2022-02-11, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Passande nick lol.
Har jag ftt det om bakfoten eller r det inte s att om man skuldsanerat i 5 r och inte lyckats betala av skulderna s skriver man av resterande?
Svrt att stta mig in i din sits, men om jag anstrnger mig fr trdens skull s skulle jag personligen hitta ett jobb dr arbetsgivaren r en lite rafflig typ som gr med p att fakturera en strre portion av lnen till ett AB dr jag inte sjlv str som gare eller ledamot, men har frtroende fr personen som kontrollerar bolaget.
Redovisa en s lg nettoln som mjligt och bit ihop i 5 r (om jag inte missuppfattat hur det funkar med skuldsaneringen).
Alternativ har du sklart - fly landet (men skra s mycket kapital som mjligt frst).
Eller kanske skaffa dig ett jobb inom crypto dr du fr betalt i tokens

Skuldsanering blir beviljat om man inte har mjlighet att betala av skulden inom verskdlig tid. Som enligt kfm r 15-20 r
Citera
2022-02-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtotallyfucked
Polisanmlan r gjort och jag ska komplettera med uppgifter kring vilka ln det gller. Men troligen har det ingen betydelse. Tror ansvaret fortfarande ligger hos individen trots psykoser och snt. Ska kolla med en jurist fr att vara sker.

Du kan ha rtt till jurist via din hemfrskring gratis eller dr du betalar 20% av totalen i "sjlvrisk", var frsiktig med att bara slnga dig p telefonen och ringa random jurist, de tar bra betalt fr sina tjnster. Det sista du behver r fler rkningar. Svrt dilemma, men kommunens ekonomiska rdgivare r gratis...brja dr och beta av problem i nummerordning frn viktigast till mindre viktigt.

Men kolla med ditt frskringsbolag om du kan f hjlp av ekonomiutbildad jurist frst, ibland gller hemfrskringen endast advokatkostnader i renden om fastigheten/lgenheten (och ibland inte alls). Men KOLLA upp detta genom att ringa dem.

Tyvrr lever vi i ett land dr brottsoffer r frvare och kriminella r brottsoffer. Det r en sjuk vrld...Ska jag vara helt rlig och g efter egna erfarenheter s lr bevisbrdan falla p dig, och man kommer gra allt fr att sticka hl p din berttelse. Men fan....kr p och jag hoppas att jag har fel, men du kommer att f kmpa.

Se bara till att du inte faller in i maniskt beteende igen som du skrivit om innan, hll huvudet kallt. Ta inte p dig mer n du klarar psykiskt. Du har ett jobb att skta med, det fr inte falla fr att du gr "all in" i skuldproblematiken. Nr du r p jobbet kommer det att vara sknt fr huvudet att jobba med annat, du fr annat att tnka p.
Citera
2022-02-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Du kan ha rtt till jurist via din hemfrskring gratis eller dr du betalar 20% av totalen i "sjlvrisk", var frsiktig med att bara slnga dig p telefonen och ringa random jurist, de tar bra betalt fr sina tjnster. Det sista du behver r fler rkningar. Svrt dilemma, men kommunens ekonomiska rdgivare r gratis...brja dr och beta av problem i nummerordning frn viktigast till mindre viktigt.

Men kolla med ditt frskringsbolag om du kan f hjlp av ekonomiutbildad jurist frst, ibland gller hemfrskringen endast advokatkostnader i renden om fastigheten/lgenheten (och ibland inte alls). Men KOLLA upp detta genom att ringa dem.

Tyvrr lever vi i ett land dr brottsoffer r frvare och kriminella r brottsoffer. Det r en sjuk vrld...Ska jag vara helt rlig och g efter egna erfarenheter s lr bevisbrdan falla p dig, och man kommer gra allt fr att sticka hl p din berttelse. Men fan....kr p och jag hoppas att jag har fel, men du kommer att f kmpa.

Se bara till att du inte faller in i maniskt beteende igen som du skrivit om innan, hll huvudet kallt. Ta inte p dig mer n du klarar psykiskt. Du har ett jobb att skta med, det fr inte falla fr att du gr "all in" i skuldproblematiken. Nr du r p jobbet kommer det att vara sknt fr huvudet att jobba med annat, du fr annat att tnka p.

Komiskt nog r min mor jurist och snart advokat. Hon har skert massa resurser och kollegor som vet mycket. Mste bara vga ppna upp mig kring detta, det r s jvla overkligt vad som har hnt.

Frn vad jag vet s r frsta samtalet gratis med jurister i alla fall. Men ska se ver mina mjligheter att f tillgng billigare eller gratis.

Detta hller mig p full stress varje dag, har mardrmmar regelbundet. Att styrketrna hjlper vldigt mycket. Mste hlla emot suget att knarka nu, kommer spra ltt i denna sits.

Kring psyket och snt s har jag remiss till vuxenpsykiatrin fr utredning samt ADHD utredning snart avklarad.
Citera
2022-02-11, 23:50
Medlem
Har inte hunnit lsa hela trden, s kanske upprepar en del.

Har ngot gtt till KFM nnu, eller r det p vg dit? Har du betalningsanmrkning hos KFM sedan tidigare? Frsk undvika till varje pris om det gr, fr om du vl kommit dit r det slut p alternativ frn serisa lngivare.

Ring en mklare (grna kopplad till den bank du har) och sg att du funderar p att slja din lgh. Mklaren kommer d hem till dig och kollar lget, och kommer ge ett muntligt vrde p lgenheten. Sg sedan att du ska tnka p det, skriv inte p ngot. Dr har du en bttre uppfattning n bankens egna (statistiska) vrdering.

Vilken bank har du? Ring banken, boka grna mte om mjligt, frklara lget att du haft ett stkigt frflutet, men nu ska ta tag i det hela. Har du d ftt en bra vrdering p lgh ox, s kanske dom kan hjlpa till. Frutstter att KFM inte r inblandade nnu.

Sg att du kan f en vrdering p 2000 tkr, 85% r 1700 tkr, tveksamt om du br den kalkylen p 28 i ln, men kanske kan ta med en medlntagare, tex frlder?

I ovan exempel har du 300 tkr att betala av blancoln med.

Om hela denna planen skiter sig ska du begra anstnd p amorteringen, mao lgga det amorteringsfritt. Banken brukar kunna ge 1 r i taget.

Beroende p storleken p din lgh br du tnka ver att hyra ut ett rum tillflligt. Har du tex en tva, hyr ut sovrummet och dela av vardagsrum med gardin eller mbler eller liknande dr du sover. Oavsett om det bara blir ngra mnader s kan det ge vldigt bra extra inkomst. Varje hundralapp rknas nu.

Lycka till

Edit: har du mjlighet att sova hos vnner/frldrar ver helger mm kan du alltid testa hyra ut p tex airbnb emellant.
Senast redigerad av MidgetMolester 2022-02-11 kl. 23:52.
Citera
2022-02-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag vet ju inte din situation, men det r vanligt att man har ett bottenln upp till 70% av bostadens vrde, sedan ett toppln (med hgre rnta) p det som verstiger 70 %. Har du tur kan bostadens kade vrde gra att allt blir ett bottenln och du blir av med det dyrare topplnet d det bakas in i ett bottenln.

Eftersom du inte specificerat dina skulder i trden kan ingen hr ge dig helt exakta rd, bara en schysst knuff i rtt riktning. Det kan vara vrt att kolla hur bolnets upplgg r. Du fr terkomma om hur saker och ting ser ut nr du satt dig ner och sorterat upp allt.

Bottenln/toppln avskaffades fr typ 12 r sen. Numera finns bara bottenln upp till 85% och blancoln ver det. https://www.nordea.se/privat/produkt...n/topplan.html
Citera
2022-02-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Bottenln/toppln avskaffades fr typ 12 r sen. Numera finns bara bottenln upp till 85% och blancoln ver det. https://www.nordea.se/privat/produkt...n/topplan.html

Jag kallar det fortfarande fr toppln av gammal vana...men visst du har rtt ven om "kontantinsatsln" eller "blancoln" egentligen r samma sak med ett nytt namn = Lnet som r utver det som verstiger 85% som man inte har rd att pynta som kontantinsats.

Jag skrev dremot fel nr jag skrev 70% i farten, 85% r det som gller !
Senast redigerad av Revolutions 2022-02-12 kl. 00:31.
Citera
2022-02-12, 00:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
- - -
Slj frfan inte din lgenhet som vissa idioter tipsar.

Spontant; sant!

Samtidigt, detta mste fan vara ATH p bostadsmarknaden...

Ett alternativ: slj och ls s mnga ln du kan efter reavinstskatt. Det som r kvar br du kunna lsa med en kredit med rimlig rnta emedan du jobbar.

Bostad? Slagga hos kompisar. Knacka p hos Soc! Jag har sjlv ingen erfarenhet av Soc men enligt hrsgen (missbrukarkretsar p gatan) har de skyldighet att se till att folk har tak ver huvudet. "Hemlsa" svenskar man ser tigga p stan har i 9 fall av 10 blivit utkastade frn ett Soc-boende pga missktt nykterhet. Men, troligtvis hade den hr planen varit betydligt enklare om du hetat Muhammed.
Citera
2022-02-12, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtotallyfucked
Tja, r 25 och har ca 500-600 tkr i skulder blandat mellan olika kreditbolag och en strre bank. Har ftt en del utslag p kronofogden.

Har bokat tid med hjlp inom ekonomi genom kommunen men tnker vl att man kan frga hr ocks.

Har nyligen ftt ett jobb som betalar ca 28 tkr brutto.

Rkningar
2500kr avgift
5500kr amortering+rnta boln
550kr el
700kr csn

9550kr mste betalas och sen typ 1000kr/vecka fr mat/vrigt
13550kr

Har typ 5450kr varje mnad att brnna p skulder. Har ocks en lgenhet som jag kpte fr 1.5mil och r nu vrd 1.7-1.8.

Tror inte jag kommer f ngot ln beviljat fr att samla ihop skulderna s vad ska man gra? Antar att kronan kommer knulla mig om ngra mnader.

Vad r bsta strategin att ta sig an denna sits?

Som alltid: frsta tgrd r att inventera vad du kan gra t situationen, styr upp ekonomin s gott du kan.

Sen om du inte kan f "hopbakningsln" s kan du ju kontakta gldenrerna fr att komma verens om en avbetalningsplan. Jag tror att bde gldenrerna och banker fr den delen r mer bengna att lyssna p dig om du gjort din hemlxa frst.

Kom ihg att gldenrer r inte onda mnniskor - de vill bara ha tillbaks sina pengar.
Citera
2022-02-12, 04:42
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Frmodligen r 12% rnta bttre n vad denna snubbe sitter med. ven om 12% r helt taget ur luften frn din sida Att du inte ftt beviljat ln r ingen referens vi kan utg frn hr.
Freedomfinance r 1 bolag tex dr fr du mellan 12-27% beroende p hur din situation ser ut.
Det kan med andra ord hamna p 12.5% men ven hgre.
Inget r liksom taget ur luften som du sger.
Om du ansker ln p en bank r risken 97% typ PS taget i luften. Men i regel slr alla banker bakut om du har skuldsaldo p kronis.
Det finns en mikroskopisk chans det r om du knner din bankman som kan ta detta med VDN p banken. Efter verlggningar kan det fungera men som jag sger i princip omjligt.
P 80 talet kastade banker ln efter dig det r inte s idag det finns tuffa kriterier fr att ens f lna 10,000.
Citera
2022-02-12, 04:47
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Som jag ser det s har du tv valmjligheter;
Stanna och betala, eller byt land.
Kapitalskulder preskriberas efter tio r. Du mste gra dig oantrffbar s inget preskriptionsavbrott kan ske. Det kan rcka med ett telefonsamtal s brjar det om p dag ett. Ingen svensk folkbokfringsadress dr pminnelser kan skickas.
Du byter land och gr dig onbar, d kan du komma undan, men frst efter tio r.
Och skriv under inga omstndigheter p ngra delgivningshandlingar.
Du vet att kapitalskulder kan frlngas dvs frnyas med kanske?
Det finns liksom INGEN garanti att det ens hjlper dig att du hller dig undan 10 r.
Hur du n vnder p rva s har du den nd bak,
Citera
2022-02-12, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du vet att kapitalskulder kan frlngas dvs frnyas med kanske?
Det finns liksom INGEN garanti att det ens hjlper dig att du hller dig undan 10 r.
Hur du n vnder p rva s har du den nd bak,
Om gldenren inte kunnat ns inom tio r anses skulden preskriberad.
Dessutom avskriver Kronofogden skulder som inte kunnat verkstllas inom tio r.
Garantier kan man nog inte f om ngot hr i vrlden. Dock skulle jag ta chansen om mina skulder vore mig vermktiga.
Citera
2022-02-12, 05:05
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Om gldenren inte kunnat ns inom tio r anses skulden preskriberad.
Dessutom avskriver Kronofogden skulder som inte kunnat verkstllas inom tio r.
Garantier kan man nog inte f om ngot hr i vrlden. Dock skulle jag ta chansen om mina skulder vore mig vermktiga.
Kronis kommer ltt att g till tinget fr att f skulden faststlld kan jag lova dig. Nr det gller ln i regel och trafikskerhetsverket kan du fetglmma sna saker,
Att chansa 10 r fr inget kanske inte r vad TS ska satsa p fr jag nog ppeka.
Dremot konsumtionsskulder ska man kunna f bort under 3 rsperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in