Citat:
Det du säger stämmer endast om det inte finns en metafysisk värld eller ett metafysiskt samvete som dömer oss efter hur nära vi är den moraliska sanningen.
Betänk följande:
a) Antingen finns detta samvete
b) Eller så finns det inte
om a) är sant så bör vi sträva efter att leva i enlighet med dess regler.
om b) är sant så är världen en nihilistisk plats utan regler, moral eller sanning. I en sådan värld finns ingen sann lycka, även om man lyckas få makten tillfälligt. Likna det vid en flock schimpanser: den ena eller den andra schimpansen får makten, men det spelar ingen roll ty schimpanserna har ingen koppling till den högre världen. I denna värld blir det sannerligen likgiltigt om de "onda" eller "goda" vinner eftersom sådana begrepp är meningslösa. Det är inte värt att leva i en sådan värld.
Genom att fortsätta på a-spåret kan vi utveckla att det finns en plats för retorik, inklusive pathos och ethos, även här. Pathos betyder känsla, och uppenbarligen är känslor kopplade till vår uppfattning om moralen. Ethos betyder karaktär, och det är genom att hålla fast vid våra regler som vi bildar vår karaktär. Jag förnekar varken Ethos eller Pathos. Logos är det sanna ordet, och det sanna ordet segrar alltid, men det utesluter inte Ethos och Pathos.
Intressant exempel med romarna. Jag håller med om att romarna hade en allsidig retorik. Däremot är det inte för mig uppenbart att Pathos segrade över Logos i romarriket. Romarna var ansvariga för fortplantningen av filosofi, som de ärvde från grekerna. Kejsare som Marcus Aurelius var upplysta kejsare.
Betänk följande:
a) Antingen finns detta samvete
b) Eller så finns det inte
om a) är sant så bör vi sträva efter att leva i enlighet med dess regler.
om b) är sant så är världen en nihilistisk plats utan regler, moral eller sanning. I en sådan värld finns ingen sann lycka, även om man lyckas få makten tillfälligt. Likna det vid en flock schimpanser: den ena eller den andra schimpansen får makten, men det spelar ingen roll ty schimpanserna har ingen koppling till den högre världen. I denna värld blir det sannerligen likgiltigt om de "onda" eller "goda" vinner eftersom sådana begrepp är meningslösa. Det är inte värt att leva i en sådan värld.
Genom att fortsätta på a-spåret kan vi utveckla att det finns en plats för retorik, inklusive pathos och ethos, även här. Pathos betyder känsla, och uppenbarligen är känslor kopplade till vår uppfattning om moralen. Ethos betyder karaktär, och det är genom att hålla fast vid våra regler som vi bildar vår karaktär. Jag förnekar varken Ethos eller Pathos. Logos är det sanna ordet, och det sanna ordet segrar alltid, men det utesluter inte Ethos och Pathos.
Intressant exempel med romarna. Jag håller med om att romarna hade en allsidig retorik. Däremot är det inte för mig uppenbart att Pathos segrade över Logos i romarriket. Romarna var ansvariga för fortplantningen av filosofi, som de ärvde från grekerna. Kejsare som Marcus Aurelius var upplysta kejsare.
Logos i retorisk betydelse är inte samma som i kristen betydelse. Det betecknar i princip bara logiska argument till skillnad från auktoritets- och känsloargument.
Det enda jag menade var att OM du vill påverka människor runtom kring dig så i den situation som råder nu idag så måste du - tyvärr - använda dig av retorik och tyvärr en hel del ful retorik.
Om vi hade levt på 1800-talet hade det sannolikt räckt med att hänvisa till Jesus och Herren Gud så hade 95 % av alla personer böjt på huvudet och gjort exakt det som prästen predikat varje helg i kyrkan i hela deras liv.
Nu är situationen annorlunda och begrepp som "lycka", "frihet", "rättighet", "jämlikhet" osv har ersatt kodorden "Jesus" och "Gud". För att påverka hopen i den riktning som Du vet är rätt så måste du därmed använda ett språkbruk OCH nyttja de sociala naturlagar som gäller i det rådande samhället.
Senast redigerad av Berg-Erik 2022-02-08 kl. 20:32.
Senast redigerad av Berg-Erik 2022-02-08 kl. 20:32.