2022-10-06, 10:20
Medlem
R5As avatar
Mycket bra. De va som krävs för att majoritetsbefolkningen ska ändra sin åsikt om sanktionerna.
Citera
2022-10-06, 10:32
Avslutad
Proteinpulver från 169 till 269 på en månad
Citera
2022-10-06, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är väl inte så farligt, det är ju en lyxvara. Problemet är när basmat blir för dyrt för folk att köpa. Man får leva på pasta och äta vitaminer. Mjöl är ju hyfsat billigt med så bröd kan man baka.

Men förstår inte att människor med bra lön har sådana problem. De borde väl kunna äta som vanligt.

De med mindre pengar kan glömma saker med kött alls, förutom billigaste påläggsköttet som fortfarande kostar ganska lite. Ett paket billigast hotdogs som förr var en tia är 25 kr. Så det får man sluta med.

Lidl har fortfarande potatis man har råd med.

Man får äta sig mätt på kolhydrater.

Men folk kanske slutar prata om sina hysteriska dieter nu, för sådant har man inte råd med.

T o m äckligt margarin har blivit dyrt.

Kanske går folk ner i vikt för att maten är tråkig. Det är nog bra.

Kött är väl ändå inte det som gått upp mest. Och rätt ofta så är det drivar där man fortfarande kan köpa biligt kött. Tex 49 kr/kg för någon form av fläskkött i hela bitar (man får skära/stycka själv).
Köttfärs just nu för 39 kr/500 gram (=billigare än vad det var innan Ukrainakriget).
Alla mjölkprodukter har dock gått upp.
Chips svindyrt.

Noterar dock att livsmedelsbutiker "passar på" att bara chockhöja vissa saker utan någon som helst koppling till inflation.
Min lokala Ica-butik har tex satt 33 cl läsk på burk till 10.95. Samma (Pepsi Max) kostar 6.95 på andra butiker. 58% prisskillnad för samma butikskedja på samma produkt!
Å andra sidan så har min butik 2 kr/hg billigare för dom där "exotic snacks nötterna", så det är inte det att min butik rakt igenom är dyrare i sig (både är supermarkets).

Riktigt dålig konkurrens på livsmedelsmarknaden i Sverige så vi blir ju rejält scammade på cuppen också!
Citera
2022-10-06, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kollar på två kvitton från igår och idag: En Herrgårdsost, mild, 735 gram 98,49 kr (Coop). Idag en liter
Arla Eko mellanmjölk Hemköp 17,95 kr (Hemköp).

Är dessa priser dyra eller billiga? Om man ser vad man får för pengarna tycker jag det är ganska billigt faktiskt, eller snarare kanske man ska kalla det prisvärt. En 33 cl vatten på Pressbyrån vad kostar det tex.? Mjölk är fortfarande billigt i mina ögon. Osten räcker ju rätt länge och det går åt en hel del mjölk att göra en ost?

Den mjölken är ju svindyr.
Du får 1.5 liter Klöver mellanmjölk på ICA för exakt samma pris!
Citera
2022-10-06, 11:13
Bannlyst
"Det nya dieselpriset ligger därmed på 27:32 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer" / fittorna på TT men det stämmer säkert ändå.
Citera
2022-10-06, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lindeman96
Det håller väl på att bli lite som i usa. Väldigt dyrt med mat, särskilt om man vill ha någorlunda råvaror, äta en nyttig och bra kost. Skräpmat däremot är billigt, löjligt billigt! Inte konstigt att många av dom har fetma och problem med hälsan.

Nej, "skräpmat" har drabbats hårt av detta också.
Alla Findus och Dafgårds mikromatsaskar har ju stigit otroligt mycket. Kostade runt 22 kr innan, nu över 30 kr.
Chips, cheese doodles etc har gått upp typ 50%.
Citera
2022-10-06, 11:43
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Mycket bra. De va som krävs för att majoritetsbefolkningen ska ändra sin åsikt om sanktionerna.
Ser de sambandet där då? Jag känner folk som inte ens begriper att drivmedelspriserna påverkar matpriserna

De tror de är oberoende av varandra.

Dessutom så känner jag folk som ifrågasätter hur jag kan veta att sanktionerna är dåliga

Jag hoppas att de ändrar sig dock!
Senast redigerad av Autismpower 2022-10-06 kl. 11:47.
Citera
2022-10-06, 11:54
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Priser generellt sett brukar gå upp för att stanna där, med några få undantag som t.ex. grönsaker som pendlar upp och ned beroende på säsong, väder osv.
Citera
2022-10-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det finns ett ännu värre vapen som snart kommer att nyttjas. Och då pratar jag inte om kärnvapen.

Vänta bara. Under senhöst, vinter och vår kommer vi få uppleva stormar som raserar både elnät, infrastruktur som internet.
Givetvis kommer det att skyllas på "klimatförändringar".

Sanningen är att det är ett vapen.

Vänta och se.
Yes dom kommer göra allt som krävs för att hålla oss inne. Climate lockdowns kommer komma snart.
Citera
2022-10-06, 11:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Den mjölken är ju svindyr.
Du får 1.5 liter Klöver mellanmjölk på ICA för exakt samma pris!
Jag vet, men det var ekologisk mjölk. Jag struntar i priset på mjölk, det är ändå så liten prisskillnad och jag tycker ekomjölk smakar betydligt bättre!
Citera
2022-10-06, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Konsekvenserna blir att vi vanliga arbetare får skära ned ännu mer på även den billigaste maten. Det var över ett halvår sedan jag ens åt falukorv.
Du får se till att få betalt för ditt arbete, det är liksom det som är grejen. Annars får du se över dina utgifter för även jag är knegare men att behöva gå halva år utan att ha råd med falukorv… så illa är det inte för någon som sysslar med något vettigt om dagarna.

Det blir inte bättre för att man ljuger och överdriver.
Citera
2022-10-06, 12:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
"Det nya dieselpriset ligger därmed på 27:32 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer" / fittorna på TT men det stämmer säkert ändå.

Aa https://tanka.se/prishistorik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in