Citat:
Ursprungligen postat av
Sleepysun
Vilka värdeutsagor tänker du på?
Se mitt inlägg #49, jag tror att det besvarar hur jag tänker kring det.
Citat:
Värderelativisten menar på att det inte går att säga att kannibalism eller pedofili är mindre moraliskt försvarbart eftersom det inte finns en objektiv moral.
Ok, ja det är ju självklart, det vill säga om man stannar vid att vi är eniga först om vad vi menar när vi säger "objektiv moral" och att vi sedan är eniga om att detta inte finns.
Men det är just detta som jag hänger upp mig på och som komplicerar frågan för mig.
Jag har två ingångar där. Det ena är att jag kan se att "objektiv moral", om jag inte har missuppfattat det, jag kanske övertänker här, pekar på
något säg, "en naturlig ordning", vilket jag tror att jag utvecklade i #49.
Det andra , som jag också hoppas framgår i #49, är att "objektiv moral" alltså
när vi tror på det inte när vi diskuterar, det är ett metaperspektiv, när vi
tror något så är vi uppkopplade i ett system. Så om du ur ett metaperspektiv sedan säger att objektiv moral eller Gud "finns inte", så är det både sant och falskt. Utanför systemet är det sant, i systemet är det falskt. Egentligen så kan man inte säga "Gud finns inte" utan att samtidigt avslöja att man inte upptäckt denna skillnad.
Eller, man har precis upptäckt att det finns en värld utanför systemet och allt i systemet vara "bara" programmeringsspråk. Misstaget här är att man då underskattar programmet.
Värderelativisten säger alltså att alla program är likvärdiga. Men denna utsaga bygger inte på en bedömning av olika programs förträfflighet (som skulle visa att varje program är evolutionärt specialanpassat för ändamålet), utan på ett yrvaket konstaterande att det där som jag trodde när jag var under inflytande av min mjukvara, (inte du specifikt, upplysningsmänniskan) det där om att denna mjukvara är helig, du skall inga andra Gudar hava etc, det där var ju inte sant! Nej, inte
utanför systemet. Men den där övertygelsen var ju en del av mjukvaran!
Citat:
Jag tror det är lätt hänt att man blandar in andra faktorer i en sån här diskussion såsom pragmatiska idéer, utilitarism och vad som är en förutsättning för ett fungerade samhälle men poängen med värderelativism är att det inte finns några egentliga underlag till att kunna objektivt värdera moraliska synsätt. Med andra ord; oberoende av människans tycke.
Det är sant att vi inte kan
avgöra såna saker. Vi är celler i den bemärkelsen. Vi kan bara ta emot instruktioner. Vi kan bara
tro på högre ideal, vilka leder kroppen i rätt riktning. Förhoppningsvis.
Citat:
Hade det funnits ett gudsord eller en uttalad mening och syfte med existensen hade vi enklare kunnat peka på det som ideal och avfärda allt som går motströms som felaktigt(Det är väl hela syftet med bibelns uppkomst, att kunna peka på ett gudsord och navigera människorna därefter).
Ja precis. Så varför ändra på ett fungerande koncept? Vi borde utveckla och förfina det istället för att kasta bort tusentals år av visdom baserat på civilisationers uppgång och fall.
Jag tror att det hände något på vägen mot upplysningen som måste repareras för att vi ska kunna överleva. Värderelativism hjälper inte tycker jag.
Citat:
Moral har varit en förutsättning till det moderna samhället och att civilisationer i allmänhet kunnat frodas, det säger jag ingenting om. Men bortom den skrivna ordet, författat att människan själv, finns det inga objektiva riktlinjer att följa.
Riktlinjer finns. Tio Guds bud finns etc etc. Enligt #49 så författar människan inget i bemärkelsen uppfinner godtyckligt. Snarare upptäcker. Moses (människan) upptäckte Guds bud. Han hittade inte på dem, lika lite som Pytagoras hittade på sin sats.
Det som inte finns är objektiva riktlinjer utanför ett trossystem.
Att inse detta är en bugg. (Aha, var det detta som syndafallet handlade om? Pardiset var systemet, kunskapen förpassade människan ut ur systemet (synd, syndafallet). Synd = bugg i systemet.
Citat:
Vad som är objektivt rätt eller fel gällande moral kommer alltid att vara spekulationer, hur väl de än tycks rimma med vår världsbild, till den dagen då vi faktiskt kan utvinna absoluta sanningar om existensens mening(om det finns såna utöver reproduktion). Först då kan vi på riktigt veta vilka beslut som varit "rätt eller fel", till dess är allting på samma spelplan.
Ett system där de enskilda delarna kan fatta optimala beslut i varje ögonblick behöver ingen moral.
Moralen finns just på grund av individers ovan nämda oförmåga att överblicka systemet.
Tänk på vad du själv säger som bekräftar detta. Du säger att din moral är lika god som min. Det är samma sak som att cancellera moralen. Det är sant ur ett individualistiskt perspektiv.
Men individens vilja står i opposition till civilisationens vilja tills individen blir uppkopplad till en idé av högre ordning. Moral alltså. Då kan man börja organisera samhällen med många individer. I annat fall lever man i synd, för att använda religiöst språk.