Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Problemet är språken. Visst finns det turkiska, koreanska, japanska och tyska filmer. Men jag förstår inte ett ord. Charmen med hollywood är att man på en svensk nivå kan följa med i dialogerna och se nyanserna i skådespelet. Jag pratar i princip flytande franska men inte ens där kan jag titta på filmer och serier på samma sätt. En stor del av att ha " tränat" på engelska varje dag sen man var 5 år gammal var utbytet man fick av serier och filmer.
Jag tycker på samma sätt att en stor fördel av att jag lärde mig tycka ordentligt, är att jag fick tillgång till de tyska och österrikiska filmerna och TV-serierna! Finns så mycket som är bra: deckarserier, serier om olika räddningsmanskap, familjeserier, läkarserier... Lagom lätt underhållning och inte så WOKE som de amerikanska och svenska motsvarigheterna, även om det tyvärr har nått dit också - särskilt när det gäller kön. Det måste alltid petas in en kvinna överallt: på läkarpraktiken, i bergräddningsteamet, bland de höga befälen på fartygets brygga, i polisledningen...