2022-01-31, 17:51
Avstängd
Finland är väl ändå sämre än Norge i de flesta lagidrotter!
Citera
2022-01-31, 17:55
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

I handboll ja. Jämnt skägg i fotboll (Finland spelade EM i somras). Övriga lagidrotter är Finland bättre i. (Hockey, Basket, Bandy, innebandy, Volleyboll)
Citera
2022-01-31, 21:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Där ser man vilka fördomar folk har.

Jag har gjort en sammanställning över världsrankingen för de nordiska länderna i 18 olika lagidrotter på herrsidan.
Finland toppar faktiskt statistiken i åtta av sporterna, medan Norge bara är bästa nordiska land i en enda.

(Jag hittade ingen officiell världsranking för bandy, utan gick där på placeringarna i senaste VM, som spelades 2019.)

Amerikansk fotboll8. Finland — 9. Sverige — 10. Danmark — 27. Norge — N/A Island
Bandy — 2. Sverige — 3. Finland — 5. Norge — N/A Danmark, Island
Baseboll — 40. Sverige — 56. Finland — =80. Norge — N/A Danmark, Island
Basket35. Finland — 46. Island — 51. Sverige — 57. Danmark — 95. Norge
Beachvolleyboll — 2. Norge (Mol/Sørum) — =28. Sverige (Åhman/Hellvig) — 57. Finland (Nurminen/Siren) — 72. Danmark (Abell/Brinck) — N/A Island
Cricket (T20i) — 36. Danmark — 41. Norge — 45. Sverige — 60. Finland — N/A Island
Curling — 5. Sverige (Edin) — 15. Norge (Walstad) — 68. Danmark (Krause) — 81. Finland (Kiiskinen) — N/A Island
Fotboll — 9. Danmark — 18. Sverige — 41. Norge — 58. Finland — 62. Island
Futsal17. Finland — =64. Norge — 66. Danmark — 83. Sverige — ca 85. Island (provisorisk ranking)
Handboll — 1. Danmark — 3. Sverige — 4. Norge — 7. Island — 40. Finland
Innebandy1. Finland — 2. Sverige — 6. Norge — 7. Danmark — 29. Island
Ishockey2. Finland — 7. Sverige — 11. Norge — 12. Danmark — 35. Island
Lacrosse15 Finland — 17. Norge — 25. Sverige — 34. Danmark — N/A Island
Landhockey68. Finland — 73. Norge — N/A Danmark, Island, Sverige
Rugby Union — 52. Sverige — 71. Danmark — 87. Finland — 100. Norge — N/A Island
Softboll — 9. Danmark — 29. Sverige — N/A Finland, Island, Norge
Vattenpolo — N/A (Inget nordiskt land är rankat bland de 57 främsta i världen)
Volleyboll28. Finland — 50. Sverige — 52. Danmark — 58. Norge — 80. Island
Citera
2022-04-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

Jag har gjort en sammanställning över världsrankingen för de nordiska länderna i 18 olika lagidrotter på herrsidan.
Finland toppar faktiskt statistiken i åtta av sporterna, medan Norge bara är bästa nordiska land i en enda.

(Jag hittade ingen officiell världsranking för bandy, utan gick där på placeringarna i senaste VM, som spelades 2019.)

Amerikansk fotboll8. Finland — 9. Sverige — 10. Danmark — 27. Norge — N/A Island
Beachvolleyboll — 2. Norge (Mol/Sørum) — =28. Sverige (Åhman/Hellvig) — 57. Finland (Nurminen/Siren) — 72. Danmark (Abell/Brinck) — N/A Island
Cricket (T20i) — 36. Danmark — 41. Norge — 45. Sverige — 60. Finland — N/A Island
Curling — 5. Sverige (Edin) — 15. Norge (Walstad) — 68. Danmark (Krause) — 81. Finland (Kiiskinen) — N/A Island
Futsal17. Finland — =64. Norge — 66. Danmark — 83. Sverige — ca 85. Island (provisorisk ranking)

Intressant. Nu är det ju mest små skitsporter Om man tar sånt som är hyfsat stort i världen eller våra länder är ju FInland ändå bäst i både hockey och innebandy alltså. Om jag räknar bandy, innebandy, fotboll, hockey, handboll och basket är det lika mellan Finland och Danmark vad jag kan se.
Citera
2022-04-08, 11:17
Medlem
Kan lägga till rugby league också (finns två koder, den du har är union)

Rugby League — 20. Norge — 32. Sverige — 46. Danmark — N/A. Finland — N/A. Island

Citat:

Citera
2022-04-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Intressant. Nu är det ju mest små skitsporter Om man tar sånt som är hyfsat stort i världen eller våra länder är ju FInland ändå bäst i både hockey och innebandy alltså. Om jag räknar bandy, innebandy, fotboll, hockey, handboll och basket är det lika mellan Finland och Danmark vad jag kan se.

Sverige slog Finland i VM-finalen (innebandy) senast, dessutom på bortaplan..

När det gäller ishockey tror jag fortfarande Sverige är bättre än Finland i en "Best-on-best"-turnering, så tycker inte världsrankingen speglar verkligheten..

Du får nog räkna in åtminstone volleyboll också.. Eftersom bandy och innebandy inte ens är med på OS-programmet, så tycker jag inte det skall räknas..

Danmark är således bättre i fotboll och handboll, medan Finland är bättre i ishockey, basket och volleyboll..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-04-08 kl. 14:55.
Citera
2022-04-08, 14:56
Medlem
Jag tror de beror mest på 2 saker.
1: Individuella sporter är mer populära i Norge.
2: Norge är ett relativt litet land befokningsmässigt, vilket gör att de har svårare att få ihop flera lag. Dessutom är det långa avstånd mellan folk. Givetvis bor det mycket folk i Osla men där åker ju alla skidor.
Så Intresset och möjligheten för att bedriva lagidrotter är lägre i norge in a vissa andra länder.
Citera
2022-04-08, 15:13
Medlem
Norge är framför allt riktigt dåliga på basket, annars är det väl ingen katastrof direkt..

Bandy och innebandy är inga OS-idrotter utan alldeles för små sporter, så tycker inte man kan jämföra där..

Handboll är de riktigt bra i, sedan skulle jag säga att man är hyfsade i fotboll och ishockey.. När det gäller volleyboll, så ligger man på ungefär samma nivå som övriga Norden..
Citera
2022-04-08, 20:48
Medlem
grensevaktens avatar
Citat:
Intressant. Då kan du säkert nämna ett par mästerskap där Norge har placerat sig bättre än Sverige?
Bronse fotball OL i Berlin 1936. (Slo Tyskland 2-0 i kvartfinalen med Adolf som tilskuer)
Happy days indeed.
Citera
2022-04-08, 21:45
Medlem
Lundbondens avatar
De satsar väl mest på skidor och där går det bra. Börjar de satsa på ishockey kan de bli läskigt bra...
Citera
2022-04-10, 03:11
Medlem
Det satsas på individuella sporter + att det är ett litet land med liten befolkning.
Citera
2022-04-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Sverige slog Finland i VM-finalen (innebandy) senast, dessutom på bortaplan..

När det gäller ishockey tror jag fortfarande Sverige är bättre än Finland i en "Best-on-best"-turnering, så tycker inte världsrankingen speglar verkligheten..

Du får nog räkna in åtminstone volleyboll också.. Eftersom bandy och innebandy inte ens är med på OS-programmet, så tycker jag inte det skall räknas..

Danmark är således bättre i fotboll och handboll, medan Finland är bättre i ishockey, basket och volleyboll..

Jo det går ju aldrig dra en gräns så. Men t.ex innebandy och bandy är ju rätt stora sporter i Sverige och Finland medan rugby inte är det även om det säkert är mycket större globalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in