• 1
  • 2
2022-02-11, 14:20
Medlem
Tja, är 25 och har ca 500-600 tkr i skulder blandat mellan olika kreditbolag och en större bank. Har fått en del utslag på kronofogden.

Har bokat tid med hjälp inom ekonomi genom kommunen men tänker väl att man kan fråga här också.

Har nyligen fått ett jobb som betalar ca 28 tkr brutto.

Räkningar
2500kr avgift
5500kr amortering+ränta bolån
550kr el
700kr csn

9550kr måste betalas och sen typ 1000kr/vecka för mat/övrigt
13550kr

Har typ 5450kr varje månad att bränna på skulder. Har också en lägenhet som jag köpte för 1.5mil och är nu värd 1.7-1.8.

Tror inte jag kommer få något lån beviljat för att samla ihop skulderna så vad ska man göra? Antar att kronan kommer knulla mig om några månader.

Vad är bästa strategin att ta sig an denna sits?
Citera
2022-02-11, 14:22
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamtotallyfucked
Tja, är 25 och har ca 500-600 tkr i skulder blandat mellan olika kreditbolag och en större bank. Har fått en del utslag på kronofogden.

Har bokat tid med hjälp inom ekonomi genom kommunen men tänker väl att man kan fråga här också.

Räkningar
2500kr avgift
550kr el
700kr csn

13550kr

Har typ 5450kr varje månad att bränna på skulder. Har också en lägenhet som jag köpte för 1.5mil och är nu värd 1.7-1.8.

Tror inte jag kommer få något lån beviljat för att samla ihop skulderna så vad ska man göra? Antar att kronan kommer knulla mig om några månader.

`

Anlita en skuldsanerare i din kommun är mitt råd
Citera
2022-02-11, 14:27
Medlem
a-mortals avatar
Skaffa extrajobb
Citera
2022-02-11, 15:03
Medlem
Cpt.Spauldings avatar
Men hur mycket lån har du på boendet?
Sälj lägenheten, betala av skitlånen & lär dig av misstagen.
Citera
2022-02-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Skaffa extrajobb
Har sökt extrajobb inom lager och biltvätt. Letar efter mera.
Citera
2022-02-11, 15:13
Medlem
Citat:

Räkningar
2500kr avgift
550kr el
700kr csn

13550kr

Är du hos kronis så blir det inga blancolån (dvs ”samlingslåm”)

Som någon skrev så har du en tillgång i din bostad, sälj den och betala av så mycket så möjligt. Räntor och avgifter på dina ”lån hos banker och kreditinstitut, är en stor risk utifallatt bostadsmarknaden eller ränteläget förändras till det sämre (och det är på sikt det enda som är säkert).
Citera
2022-02-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Spaulding
Men hur mycket lån har du på boendet?
Sälj lägenheten, betala av skitlånen & lär dig av misstagen.

Har 1.4mil i lån och den beräknas vara värd 1.85 mil av banken. Om man säljer med ca 450k vinst, 22% skatt blir det 350k. Fortfarande inte nog för att bli av med skulderna.

Kan inte få ny lägenhet pga betalningsanmärkningar.

Kanske måste ta hjälp av familjen men är inte riktigt redo för att starta en "familje kris".
Citera
2022-02-11, 15:16
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:

Räkningar
2500kr avgift
550kr el
700kr csn

13550kr

Lär dig bygga ett litet hus. Flytta ut på landet om möjligt. Bygg ett hus på 300 k - 500 k beroende på hur kräsen du är (ja det går att bygga hus så billigt, vet ni inte hur man bygger ett hus eller vad saker och ting kostar på landet så möda er inte att skriva), jag byggde mina två hus (60 kvm, vanlig torpargrund) i södra norrland för under 200 k och då lyxade jag till det. Det gäller att planera material och jobb. Kolla på youtube hur man gör och bygg något enkelt och varmt. Sälj lägenheten och bli skuldfri, bo i huset i 5 år och spar pengar, boom nu blev du rik istället för skuldsatt, du kan nu sälja huset för 4 gånger priset och köpa en lägenhet i stan igen om du nu hellre vill det.

Ett annat alternativ är att köpa ett billigt ruckel som inte ens går att renovera, se bara till att el/vatten/avlopp finns, bygga ett hus bredvid och sen riva/elda bråten och få gratis värme samt sälja det som går utav huset. Under själva bygget kan du bo i rucklet
Senast redigerad av Zitilites 2022-02-11 kl. 15:41.
Citera
2022-02-11, 15:39
Medlem
Sonny00s avatar
Vad har du för nettoinkomst?
Citera
2022-02-11, 15:44
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:

Räkningar
2500kr avgift
550kr el
700kr csn

13550kr

RING långivarna och be dem dra tillbaks ansökan från fogden i utbyte mot att du betalar en del av skulden. De vill hellre ha reda cash än en skuldsedel.
Citera
2022-02-11, 15:48
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Har 1.4mil i lån och den beräknas vara värd 1.85 mil av banken. Om man säljer med ca 450k vinst, 22% skatt blir det 350k. Fortfarande inte nog för att bli av med skulderna.

Kan inte få ny lägenhet pga betalningsanmärkningar.

Kanske måste ta hjälp av familjen men är inte riktigt redo för att starta en "familje kris".
Problemet är trolige att kronis troligen kommer att mäta ut din bostad. Ser kronis en möjlighet så finns risken tyvärr, Du sitter inte i säkert bås då kan jag lova dig.
Skatten på 22% behöver du väl inte betala direkt har för mig man kan få uppskov för det.-
Satan skulle kanske överväga att sälja bo i en fet husvagn nu kommer sommaren.
Lurar du familjen och bara håller käften kommer de bli fett efter ett tag när dom kommer på du ljuger eller undanhåller sanningen.
Svårt att veta hur din situation ligger till allt beror på men kronis kanske inte har koll på dig men tro mig dom vaknar snart.
Citera
2022-02-11, 15:50
Medlem
Passande nick lol.
Har jag fått det om bakfoten eller är det inte så att om man skuldsanerat i 5 år och inte lyckats betala av skulderna så skriver man av resterande?
Svårt att sätta mig in i din sits, men om jag anstränger mig för trådens skull så skulle jag personligen hitta ett jobb där arbetsgivaren är en lite rafflig typ som går med på att fakturera en större portion av lönen till ett AB där jag inte själv står som ägare eller ledamot, men har förtroende för personen som kontrollerar bolaget.
Redovisa en så låg nettolön som möjligt och bit ihop i 5 år (om jag inte missuppfattat hur det funkar med skuldsaneringen).
Alternativ har du såklart - fly landet (men säkra så mycket kapital som möjligt först).
Eller kanske skaffa dig ett jobb inom crypto där du får betalt i tokens
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in