• 1
  • 2
2022-01-31, 15:35
Medlem
vackertsvins avatar
Norge är ett fantastiskt idrottsland, rent av en idrottslig stormakt. Inte nog att man dominerar flertalet snösporter så producerar man på sistone världsstjärnor inom tennis, golf och friidrott. Men när det gäller lagidrott är man på herrsidan är man snarare ett idrottsligt U-land. Man missar återigen herr-fotbolls-VM. Inget hockeylag i OS och man åkte på pumpen mot Sverige i Handbolls-VM. Sporter som fotboll, ishockey, basket, volleyboll (förutom beachvolley), innebandy och bandy är man hopplöst efter i, även gentemot de nordiska grannarna.

En snabb googling ger vid handen historisk tre mästerskapsmedaljer i handboll (alla de senaste åren), ett OS-brons i fotboll 1936 och ett silver och ett brons i bandy. I övrigt inget. Sverige, Danmark och Finland kan däremot stoltsera med mängder av mästerskapsmedaljer inom lagidrotter medans Norge år ut och år in tvingas sätta sin tillit till damhandbollen.

Vad beror detta på? Ingen tradition? Ett land fullt av individualister? Eller är man helt enkelt kass? Man klarar ju bevisligen av att mönstra några konkurrenskraftiga lag på damsidan.
Senast redigerad av vackertsvin 2022-01-31 kl. 15:43.
Citera
2022-01-31, 15:49
Medlem
"Det bliir ett spurtuppgör"!
Som du var inne på - norsken föds med skidorna på.
Blir för få individer kvar till lagsporter.
Citera
2022-01-31, 15:53
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Norge är ett fantastiskt idrottsland, rent av en idrottslig stormakt. Inte nog att man dominerar flertalet snösporter så producerar man på sistone världsstjärnor inom tennis, golf och friidrott. Men när det gäller lagidrott är man på herrsidan är man snarare ett idrottsligt U-land. Man missar återigen herr-fotbolls-VM. Inget hockeylag i OS och man åkte på pumpen mot Sverige i Handbolls-VM. Sporter som fotboll, ishockey, basket, volleyboll (förutom beachvolley), innebandy och bandy är man hopplöst efter i, även gentemot de nordiska grannarna.

En snabb googling ger vid handen historisk tre mästerskapsmedaljer i handboll (alla de senaste åren), ett OS-brons i fotboll 1936 och ett silver och ett brons i bandy. I övrigt inget. Sverige, Danmark och Finland kan däremot stoltsera med mängder av mästerskapsmedaljer inom lagidrotter medans Norge år ut och år in tvingas sätta sin tillit till damhandbollen.

Vad beror detta på? Ingen tradition? Ett land fullt av individualister? Eller är man helt enkelt kass? Man klarar ju bevisligen av att mönstra några konkurrenskraftiga lag på damsidan.
Bra fråga . Hade inte tänkt på detta förut.
Individualister. Gissar jag.
Citera
2022-01-31, 15:59
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bra fråga . Hade inte tänkt på detta förut.
Individualister. Gissar jag.
Norrmännen är väl inte så dåliga, de är halvbra i både handboll och ishockey, men riktigt usla i fotboll.

Hur de är i basket har jag inte någon koll på, men jag gissar att de inte är så framgångsrika där heller.
De lyckas inte heller ta någon medalj i bandy, trots att konkurrensen inte är särskilt stor i den sporten...

Möjligen kan de sakna finmotoriken som behövs i de flesta bollsporter.
Deras norska gener passar väl bäst i uthållighetssporter, där de skördat många framgångar.
Norrmännen föredrar att ha händerna bakom ryggen när de åker skridskor, därav deras lite mediokra resultat inom hockeyn, kanske...
Senast redigerad av Rimbert 2022-01-31 kl. 16:21.
Citera
2022-01-31, 16:09
Medlem
Olika länder har väll sina intressen, har aldrig hört någon norrman snacka hockey, jag vågar inte heller minnas att de fåtal gånger jag besökt Norge hört något om ishockey. Det har alltid varit en enorm skidnation. När det gäller lagsporter som fotboll så är Norge minst lika bra som Sverige och har på pappret kanske till och med ett bättre lag, och just nu en av världens bästa (yngsta) spelare.

Sen är det ju så att vissa länder kan ha tur med lottning osv. och bara på grund av detta åka snålskjuts till semifinal och därmed få en bättre rankning, om det borde vara så kan man kanske fundera på.
Citera
2022-01-31, 16:21
Medlem
seranoskinkans avatar
Deras sämre ekonomi från tidiga 80-talet reflekterar väll på samhället då de inte kunnat investera i sporthallar, samt föreningsliv såsom de andra nordliga länderna gjort. Som resultatlistan så stiger Norge i världsrankingen i nästan samtliga sporter de senaste 20åren, ge dom 20år till så tror jag genuint dom kommer ha ett starkt hockeylag, då dom har ekonomin att köpa in coachar, samt innom 40 år bygga upp en liga i klass som finska ”Liiga”.
Citera
2022-01-31, 16:34
Medlem
Topplocks avatar
Är ju bra i handboll och börjar bli bättre i fotboll
Citera
2022-01-31, 16:34
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Norskarna föds ju med skidorna på
Citera
2022-01-31, 16:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Olika länder har väll sina intressen, har aldrig hört någon norrman snacka hockey, jag vågar inte heller minnas att de fåtal gånger jag besökt Norge hört något om ishockey. Det har alltid varit en enorm skidnation. När det gäller lagsporter som fotboll så är Norge minst lika bra som Sverige och har på pappret kanske till och med ett bättre lag, och just nu en av världens bästa (yngsta) spelare.

Sen är det ju så att vissa länder kan ha tur med lottning osv. och bara på grund av detta åka snålskjuts till semifinal och därmed få en bättre rankning, om det borde vara så kan man kanske fundera på.

Intressant. Då kan du säkert nämna ett par mästerskap där Norge har placerat sig bättre än Sverige?
Citera
2022-01-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Intressant. Då kan du säkert nämna ett par mästerskap där Norge har placerat sig bättre än Sverige?

Ingen aning hur man tar reda på detta. Men det jag kan se är att Sverige besegrade Norge med 11-3 1908, och att Sverige de senaste 20 åren kryssat eller förlorat mot Norge. Bortsett från en match 2013 då Sverige besegrade Norge med 4-2.

Edit: Det kanske var slarvigt formulerat av mig men det jag menade med på pappret är att Norges trupp idag är mycket imponerande och full av många unga talanger som exploderat i andra klubbar i Europa. För 5-10 år sedan kunde i alla fall inte jag nämna en enda Norsk storspelare.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-01-31 kl. 17:22.
Citera
2022-01-31, 17:40
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Ingen aning hur man tar reda på detta. Men det jag kan se är att Sverige besegrade Norge med 11-3 1908, och att Sverige de senaste 20 åren kryssat eller förlorat mot Norge. Bortsett från en match 2013 då Sverige besegrade Norge med 4-2.

Edit: Det kanske var slarvigt formulerat av mig men det jag menade med på pappret är att Norges trupp idag är mycket imponerande och full av många unga talanger som exploderat i andra klubbar i Europa. För 5-10 år sedan kunde i alla fall inte jag nämna en enda Norsk storspelare.

Det är stor skillnad att producera några talanger jämfört med att på allvar etablera sig i världstoppen. Dessa unga talanger du nämner klantade på känt maner bort hela VM-kvalet och stod för en farsartad sista match mot Nederländerna där man knappt var över halva planen. Samtidigt var Sverige på vippen att spela bort Spanien och Danmark sprang rakt igenom sin kvalgrupp. Det saknas historia och tradition i Norsk lagidrott och sådant bygger man sällan heller över tid visar historien. Det senaste fotbollmästerskapet på herrsidan som Norge deltog i var EM-2000. Sedan dess har Sverige deltagit 5 st EM, 3 st VM, en OS-turnering samt vunnit U21-EM. Norge har inte varit med i ett enda seniormästerskap under samma period. Jag tror aldrig vi får se Norge på allvar vara bättre än Danmark och Sverige i fotboll.
Citera
2022-01-31, 17:49
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Norges storhetstid i fotboll var väl när Drillo med regnstövlarna var förbundskapten ? Solskjaer och gänget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in