Citat:
Ursprungligen postat av
CommieHunter1
Den presskonferensen blir en politisk klassiker. Ett mycket hett debattämne bland tyskar.
Biden lyckades nämligen avsiktligt eller oavsiktligt att förödmjuka Tysklands förbundskansler Olaf Scholz. I direktsändning utan några som helst omsvep bestämmer Biden den tyska utrikespolitiken, med den tyske kanslern sittandes bredvid, tyst som en skamsen hund.
För Biden spelar det inte heller någon roll att Scholz heter Olaf i förnamn. Joe kallar honom "Olof".
Hur USA stoppar Nord Stream 2? Precis som man aviserade redan för drygt ett år sedan. Tyska företag hamnar på sanktionslistan, och resten skrämmer man till lydnad.
Amerikanska företrädare brukar på sistone tala om enskilda länders rätt att välja militära allianser osv.
Den rätten är nog förbehållen länder där USA har genomfört statskupper och tillsatt marionetter, som i Ukraina. Tyskland tycks ha förlorat rätten att ens bestämma över sin egen energipolitik.

Tack för en superintressant kommentar på det här.
Tacka sjutton för att tyskarna tog illa upp. Så fräckt!
Jag sa själv det där med "ni är ockuperade" till en tysk kollega som är på samma allmänna våglängd som mig själv, precis innan jul. Han sa att det gör honom deprimerad varenda dag.
Man undrar ju hur långt USA kan gå med att sanktionera halva världen för allt de inte gillar.
Precis som du sa! De behandlar Tyskland som en skamsen hund! Inte nog med att andra världskriget ständigt ska ältas i alla, alla sammanhang, i det oändliga... Nu får de höra att de inte ens är herre i sitt eget hus och kan bestämma vem de vill köpa gas av och hur gasen ska levereras.
Men du tror i alla fall att det handlar om helt "vanliga" ekonomiska sanktioner, och inte någon slags fysisk förstörelse? Jag trodde faktiskt gubben på allvar menade att de skulle fysiskt förstöra Nordstream - typ kapa den eller spränga den!