dvs en offentlig syssla där man inför elever sprider "kunskap". I detta fallet felaktig kunskap som inte ens tillhör den Svenska läroplanen.

Ditt inlägg visar exakt varför det är förtal, du har uppenbarligen ingen som helst aning om vad som skett i lektionsrummet utan tror att läraren har försökt indoktrinera eleverna och förkunnat en viss religion.
Du har gått på Janouch hetsande och OSANNA beskrivning.

För övrigt är en lärare INTE en offentlig person.
Citera
2022-10-03, 19:18
Medlem
Citat:

Janouch vill både ha och äta "journalist kakan".
Hon anser att hon är journalist men tycker inte att de pressetiska reglerna gäller henne.
Hon vet mycket väl att det hon gjorde bryter mot de pressetiska reglerna.
Från domen
"Katerina Janouch har gjort gällande att hon skrivit artiklarna i ett journalistiskt syfte
men inte på sådant sätt att de pressetiska reglerna ska gälla. Tingsrätten anser dock att
det inte går att helt bortse från de pressetiska reglerna eftersom artiklarna publicerats i
ett magasin och att artiklarna fått stor spridning inte minst med hänsyn till att Katerina
Janouch bara på Twitter har ca 56 800 följare."

Du har rätt i att en journalist inte har en större rätt att förtala någon.
Dock är det så att bedömningen om något utgör förtal är annorlunda om information sprids av journalistiskt syfte eller för att bara utsätta någon för missaktning.
Det är en del av försvarbarhetsprövningen.
Senast redigerad av Aramir2 2022-10-03 kl. 19:23.
Citera
2022-10-03, 21:17
Medlem
Citat:
Det går alldeles utmärkt att lära sig om andra religioner utan att göra det på det sättet. Ska man göra likadant på historielektionerna tycker du? Med nazism och kommunism? "Jag är nazist. Året är 1940. Jag hatar judar. Jag älskar min fuhrer, Adolf Hitler". Dessutom var det bara islam man gjorde så med, inga andra religioner.

Faktum är att man GÖR likadant i historia- och samhällsundervisningen i samma årskurs. Man kan få skriva brev hem om man är ett barn i någon tidsepok. Man kan få skriva om hur man har det och lever under en viss period. Skansen har en hel skola för det här ändamålet.

Nej, det var inte bara Islam. Man skriver såhär med alla religioner. Faktum är också att läraren en TVUNGEN att sjunga psalmer och läsa och skriva bibeltexter enligt kursplanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in