Citat:
Ursprungligen postat av
merrymaiden
Nu får de höra att de inte ens är herre i sitt eget hus och kan bestämma vem de vill köpa gas av och hur gasen ska levereras.
Jag utmanade mina tyska kollegor och ville slå vad om att Tyskland tvingades till eftergifter i form av LNG-terminaler som ska ta emot amerikansk skiffergas. Givetvis bekostade av Tyskland.
Ingen ville sätta emot mina 100 euro.
Citat:
Ursprungligen postat av
merrymaiden
Men du tror i alla fall att det handlar om helt "vanliga" ekonomiska sanktioner, och inte någon slags fysisk förstörelse? Jag trodde faktiskt gubben på allvar menade att de skulle fysiskt förstöra Nordstream - typ kapa den eller spränga den!
Nej. Alla såg Scholz lama agerande. Han kommer göra som han blir tillsagd.
DDR-ledare som Ulbricht och Honecker brukade bli kallade till Moskva för att ta emot instruktioner. Detsamma gäller för dagens Tyskland, fast i motsatt riktning. Västerut, till Washington.
Utrikesministern Annalena Baerbock har till tyskens stora förtret aviserat följande:
Citat:
„Wir sind bereit, für die Sicherheit der Ukraine einen hohen wirtschaftlichen Preis zu zahlen“
"Vi är redo att betala ett högt ekonomiskt pris för Ukrainas säkerhet"
https://www.welt.de/politik/ausland/...zu-zahlen.html
Tyska kommentarfält svämmas över av retoriska frågor om "VI" som Annalenchen menar.

Hon borde ha sagt: Ni skattebetalare får ta notan, era fårskallar!