Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-30, 23:31
  #1
Avstängd
Jango-fetts avatar
Hej min hårddisk till laptopen har kraschat. Tänkte köpa en ny men jag vet inte hur jag ska välja. Vet inte storlek på den jag har.

Är alla laptop hårddiskar samma format? Är det något annat jag behöver tänka på.

Mvh
Citera
2022-01-30, 23:33
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Hej min hårddisk till laptopen har kraschat. Tänkte köpa en ny men jag vet inte hur jag ska välja. Vet inte storlek på den jag har.

Är alla laptop hårddiskar samma format? Är det något annat jag behöver tänka på.

Mvh
Vad heter din dator?
Citera
2022-01-31, 00:08
  #3
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad heter din dator?

Hp probook 6560b
Citera
2022-01-31, 00:33
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Hp probook 6560b

Det sitter troligen en 2,5 tum hårddisk i den original 250-500 GB.
Idag köper nog dom flesta en 2,5 tum SSD(minneskort som motsvarar en hårddisk) i valfri lagringsmängd upp till 1-2 TB.
Citera
2022-01-31, 01:35
  #5
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det sitter troligen en 2,5 tum hårddisk i den original 250-500 GB.
Idag köper nog dom flesta en 2,5 tum SSD(minneskort som motsvarar en hårddisk) i valfri lagringsmängd upp till 1-2 TB.

Ok tack. Tänker inte köpa nåt flashigt. Det är en gammal seg dator så klarar mig nog utan ssd
Citera
2022-01-31, 03:54
  #6
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Ok tack. Tänker inte köpa nåt flashigt. Det är en gammal seg dator så klarar mig nog utan ssd
Den blir betydligt snabbare med en SSD.
Citera
2022-01-31, 07:23
  #7
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Ok tack. Tänker inte köpa nåt flashigt. Det är en gammal seg dator så klarar mig nog utan ssd

En 500 GB för 500kr tycker inte jag är jättedyrt, väljer du en mindre så blir det billigare.
128 GB räcker för att installera Windows 10, men det blir inte jättemycket plats över för att lagra bilder och andra filer då så en större är nog att föredra.

Här t ex. https://www.amazon.se/Kingston-A400-...83&sr=8-2&th=1
Citera
2022-01-31, 15:20
  #8
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Ok tack. Tänker inte köpa nåt flashigt. Det är en gammal seg dator så klarar mig nog utan ssd

Köp inte en HDD idag, vore ett stort misstag. Du kan vanligen kolla på youtube "How to change laptop harddrive" sen leta efter din modell. Den kommer visa var den sitter. Om det är en vanlig 2.5" SATA så handlar det i 99% av fallen bara att skruva av en lucka sen dra ut hårddisken och sen 2.5" SSD med SATA gränssnitt trycker du in på exakt samma sätt.

Hade rekommenderat en Crucial MX500, du kan få dem i 250Gb eller mer och den är snabb nog.
Citera
2022-01-31, 16:10
  #9
Medlem
Vill inte ifrågasätta din kunskap på området men är du säker på att det är fysiskt fel på hårddisken?
Citera
2022-02-02, 18:16
  #10
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
Vill inte ifrågasätta din kunskap på området men är du säker på att det är fysiskt fel på hårddisken?

Är rätt säker på det men kan ju va nåt annat. När datorn fick problem försökte jag formatera men det gick inte att installera windows det liksom frös och var laggigt hela processen.

När den "funkade" så var den sjukt slö och disken gick på 100% vad jag än gjorde.

Med det sagt är jag bara en lekman i ämnet men eftersom hårddisken är helt kaputt nu så gissar jag på det.
Citera
2022-02-02, 18:19
  #11
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Köp inte en HDD idag, vore ett stort misstag. Du kan vanligen kolla på youtube "How to change laptop harddrive" sen leta efter din modell. Den kommer visa var den sitter. Om det är en vanlig 2.5" SATA så handlar det i 99% av fallen bara att skruva av en lucka sen dra ut hårddisken och sen 2.5" SSD med SATA gränssnitt trycker du in på exakt samma sätt.

Hade rekommenderat en Crucial MX500, du kan få dem i 250Gb eller mer och den är snabb nog.

Tack. Har koll på hur man byter HDD men ska kolla klippet
Citera
2022-02-02, 18:41
  #12
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Är rätt säker på det men kan ju va nåt annat. När datorn fick problem försökte jag formatera men det gick inte att installera windows det liksom frös och var laggigt hela processen.

När den "funkade" så var den sjukt slö och disken gick på 100% vad jag än gjorde.

Med det sagt är jag bara en lekman i ämnet men eftersom hårddisken är helt kaputt nu så gissar jag på det.

Låter faktiskt inte som det är något fel på den. Däremot låter det som att du har en 5400RPM disk och försöker installera en nyare version av Windows 10 (1903 och framåt). Var nånstans där de satte minimum på 7200RPM HDD's och även det var extremt slött. Speciellt vid boot efter första install när deras antimalwareservice kör. 100% Disk usage i 15-20 minuter och datorn näst intil obrukbar.

SSD löser det problemet direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback