2022-11-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vart fan bor du om lunch kostar 140 spänn?

Jag bor i en medelstor stad och här kostar det ca 110 kr.

Var nyligen och jobbade i Göteborg för några veckor sedan, tror priset där också var nåt liknande, typ 115-120 kr.

Betalar du 140 kr för en lunch så vettefan var du bor, men du överbetalar som fan.

Den person jag citerade menade på att det kostade nästan 130 kr i våras... det var samma på min ort då. För något år sedan så kostade det 100-110 kr här.

115-120 kr i Göteborg låter vettigt... mer konkurrens där om lunchgästerna.

Det varierar säkert en del mellan olika orter, beroende på konkurrens och annat. Bara att gratulera att du kan äta så billigt. Vad låg era priser på för ett år sedan? Har restaurangerna höjt sina priser där?
Citera
2022-11-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum442
Den person jag citerade menade på att det kostade nästan 130 kr i våras... det var samma på min ort då. För något år sedan så kostade det 100-110 kr här.

115-120 kr i Göteborg låter vettigt... mer konkurrens där om lunchgästerna.

Det varierar säkert en del mellan olika orter, beroende på konkurrens och annat. Bara att gratulera att du kan äta så billigt. Vad låg era priser på för ett år sedan? Har restaurangerna höjt sina priser där?

Jag bor inte själv i Göteborg utan var bara där och jobbade under en vecka, men där jag bor kostar det ca 110-115 kr för lunch.

För ett år sedan var det nog runt 100 kr, så visst har det gått upp en del, men inte så man tappar hakan.
Citera
2022-11-10, 18:25
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De ekoäggen jag köpt kostade 16 för ett halvdussin, kostar nu 23. Det kanske känns som en liten ökning men nog 17 känns det i plånboken. Dock har äggen gått ner lite, de kostade 28 innan.
Jag tänker på de där stackars små industriägg i förpackning om 3x5.
Brukade kosta 16:90 är uppe i 29:90 nu.
Citera
2022-11-10, 18:27
Medlem
Eastwings avatar
Har själv inte märkt av det ni kallar för höga bensinpriser, tankar själv som alltid med en hundring i pumpen. Har alltid tankat för en hundring och kommer fortsätta så
Citera
2022-11-10, 18:36
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Har själv inte märkt av det ni kallar för höga bensinpriser, tankar själv som alltid med en hundring i pumpen. Har alltid tankat för en hundring och kommer fortsätta så
Det där kanske man kan kalla *shrinkflation*...
Citera
2022-11-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Jag tänker på de där stackars små industriägg i förpackning om 3x5.
Brukade kosta 16:90 är uppe i 29:90 nu.
Ägg har enligt SCB gått upp nästan 21% jfr med september förra året. Köpte en stor "platta" idag för 90:- som brukar kosta 70:-.
Citera
2022-11-11, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Håller helt med. Jag äter inte ost själv, men frun gillar äta mycket bröd, smör och ost, men det är ju nästan så man klassar det som lyxvaror nu för tiden, som att vissa köper oxfilé till helgen,

Jag köper nästan aldrig oxfilé, kanske händer som högst en gång per år. Nu måste jag börja klassa bregott och ost på samma sätt, för det är galna, riktigt sjuka priser på det.

Frun får fan äta nåt annat än ost och bröd.

Ja, det är riktigt sjukt nu. En simpel ostsmörgås, som förr var enkel mat, har börjat bli riktigt dyrt.
Limpa för 45 spänn. Bregott 60 spänn. Ost 90 spänn. 20-pack ägg 50 spänn.
Hutlöst.
Citera
2022-11-11, 17:37
Avslutad
2 saker som jag upplever ökat mycket i närtid är: Bregott 70-75kr stor förpackning. Toalettpapper ca 45kr 6 rullar. Sen duggar jag tyvärr äta hönö skärgårdskaka runda. Låg länge på 25-30kr nu är det väl snarare 40-45kr som börjat gälla
Senast redigerad av lone star 2022-11-11 kl. 17:40.
Citera
2022-11-11, 17:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
2 saker som jag upplever ökat mycket i närtid är: Bregott 70-75kr stor förpackning. Toalettpapper ca 45kr 6 rullar. Sen duggar jag tyvärr äta hönö skärgårdskaka runda. Låg länge på 25-30kr nu är det väl snarare 40-45kr som börjat gälla
Det är ju groteska höjningar på maten, handlarna passar på att tjäna pengar när folk är beredda att betala mer. Jag handlar mest på ICA, då ser det ut så här: Grillad kyckling brukade jag köpa förr till middag, inte nu mer. DÅ 45 kr för en grillad, NU 89 kr. Vanligt stekmargarin, DÅ ca 10 kr, NU 20 kr. Sjuka prishöjningar, säker dubblat. Och folk handlar ändå, svenskar är tyvärr så jävla rika att de skiter i om maten kostar 10000kr/mån istället för 5000kr/mån som förr - man handlar ändå. Det är vi pensionärer som får äta havregrynsgröt istället för falukorv. Men vad då, det kanske är nyttigare..?

Och det är väl ingen annan än miljöpartister som tror att folk åker mindre bil nu när dieseln kostar 28kr/l än när den kostade 15kr/l för ett år sedan? För vi åker inte bil för att det är så himla roligt, utan för att vi behöver bilen för att hinna med "livspusslet". Det är bara barnlösa miljöpartister som både bor och arbetar i Stockholms innerstad som tror att bilen är ett nöjesredskap och inte en nödvändighet.
Citera
2022-11-11, 18:52
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denarius
Ägg har enligt SCB gått upp nästan 21% jfr med september förra året. Köpte en stor "platta" idag för 90:- som brukar kosta 70:-.
21% tycker jag låter i underkant.

Lyckades landa tio-pack frigående ute för 29:90.
De är dock antagligen utfodrade med det dära *hälsosamma* sojaproteinet...
Citera
2022-11-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
21% tycker jag låter i underkant.

Lyckades landa tio-pack frigående ute för 29:90.
De är dock antagligen utfodrade med det dära *hälsosamma* sojaproteinet...
Ja jag håller med, det känns som det är mer. De har väl någon sammanvägning av olika äggtyper för att komma fram till något medelvärde. Men kolla grafen ändå för ägg: https://inflationen.com.
Fortsätter det i den takten är det väl snart lönsamt att köpa sig ett par höns ist. Hört att man ska få ett ägg om dagen per höna.
Citera
2022-11-11, 22:56
Medlem
För helvete. Sluta stödja ica handlarna ett tag nu. Gå till Lidl o Willys och hjälp till att pressa priserna. Nog orkar ni med patrasket (typ jag)😂 som handlar där en liten stund🙂👌
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in