2022-02-04, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
För att små bebisar inte kan tryckutjämna tex.
För att deras kroppar och hjärna är påtagligt mer känsliga.

Fortsätt jämför med idioti dravel.

Att flyga är ju inte farligare än att åka igenom en tunnel lol. Det farligaste är väl att ungen vänjer sig och inte kommer kunna sova utan att flyga.
Citera
2022-02-04, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att flyga är ju inte farligare än att åka igenom en tunnel lol. Det farligaste är väl att ungen vänjer sig och inte kommer kunna sova utan att flyga.

Har du någon källa på att det är ofarligt?

Man har risken att bilda blodproppar när man befinner sig på högre höjd. Hur är den risken för bebisar? Förvisso kan de röra på sig mycket mer än vuxna. Sedan kanske risken att få blodpropp är extremt liten för dessa, men om man har i åtanken att blodproppar bildas lättare på högre höjder?

Ingen som har tagit upp den aspekten ännu, vore intressant att veta.

Sedan de nyblivna föräldrar som prompt måste åka med sitt nyutploppade barn, det enda de tänker på är sig själva och inte på barnet. Inga minnen som denne kommer ihåg, kan knappt heller ta in synintryck (beroende på ålder). Det är främst för att dessa nyblivna föräldrar ska kunna ta semesterbilder för att kunna lägga ut på Facebook i syfte att få "likes" (kanske något cynisk, men men) och själva få uppleva resan. Barnet bryr sig varken eller.
Citera
2022-02-04, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inta-msinoiS

Man har risken att bilda blodproppar när man befinner sig på högre höjd. Hur är den risken för bebisar? Förvisso kan de röra på sig mycket mer än vuxna. Sedan kanske risken att få blodpropp är extremt liten för dessa, men om man har i åtanken att blodproppar bildas lättare på högre höjder?

Sedan de nyblivna föräldrar som prompt måste åka med sitt nyutploppade barn, det enda de tänker på är sig själva och inte på barnet. Inga minnen som denne kommer ihåg, kan knappt heller ta in synintryck (beroende på ålder). Det är främst för att dessa nyblivna föräldrar ska kunna ta semesterbilder för att kunna lägga ut på Facebook i syfte att få "likes" (kanske något cynisk, men men) och själva få uppleva resan. Barnet bryr sig varken eller.

Vad jag får fram genom att googla kan det potentiellt vara farligt p.g.a. den lägre syrehalten och att barn under en vecka inte bör flyga. Barn med lungbesvär och astma bör vänta tills de är minst 6 månader med att flyga.
Citera
2022-02-04, 05:21
Medlem
Citat:

Nej så varför skulle de då ta skada av det?
Citera
2022-02-04, 06:25
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:

Inga som helst medicinska risker att resa med friska barn. Vilket du förstås hade kunnat googla fram snabbt själv om du faktiskt ville veta.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/expert-answers/air-travel-with-infant/faq-20058539
Citat:
Sedan de nyblivna föräldrar som prompt måste åka med sitt nyutploppade barn, det enda de tänker på är sig själva och inte på barnet.
Ett inte ovanligt skäl att resa med bäbisar och är att ta dem till mor- och farföräldrar på annan ort. En massa kostnader och besvär för och alls inte egoistiskt.
Citera
2022-02-04, 07:35
Medlem
Citat:
Vad jag får fram genom att googla kan det potentiellt vara farligt p.g.a. den lägre syrehalten och att barn under en vecka inte bör flyga. Barn med lungbesvär och astma bör vänta tills de är minst 6 månader med att flyga.

Citat:
Nej så varför skulle de då ta skada av det?

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Inga som helst medicinska risker att resa med friska barn. Vilket du förstås hade kunnat googla fram snabbt själv om du faktiskt ville veta.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/expert-answers/air-travel-with-infant/faq-20058539

Såklart jag "duckduckgo:ade" innan. Hittade bara det som ni skrev om att det finns ökad risk att insjukna i sjukdomar då immunsystemet inte är helt på topp en tid efter födseln, vilket man mer eller mindre redan visste om ändå.

Däremot gav ingen sida information huruvida de kan få blodproppar i samband med flyg, just p g a att befinna sig på hög höjd. Det är främst därför risken ökar för oss med att få blodproppar, alltså att det inte enbart har med att man sitter still.

Ifall denna risk enbart appliceras till oss som är lite äldre, av någon anledning.

Citat:
Ett inte ovanligt skäl att resa med bäbisar och är att ta dem till mor- och farföräldrar på annan ort. En massa kostnader och besvär för och alls inte egoistiskt.

Gick efter TS, dvs de platser som tar lång tid att flyga till (Thailand, Australien, Nya Zeeland t.ex) där flygresan inte sällan tar mer än 10 timmar. Pratade alltså om nöjesresor enbart, som inte har med att besöka sin släkt / familj att göra (då är det givetvis inte egoistiskt).
Senast redigerad av Inta-msinoiS 2022-02-04 kl. 07:40.
Citera
2022-02-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Jag har åkt flyg ett fyrsiffrigt antal gånger. Inom SE, inom EU och interkontinentalt. I jobbet och privat.
Just nu kan jag inte påminna mig en enda gång då småbarn varit ett problem. Däremot flera gånger då vuxna varit störande.

På den tiden jag reste i tjänsten eller reste med reguljärflyg runt om i världen upplevde inte jag heller några problem. Det är resorna till semesterorterna som är problemet. De senaste 10 åren har jag aldrig kunnat undvika skrikande ungar. Det räcker att du hamnar bredvid en. Oftast finns det dock mer än ett föräldrapar som släpat med sina småungar på planet.
Jag har vid något tillfälle försökt boka stol där jag trott att det är minst sannolikt att ungarna placeras. Ingen framgång då de kan placeras precis var som helst i planet och tom tillåts boka stolplats själva. Varför inte avsätta tex platserna längst bak till barnfamiljer. Då skulle de i första hand bara störa varandra och vi som inte uppskattar barnskrik och barnfötter i ryggen kunde boka våra platser längst fram.
Citera
2022-02-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Jag gillar inte heller skrik och härjande men som jag tidigare skrev så är det väldigt ovanligt med störande barn på flyget.
Som med allt annat så bör man ju vara förberedd, både med utrustning och mentalt.
På flyget tar man på sig täckande lurar med brusdämpning, spelar lite trevlig musik eller kollar film.
På korta flygningar sitter man vid gången så att man får lite mer plats för benen.
På långa flygningar sitter man vid fönstret så att man slipper resa sig när oruttade passagerare (som dricker för mkt) skall använda WC.
Det överlägset vanligaste störmomentet är att man åker i apklass och en vuxen i sätet framför prompt skall luta stolen maximalt bakåt.
Näst vanligast är vuxna som är otrevliga med kabinpersonalen.

De råd du ger här har jag praktiserat i 40 år. Det hjälper dock inte om du hamnar framför ett barn som sitter och sparkar dig i ryggen hela resan eller ständigt tillåts stå upp i sätet och sprida leksaker omkring sig.

Och visst finns det en hel del vuxna som är otrevliga mot kabinpersonalen eller fäller stolsryggen vilket jag också ogillar och har vid flera tillfällen agerat. Att agera på samma sätt mot en småbarnsförälder är åtminstone enligt min erfarenhet hopplöst.
Citera
2022-02-04, 08:20
Medlem
Citat:
Folk som har svårt för barn eller andra människor borde kanske fundera på att inte söka sig till ställen där sådana finns?

Håller helt med om det. Det är bara just flygresan till din destination som det rådet inte fungera för. Väl framme kan du nu för tiden välja att bo på barnfria hotell eller skaffa annat boende än hotell.
Citera
2022-02-04, 09:21
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Inget alls. Fler frågor?
Citera
2022-02-04, 09:43
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Inget alls. Fler frågor?

Vi har redan konstaterat att föräldrar som flyger med spädbarn/småbarn är oansvariga, dåliga föräldrar, egoistiska, inte sätter barnen främst, går emot vetenskapen med risk för barnen etc etc.

Det finns med andra ord inget försvar överhuvudtaget för detta beteende.

Ingen har i tråden kunnat påvisa en enda anledning till varför man ska ta med barn på flyget utifrån barnets bästa/perspektiv.

Ingen sätter barnet främst.

Och sätter man inte barnet främst är man en dålig förälder. Punkt slut.
Citera
2022-02-04, 09:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
På den tiden jag reste i tjänsten eller reste med reguljärflyg runt om i världen upplevde inte jag heller några problem. Det är resorna till semesterorterna som är problemet. De senaste 10 åren har jag aldrig kunnat undvika skrikande ungar. Det räcker att du hamnar bredvid en.
Fast barn får man rimligen räkna med om man tvunget skall åka till just utpräglade semesterorter? Jag har aldrig åkt på charterresa men inbillar mig att det nästan är barngaranti på sådana flyg och även reguljärflyg till typiska semesterdestinationer brukar ha gott om barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in