Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-10, 15:52
  #49
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Man ser väl numret på whatsApp?

Och det numret kan gå till vad som helst.
Citera
2022-02-10, 15:53
  #50
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Kriminella? Eller missade du hela poängen med burnertelefoner + kontantkort?

Jag vet vad de är och vet också hur lätt det är att komma runt.
Citera
2022-02-10, 16:20
  #51
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Så efter att detta genomförts kommer man vara tvungen att ha sitt nummer på eniro? Och man måste köpa ett jävla abonnemang med löpande kostnad fast man knappt använder telefonen?
Nej, något abonnemang måste du inte köpa. Allt fungerar som tidigare och det enda som ändras är att ditt nummer blir synligt på bland annat Eniro.
Citera
2022-02-10, 16:36
  #52
Medlem
HandikappadPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vem använder kontantkort förutom pensionärer

Det går ju att bara köra whatsapp som vilken nigerian som helst

Jag använder kontantkort för att det är förbannat skönt att inte bli kontaktad av försäljare.
Citera
2022-02-10, 16:41
  #53
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nej, något abonnemang måste du inte köpa. Allt fungerar som tidigare och det enda som ändras är att ditt nummer blir synligt på bland annat Eniro.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Såvitt jag vet så kan man vid registreringen av ett kontantkort välja att operatören inte får lämna ut numret till tjänster som Eniro, Hitta med flera. Så är det i alla fall hos Halebop.

Polisen har ju naturligtvis rätt att ta reda på vem som är registrerad på kortet, men det ser jag inga problem med.

Hos Halebop kan man välja att de inte lämnar ut numret till Eniro med flera (åtminstone kunde man det för något år sedan). Vet inte hur det ser ut hos andra operatörer, men de borde ju kunna erbjuda detta.
Citera
2022-02-10, 17:04
  #54
Medlem
Helt tandlös lag är det ju inte. Du kan vara 100 procent anonym med ett oreggat kontantkort på nätet.

Alla ni som skriver vpn och annat skit vet verkligen inte vad ni pratar om.

Ex
plocka ett gratis kontantkort, brukar finnas korgar vid butiker med gratis kort.
Be någon alkis köpa comviq surf åt dig så du inte fastnar på kameror. förslagsvis i någon annan stad

använd en mobil du köpt på blocket kontant som du använder som hotspot.

anonym dator, även köpt anonymt utan koppling till dig + (vpn+tor, för att göra det jobbigare, men inte omöjligt) så är du omöjlig att spåra, dvs slutligen om de lyckas så kommer det ändå bara leda till ett anonymt ip inget mer.

Jag vet inte om kriminella är så smarta att de anonymiserar sig till 100%. De använder hellre tex encro och andra tjänster.


Det intressanta vi bör fokusera på här är vad/vilka de vill komma åt.
Citera
2022-02-10, 17:08
  #55
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hos Halebop kan man välja att de inte lämnar ut numret till Eniro med flera (åtminstone kunde man det för något år sedan). Vet inte hur det ser ut hos andra operatörer, men de borde ju kunna erbjuda detta.
Det är ju bra. Tyvärr verkar det inte fungera på Comviq. Där måste man ha ett abonnemang för att inte synas på Hitta.se och Eniro.se. Typiskt.

Citat:
När du skaffar ett mobilabonnemang hos Comviq är ditt nya nummer alltid hemligt från start och kommer inte att synas hos nummerupplysningen, det vill säga tjänster som till exempel Hitta.se och Eniro.se.

Vill du synas på Eniro och Hitta.se?
Om du vill att ditt nummer ska synas hos nummerupplysningstjänster som hitta.se och eniro.se behöver du logga in på Mitt Konto, eller i appen, gå till inställningar för numret det gäller och välja att ditt nummer ska synas.
Citera
2022-02-10, 17:15
  #56
Medlem
kodapans avatar
Om kriminella kan få tag på automatvapen kan de få tag på SIM-kort. Regeringen sparkar som vanligt nedåt för att det är lättare och bekvämare.

Kanske borde man införa datorkörkort också? I Sverige är det förbjudet att vara kriminell!
Citera
2022-02-10, 17:17
  #57
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Klart det är meningslöst!

En sak är de övergrepp det är när stater implementerar sådant. Men vad värre är är att det är grogrund för politikerförakt och populism. Fler Trump, eller blåbruna i Europa, är det sista vi behöver!
Helt rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Wien
Du har nog missförstått det här.

Det är inte Trump som kräver att du ska registrera ditt kontantkort.
Inte heller är det något "blått" parti.

Det är den rödbrungröna regering som Sverige nu har.

Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Är du ens läskunnig?.
Jag skrev vad det leder till.
Inget annat.

Fy fan vad ni blåbruna är ömtåliga och paranoida.
Vad hände?
8X---

På ämnet:
Det försvårar hemlighetsmakeriet om man rullar runt i fel sänghalm emellanåt.
Att regga sig på sidor som räver *DNA bevis* är ju ändå ett big no-no.
Citera
2022-02-10, 17:25
  #58
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Regeringen skall tydligen idag lägga fram ett förslag om att förbjuda anonyma kontantkort.
En utveckling som i mitt tycke är hemsk. Kriminella kommer alltid kunna köpa kontantkort som inte är kopplade till deras person. Kvar blir vi hederliga medborgare som skall bli än mer övervakade

Vad tycker ni om detta? Bra eller anus?

https://www.friatider.se/oregistrera...-ska-forbjudas
Öppnar ju upp för en marknad för mobiltelefonmålvakter.....
Citera
2022-02-10, 17:26
  #59
Medlem
Bra.
Ska börja bunkra.
Nu kan man tjäna pengar genom att sälja anonyma kontantkort. Tack Staten
Citera
2022-02-10, 17:28
  #60
Medlem
kodapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Bra.
Ska börja bunkra.
Nu kan man tjäna pengar genom att sälja anonyma kontantkort. Tack Staten

Bunkra på du. När förslaget gått igenom sitter du på oanvändbara SIM-kort ifall du inte registrerar dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback