2022-06-30, 08:56
  #505
Medlem
ChrisOhoys avatar
För egen del har kostnaderna ökat ca: 30% från förra året. Mest kännbart är bränslekostnaderna samt matkassen. Det är lite svårt att inte spendera dessa pengar så man försöker hitta sätt att spara in på annat. Men med inflationstakten som den ser ut och världsläget i övrigt räknar jag med att året slutar med en utgiftsökning om 50% jämfört med förra året.

Räknar med en löneökning på 5% max, så det är ju en solklar reallönesänkning och värre lär det bli. Jag lider med de som tjänar 25 000kr eller under per månad, för dessa är det som att gå ner till 20 000kr per månad eller mindre.

Jag hoppas riksbanken är villig att göra livet svårt för oss så vi inte faller lika hårt i framtiden. En räntehöjning på 3-4% innan året är slut lär väl inte ske, även om det skulle behövas. Det är dags att vi börjar se konsekvenserna av spekulationscirkusen och komma ner på jorden igen.

Kriget kommer fortgå och sanktionerna kommer kvarstå året ut och förmodligen längre så det är bara att spänna fast sig och planera för det värsta (ekonomiskt alltså).
Citera
2022-06-30, 10:29
  #506
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag råkade se att Biltema fortfarande tar 5 kr för varmkorv.
Vill man runda mycket av inflationen cyklar man dit och får sig en korvlunch.
Citera
2022-06-30, 10:47
  #507
Medlem
General-snuss avatar
Pizza priserna på pizzerior har ju ökat med 100% på typ 10 år de är ju ett klassiskt exempel
Citera
2022-06-30, 10:59
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
Pizza priserna på pizzerior har ju ökat med 100% på typ 10 år de är ju ett klassiskt exempel

Visst har man märkt av prishöjningarna men ser det inte som något problem. Fick tidigare ca 15K över varje månad då det nödvändiga (boende, mat, transport) var betalt. Nu är kanske överskottet 12K i stället så det räcker gott. Inga som helst problem om man sett till att inte ha en massa lån eller på annat sätt leva över sina tillgångar. Finns väl tex ingen anledning att äta dyr skräpmat som pizza.
__________________
Senast redigerad av kaReri182 2022-06-30 kl. 11:02.
Citera
2022-06-30, 11:40
  #509
Medlem
General-snuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Visst har man märkt av prishöjningarna men ser det inte som något problem. Fick tidigare ca 15K över varje månad då det nödvändiga (boende, mat, transport) var betalt. Nu är kanske överskottet 12K i stället så det räcker gott. Inga som helst problem om man sett till att inte ha en massa lån eller på annat sätt leva över sina tillgångar. Finns väl tex ingen anledning att äta dyr skräpmat som pizza.

Jag tycker pizza är gott och jag blir glad utav det så för mig finns det absolut anledning att äta pizza
Citera
2022-06-30, 21:41
  #510
Avstängd
frekkinheads avatar
Som liten när man läste hit och dit om ekonomi i tidningar och fattade noll förstod man aldrig hur saker och ting skulle påverka en.
Det är nu man förstår. Den påverkar en. Mina privatlån måste jag börja samla ihop, dock inte så många, mål att få bort allt, förhoppningsvis genom en potentiell försäkringsersättning jag vilar på
Detta var även den första veckan jag inte köpte någon mat utan fick rensa ut min kyl och äta alla left-overs och bönor som stod samlade.

Min budget har även ändrats rejält. Bortplockning av många saker jag trodde var viktiga men som inte är det. Survival mode som gäller nu och att tänka rationellt, låta känslorna läggas åt sidan. Budgetera. Har tappat lite i vikt senaste veckorna också. "inte trodde man det skulle hända en själv nej för tusan" HAH.
Varenda litet köp måste tas noggrannt.

Men detta är bara början, mina vänner. The three horsemen of the apocalypse plague, famine & death har anlänt. Sen att kärnvapen ligger på beredskap överallt nu gör inte det hela bättre. Förbered er alla, säger jag bara.
För det kommer snart bli the great depression + WWIII.
Citera
2022-07-14, 10:26
  #511
Medlem
Potatis för 17 kr/kg och en gurkjävel för 20 kr känns ju otäckt. Matpriserna går stadigt upp. Ung 60 kr för ett pkt smör är inte heller skitkul.

Men är man inte utvecklingsstörd, har man marginaler och kan pressa ner konsumtionen. Frågan är hur inflationen påverkar helheten. Hur påverkar den konsumtionen i hela landet?

Jag tänker främst på lyxkonsumtion, resor, restauranger osv. I värsta fall har vi inlett en fet nedåtspiral.

Bostadsmarknaden har ju åxo blinkat rött i åratal.
I den finns både inflation och lyxkonsumtion gömda.
Sa man det för ett halvår sedan, blev man utskrattad.
Citera
2022-07-14, 14:25
  #512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Potatis för 17 kr/kg och en gurkjävel för 20 kr känns ju otäckt. Matpriserna går stadigt upp. Ung 60 kr för ett pkt smör är inte heller skitkul.

Men är man inte utvecklingsstörd, har man marginaler och kan pressa ner konsumtionen. Frågan är hur inflationen påverkar helheten. Hur påverkar den konsumtionen i hela landet?

Jag tänker främst på lyxkonsumtion, resor, restauranger osv. I värsta fall har vi inlett en fet nedåtspiral.


I bästa fall menar du väl snarare? Efter politikernas pengaregn under covid och över ett decennium av nollräntor är det tamejfan dags för ett stålbad. Det är ju vad som krävs för att bryta inflationsspiralen.

Och som grädde på moset kommer vi då få se massuppsägningar av hittepåjobb som värdegrundskonsulter, HR, diversity officers, ESG cuckar osv. Enbart de som drar in pengar och skapar nytta kommer sitta säkert. Kan inte heller vänta tills de inflyttade bondeakademikerna i Vasastan får sig en rejäl släng av sleven när bostadsbankomaten halveras i värde!
Citera
2022-07-14, 15:17
  #513
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Potatis för 17 kr/kg och en gurkjävel för 20 kr känns ju otäckt.

Tur man odlar det där, och mer därtill.
Kom förresten hem med 10 liter blåbär, gratis i skogen.
Citera
2022-07-14, 19:03
  #514
Avslutad
Reaktionerna från utlandssvenskar på besök, priserna.

Råkade språka lite med en tant som hade munskydd i livsmedelsaffären. Hon var på besök som utlandsboende i Spanien. Hon var närmast chockad generellt över de svenska priserna. Inte minst att äta ute.

Har ni några exempel på utlandssvenskar som slår bakut när de är här? Känns som vår inflation är exceptionell även med EUmått.
Citera
2022-07-14, 19:12
  #515
Medlem
Suecotes avatar
Priserna går ju upp överallt, inte bara i Sverige. Jag ser höjda priser varje vecka jag går och handlar. Men kronan har ju blivit billigare, så det hjälper en del.
Citera
2022-07-14, 19:50
  #516
Medlem
TarmeBaisses avatar
Sverige har väl alltid varit ganska dyrt när det gäller mat och att käka på restaurang. I många länder får man ändå betala skatt eller en avgift för bordet/tilltugg när man käkar ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in