2022-02-11, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Passande nick lol.
Har jag fått det om bakfoten eller är det inte så att om man skuldsanerat i 5 år och inte lyckats betala av skulderna så skriver man av resterande?
Svårt att sätta mig in i din sits, men om jag anstränger mig för trådens skull så skulle jag personligen hitta ett jobb där arbetsgivaren är en lite rafflig typ som går med på att fakturera en större portion av lönen till ett AB där jag inte själv står som ägare eller ledamot, men har förtroende för personen som kontrollerar bolaget.
Redovisa en så låg nettolön som möjligt och bit ihop i 5 år (om jag inte missuppfattat hur det funkar med skuldsaneringen).
Alternativ har du såklart - fly landet (men säkra så mycket kapital som möjligt först).
Eller kanske skaffa dig ett jobb inom crypto där du får betalt i tokens

Skuldsanering blir beviljat om man inte har möjlighet att betala av skulden inom överskådlig tid. Som enligt kfm är 15-20 år
Citera
2022-02-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtotallyfucked
Polisanmälan är gjort och jag ska komplettera med uppgifter kring vilka lån det gäller. Men troligen har det ingen betydelse. Tror ansvaret fortfarande ligger hos individen trots psykoser och sånt. Ska kolla med en jurist för att vara säker.

Du kan ha rätt till jurist via din hemförsäkring gratis eller där du betalar 20% av totalen i "självrisk", var försiktig med att bara slänga dig på telefonen och ringa random jurist, de tar bra betalt för sina tjänster. Det sista du behöver är fler räkningar. Svårt dilemma, men kommunens ekonomiska rådgivare är gratis...börja där och beta av problem i nummerordning från viktigast till mindre viktigt.

Men kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få hjälp av ekonomiutbildad jurist först, ibland gäller hemförsäkringen endast advokatkostnader i ärenden om fastigheten/lägenheten (och ibland inte alls). Men KOLLA upp detta genom att ringa dem.

Tyvärr lever vi i ett land där brottsoffer är förövare och kriminella är brottsoffer. Det är en sjuk värld...Ska jag vara helt ärlig och gå efter egna erfarenheter så lär bevisbördan falla på dig, och man kommer göra allt för att sticka hål på din berättelse. Men fan....kör på och jag hoppas att jag har fel, men du kommer att få kämpa.

Se bara till att du inte faller in i maniskt beteende igen som du skrivit om innan, håll huvudet kallt. Ta inte på dig mer än du klarar psykiskt. Du har ett jobb att sköta med, det får inte falla för att du går "all in" i skuldproblematiken. När du är på jobbet kommer det att vara skönt för huvudet att jobba med annat, du får annat att tänka på.
Citera
2022-02-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Du kan ha rätt till jurist via din hemförsäkring gratis eller där du betalar 20% av totalen i "självrisk", var försiktig med att bara slänga dig på telefonen och ringa random jurist, de tar bra betalt för sina tjänster. Det sista du behöver är fler räkningar. Svårt dilemma, men kommunens ekonomiska rådgivare är gratis...börja där och beta av problem i nummerordning från viktigast till mindre viktigt.

Men kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få hjälp av ekonomiutbildad jurist först, ibland gäller hemförsäkringen endast advokatkostnader i ärenden om fastigheten/lägenheten (och ibland inte alls). Men KOLLA upp detta genom att ringa dem.

Tyvärr lever vi i ett land där brottsoffer är förövare och kriminella är brottsoffer. Det är en sjuk värld...Ska jag vara helt ärlig och gå efter egna erfarenheter så lär bevisbördan falla på dig, och man kommer göra allt för att sticka hål på din berättelse. Men fan....kör på och jag hoppas att jag har fel, men du kommer att få kämpa.

Se bara till att du inte faller in i maniskt beteende igen som du skrivit om innan, håll huvudet kallt. Ta inte på dig mer än du klarar psykiskt. Du har ett jobb att sköta med, det får inte falla för att du går "all in" i skuldproblematiken. När du är på jobbet kommer det att vara skönt för huvudet att jobba med annat, du får annat att tänka på.

Komiskt nog är min mor jurist och snart advokat. Hon har säkert massa resurser och kollegor som vet mycket. Måste bara våga öppna upp mig kring detta, det är så jävla overkligt vad som har hänt.

Från vad jag vet så är första samtalet gratis med jurister i alla fall. Men ska se över mina möjligheter att få tillgång billigare eller gratis.

Detta håller mig på full stress varje dag, har mardrömmar regelbundet. Att styrketräna hjälper väldigt mycket. Måste hålla emot suget att knarka nu, kommer spåra lätt i denna sits.

Kring psyket och sånt så har jag remiss till vuxenpsykiatrin för utredning samt ADHD utredning snart avklarad.
Citera
2022-02-11, 23:50
Medlem
Har inte hunnit läsa hela tråden, så kanske upprepar en del.

Har något gått till KFM ännu, eller är det på väg dit? Har du betalningsanmärkning hos KFM sedan tidigare? Försök undvika till varje pris om det går, för om du väl kommit dit är det slut på alternativ från seriösa långivare.

Ring en mäklare (gärna kopplad till den bank du har) och säg att du funderar på att sälja din lgh. Mäklaren kommer då hem till dig och kollar läget, och kommer ge ett muntligt värde på lägenheten. Säg sedan att du ska tänka på det, skriv inte på något. Där har du en bättre uppfattning än bankens egna (statistiska) värdering.

Vilken bank har du? Ring banken, boka gärna möte om möjligt, förklara läget att du haft ett stökigt förflutet, men nu ska ta tag i det hela. Har du då fått en bra värdering på lgh oxå, så kanske dom kan hjälpa till. Förutsätter att KFM inte är inblandade ännu.

Säg att du kan få en värdering på 2000 tkr, 85% är 1700 tkr, tveksamt om du bär den kalkylen på 28 i lön, men kanske kan ta med en medlåntagare, tex förälder?

I ovan exempel har du 300 tkr att betala av blancolån med.

Om hela denna planen skiter sig ska du begära anstånd på amorteringen, mao lägga det amorteringsfritt. Banken brukar kunna ge 1 år i taget.

Beroende på storleken på din lgh bör du tänka över att hyra ut ett rum tillfälligt. Har du tex en tvåa, hyr ut sovrummet och dela av vardagsrum med gardin eller möbler eller liknande där du sover. Oavsett om det bara blir några månader så kan det ge väldigt bra extra inkomst. Varje hundralapp räknas nu.

Lycka till

Edit: har du möjlighet att sova hos vänner/föräldrar över helger mm kan du alltid testa hyra ut på tex airbnb emellanåt.
Senast redigerad av MidgetMolester 2022-02-11 kl. 23:52.
Citera
2022-02-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag vet ju inte din situation, men det är vanligt att man har ett bottenlån upp till 70% av bostadens värde, sedan ett topplån (med högre ränta) på det som överstiger 70 %. Har du tur kan bostadens ökade värde göra att allt blir ett bottenlån och du blir av med det dyrare topplånet då det bakas in i ett bottenlån.

Eftersom du inte specificerat dina skulder i tråden kan ingen här ge dig helt exakta råd, bara en schysst knuff i rätt riktning. Det kan vara värt att kolla hur bolånets upplägg är. Du får återkomma om hur saker och ting ser ut när du satt dig ner och sorterat upp allt.

Bottenlån/topplån avskaffades för typ 12 år sen. Numera finns bara bottenlån upp till 85% och blancolån över det. https://www.nordea.se/privat/produkt...n/topplan.html
Citera
2022-02-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Bottenlån/topplån avskaffades för typ 12 år sen. Numera finns bara bottenlån upp till 85% och blancolån över det. https://www.nordea.se/privat/produkt...n/topplan.html

Jag kallar det fortfarande för topplån av gammal vana...men visst du har rätt även om "kontantinsatslån" eller "blancolån" egentligen är samma sak med ett nytt namn = Lånet som är utöver det som överstiger 85% som man inte har råd att pynta som kontantinsats.

Jag skrev däremot fel när jag skrev 70% i farten, 85% är det som gäller !
Senast redigerad av Revolutions 2022-02-12 kl. 00:31.
Citera
2022-02-12, 00:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
- - -
Sälj förfan inte din lägenhet som vissa idioter tipsar.

Spontant; sant!

Samtidigt, detta måste fan vara ATH på bostadsmarknaden...

Ett alternativ: sälj och lös så många lån du kan efter reavinstskatt. Det som är kvar bör du kunna lösa med en kredit med rimlig ränta emedan du jobbar.

Bostad? Slagga hos kompisar. Knacka på hos Soc! Jag har själv ingen erfarenhet av Soc men enligt hörsägen (missbrukarkretsar på gatan) har de skyldighet att se till att folk har tak över huvudet. "Hemlösa" svenskar man ser tigga på stan har i 9 fall av 10 blivit utkastade från ett Soc-boende pga misskött nykterhet. Men, troligtvis hade den här planen varit betydligt enklare om du hetat Muhammed.
Citera
2022-02-12, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtotallyfucked
Tja, är 25 och har ca 500-600 tkr i skulder blandat mellan olika kreditbolag och en större bank. Har fått en del utslag på kronofogden.

Har bokat tid med hjälp inom ekonomi genom kommunen men tänker väl att man kan fråga här också.

Har nyligen fått ett jobb som betalar ca 28 tkr brutto.

Räkningar
2500kr avgift
5500kr amortering+ränta bolån
550kr el
700kr csn

9550kr måste betalas och sen typ 1000kr/vecka för mat/övrigt
13550kr

Har typ 5450kr varje månad att bränna på skulder. Har också en lägenhet som jag köpte för 1.5mil och är nu värd 1.7-1.8.

Tror inte jag kommer få något lån beviljat för att samla ihop skulderna så vad ska man göra? Antar att kronan kommer knulla mig om några månader.

Vad är bästa strategin att ta sig an denna sits?

Som alltid: första åtgärd är att inventera vad du kan göra åt situationen, styr upp ekonomin så gott du kan.

Sen om du inte kan få "hopbakningslån" så kan du ju kontakta gäldenärerna för att komma överens om en avbetalningsplan. Jag tror att både gäldenärerna och banker för den delen är mer benägna att lyssna på dig om du gjort din hemläxa först.

Kom ihåg att gäldenärer är inte onda människor - de vill bara ha tillbaks sina pengar.
Citera
2022-02-12, 04:42
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Förmodligen är 12% ränta bättre än vad denna snubbe sitter med. Även om 12% är helt taget ur luften från din sida… Att du inte fått beviljat lån är ingen referens vi kan utgå från här.
Freedomfinance är 1 bolag tex där får du mellan 12-27% beroende på hur din situation ser ut.
Det kan med andra ord hamna på 12.5% men även högre.
Inget är liksom taget ur luften som du säger.
Om du ansöker lån på en bank är risken 97% typ PS taget i luften. Men i regel slår alla banker bakut om du har skuldsaldo på kronis.
Det finns en mikroskopisk chans det är om du känner din bankman som kan ta detta med VDN på banken. Efter överläggningar kan det fungera men som jag säger i princip omöjligt.
På 80 talet kastade banker lån efter dig det är inte så idag det finns tuffa kriterier för att ens få låna 10,000.
Citera
2022-02-12, 04:47
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Som jag ser det så har du två valmöjligheter;
Stanna och betala, eller byt land.
Kapitalskulder preskriberas efter tio år. Du måste göra dig oanträffbar så inget preskriptionsavbrott kan ske. Det kan räcka med ett telefonsamtal så börjar det om på dag ett. Ingen svensk folkbokföringsadress där påminnelser kan skickas.
Du byter land och gör dig onåbar, då kan du komma undan, men först efter tio år.
Och skriv under inga omständigheter på några delgivningshandlingar.
Du vet att kapitalskulder kan förlängas dvs förnyas med kanske?
Det finns liksom INGEN garanti att det ens hjälper dig att du håller dig undan 10 år.
Hur du än vänder på röva så har du den ändå bak,
Citera
2022-02-12, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du vet att kapitalskulder kan förlängas dvs förnyas med kanske?
Det finns liksom INGEN garanti att det ens hjälper dig att du håller dig undan 10 år.
Hur du än vänder på röva så har du den ändå bak,
Om gäldenären inte kunnat nås inom tio år anses skulden preskriberad.
Dessutom avskriver Kronofogden skulder som inte kunnat verkställas inom tio år.
Garantier kan man nog inte få om något här i världen. Dock skulle jag ta chansen om mina skulder vore mig övermäktiga.
Citera
2022-02-12, 05:05
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Om gäldenären inte kunnat nås inom tio år anses skulden preskriberad.
Dessutom avskriver Kronofogden skulder som inte kunnat verkställas inom tio år.
Garantier kan man nog inte få om något här i världen. Dock skulle jag ta chansen om mina skulder vore mig övermäktiga.
Kronis kommer lätt att gå till tinget för att få skulden fastställd kan jag lova dig. När det gäller lån i regel och trafiksäkerhetsverket kan du fetglömma såna saker,
Att chansa 10 år för inget kanske inte är vad TS ska satsa på får jag nog påpeka.
Däremot konsumtionsskulder ska man kunna få bort under 3 årsperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in